"Groenpluk is ongewenst"
regio Oost - annette.vrielink@vc.fnv.nl
Groenpluk is ongewenst, ondernemers moeten (stage lopende scholieren) niet van school lokken. Investeer liever in de opleiding van het eigen personeel. Beste scholen, innoveer je opleidingen daarmee bestrijdt je voortijdig schoolverlaten en bevorder je de aantrekkelijkheid van de opleidingen. De Gelderse vakbonden, werkgeversorganisaties, de ROC`s en de provincie Gelderland roepen de betrokken organisaties, waaronder hun achterbannen, op de regionale aansluiting van arbeidsmarkt en beroepsonderwijs aan te pakken. Daartoe worden in het convenant `Kwalificatie` diverse voorbeelden genoemd die mogelijkheden daartoe bieden. Het convenant wordt op 29 juni ondertekend.
nadere informatie: Henk Slegten, FNV Regiowerk Oost; 0570 - 686 666. Voor het inzien van het convenant Kwalificatie klik hier verder
Kwalificatie!
Intentieverklaring
Regionale Opleidingencentra in Gelderland
Sociale Partners Gelderland
Provincie Gelderland
INTENTIEVERKLARING KWALIFICATIE
Het probleem
Vraag en aanbod sluiten op de Gelderse arbeidsmarkt onvoldoende op elkaar aan. In steeds meer sectoren worden ondernemingen geconfronteerd met (zeer) moeilijk vervulbare vacatures.
Dat heeft verschillende oorzaken.
De instroom in het beroepsonderwijs is wisselend. Sommige sectoren trekken erg weinig deelnemers. Dit wordt onder meer veroorzaakt door het imago van beroepen. Uiteindelijk leidt dit tot een geringe uitstroom naar de bedrijven en instellingen in de afnemende sectoren. Bovendien bedreigen geringe aantallen deelnemers de continuïteit van de betreffende onderwijssoort in een regio.
Van de niet-werkenden zijn de meeste onvoldoende en/of niet passend gekwalificeerd om op korte termijn openstaande functies te vervullen. Daarnaast zijn er te grote groepen jongeren die, gedemotiveerd of door persoonlijke omstandigheden, het beroepsonderwijs ongekwalificeerd de rug toekeren: de drop outs.
Maar er zijn ook andere oorzaken.
Door het aanbod aan banen kan het voor jongvolwassenen aantrekkelijk zijn de beroepsopleiding af te breken en, nauwelijks gekwalificeerd, te gaan werken. Door het tekort aan arbeidskrachten in sommige sectoren kan het voor werkgevers bovendien aanlokkelijk zijn zélf jongvolwassenen rechtstreeks te benaderen, bijvoorbeeld tijdens of na de stage, en hen een baan aan te bieden. Vanuit het perspectief van de werkgever is dit begrijpelijk: er moet immers productie worden gedraaid. Voor de jongvolwassenen kan het in zo'n situatie (extra) aantrekkelijk zijn de opleiding (voortijdig) af te breken en, onvoldoende gekwalificeerd, aan het werk te gaan. Voor de korte termijn is dit voor de werkgever en de jonge werknemer voordelig, maar voor de langere termijn is deze "groenpluk" voor het individu, de ontwikkeling en innovatie van de onderneming, de economie en de maatschappij zeer ongewenst.
De Werkgeversvereniging Midden-Nederland, de Koninklijke Vereniging voor Midden- en Kleinbedrijf Nederland, de Federatie Nederlandse Vakbeweging, het Christelijk Nationaal Vakverbond, de Bond voor Middelbaar en Hoger Personeel en de Kamers van Koophandel (hierna te noemen: Sociale Partners Gelderland (SoPaG)), de Regionale Opleidingen Centra in Gelderland (ROC's), en de Provincie Gelderland hebben alle te maken met de problematiek van de aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt.
De Regionale Opleidingen Centra in Gelderland , Sociale Partners Gelderland en de Provincie Gelderland vinden het van groot belang voor maatschappij en economie dat jongvolwassenen en niet-werkenden voldoende en voldoende breed worden opgeleid. Zij moeten sterk en volwaardig in onze samenleving kunnen participeren en in staat zijn zich snel te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, óók als het economisch minder voorspoedig loopt. Zij hebben daarbij recht op het bereiken van een zo passend mogelijke beroepskwalificatie en moeten daarom optimaal gebruik kunnen blijven maken van de mogelijkheden die door onderwijs, scholing en educatie worden geboden.
De Partners
De ROC's leiden jongvolwassenen en volwassenen op in het middelbaar beroepsonderwijs, op 4 niveaus, die aansluiten bij de functiestructuur van bedrijven en instellingen. Dit gebeurt in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en de beroepsopleidende leerweg (BOL). Met gemeenten dragen de ROC's zorg voor de uitvoering van de volwasseneneducatie: basiseducatie, Nederlands als tweede taal en certificerend onderwijs op mavo-, havo- en vwo-niveau. Daarnaast bieden ROC's educatieve en opleidingsprogramma's voor doelgroepen als allochtonen en herintreedsters. ROC's verzorgen bovendien contractactiviteiten in opdracht van bedrijven en instellingen.
De Sociale Partners hebben belang bij een goede onderwijsinfrastructuur en dus aan een opleidingsstructuur van vmbo tot en met ROC die aansluit bij de opleidingsbehoefte binnen sectoren: de behoefte bij werknemers en bedrijven die in Gelderland zijn gevestigd.
De Provincie Gelderland vindt het voor de gezonde ontwikkeling van de Gelderse maatschappij en economie noodzakelijk dat de Gelderse arbeidsmarkt optimaal functioneert, in het belang van haar burgers en in het belang van de Gelderse ondernemingen. De provincie wil er, met anderen, voor zorgen dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar aansluiten. De provincie wil daarom, met anderen, de afstemming tussen scholen voor (beroeps)onderwijs en werkgevers verbeteren, onder meer door arbeidsmarktonderzoek, en het ongekwalificeerd schoolverlaten bestrijden. Daarnaast zet de provincie erop in dat groepen, die moeilijk aan de bak komen, worden geactiveerd om een opleiding te gaan volgen en een grotere kans op werk krijgen. Ten slotte betrekt de provincie de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in haar adviezen aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over de spreiding van scholen voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo).
De problematiek van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt overstijgt de schaal van individuele scholen, individuele bedrijven en instellingen. De ROC's, de Sociale Partners en de Provincie pleiten daarom voor een integrale benadering: opleidingen moeten bijdragen aan het versterken van de structurele arbeidsmarktpositie van werknemers en hen de mogelijkheid bieden weerbaar en wendbaar te blijven in wisselende maatschappelijke en economische omstandigheden. De instroom, doorstroom en uitstroom uit het (beroeps)onderwijs moeten goed voorzien in de personeelsbehoefte, nu en in de toekomst. De aansluitingsproblematiek is regio-overstijgend; de aanpak ervan moet evenwel regionaal maatwerk mogelijk maken (voorbeelden daarvan zijn hieronder opgenomen; zie ook de bijlagen).
De Intentie
Regionale opleidingencentra, Sociale Partners en Provincie spreken gezamenlijk de intentie uit:
onderlinge contacten op regionaal niveau met in achtneming van ieders verantwoordelijkheid waar mogelijk te bevorderen;
samenwerking te stimuleren om de kwaliteit van het onderwijs en de beschikbaarheid van een breed onderwijsaanbod op peil te houden dan wel te verhogen;
gezamenlijke activiteiten te ontplooien, waardoor voor jongvolwassenen de aantrekkelijkheid toeneemt om bepaalde opleidingen te volgen en hun motivatie wordt vergroot de opleiding gekwalificeerd af te ronden;
gezamenlijk initiatieven te nemen ten behoeve van een optimale afstemming en zo mogelijk integratie van opleidingen en beroepspraktijk.
De Acties
Hieronder staan, bij wijze van voorbeeld, maatregelen en voorbeelden van 'good practices' benoemd, waarmee goed beroepsonderwijs in Gelderland regionaal kan worden bevorderd, de regionale aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt kan worden verbeterd en het draagvlak in de beroepspraktijk kan worden vergroot.
1. Groenpluk bestrijden
Onderwijsinstellingen en sociale partners kunnen wederzijds afspraken maken, om zoveel mogelijk te voorkomen dat jongvolwassenen ongekwalificeerd gaan werken. Ondernemingen bevorderen dat leerlingen hun opleiding afronden; de provincie kan daarbij stimuleren dat er sluitende netwerken rond schoolverlaters worden ingericht. De onderwijsinstelling kan meer flexibele vormen van BBL-trajecten ontwikkelen en ook combinaties van BBL- en BOL-trajecten. In bijlage 1 is als voorbeeld een convenant opgenomen, dat is gesloten tussen het ROC Nijmegen e.o. en de Industriële Kring voor Nijmegen e.o..
1. BBL-trajecten ontwikkelen
Een grotere onderneming en/of een groep van bedrijven binnen een sector maken afspraken met een onderwijsinstelling over nieuw te ontwikkelen BBL-trajecten binnen en buiten de wettelijke kaders, zonder de CREBO -systematiek aan te tasten. Maar ook experimentele, onorthodoxe maatregelen en trajecten verdienen aandacht. Hierbij is te denken aan nieuwe opleidingen waarvoor nog geen bekostiging of kwalificatiestructuur bestaat, en ook (nog) geen BBL-traject, maar waarvan de ontwikkeling wenselijk is. De provincie kan daarbij haar contacten met wetgevende ministeries inzetten. Ook is te denken aan de ontwikkeling van trajecten die voor een branche van belang zijn. In bijlage 2 is als voorbeeld een overeenkomst opgenomen van het Neder-Veluwe College en het bedrijfsleven voor de opleiding van (Inter)nationaal Vrachtwagenchauffeur.
1. De instroom vergroten
Sociale partners en het beroepsonderwijs werken gezamenlijk aan de uitstraling en het laten zien van de vitaliteit van specifieke opleidingen, om de instroom in opleidingen te bevorderen, nieuwe doelgroepen 'aan te boren' en (ongekwalificeerde) uitstroom te bestrijden. De provincie kan daarbij de ontwikkeling van doorlopende leerlijnen VMBO-ROC ondersteunen en faciliteren. In bijlage 3 is een recent voorbeeld opgenomen uit de Achterhoek in de sector techniek, waar de personeelsschaarste groot is.
1. Samen verantwoordelijk voor praktijkopleidingen en contractonderwijs
Het instandhouden van opleidingen en leerwegen vraagt de nodige aandacht. Nieuwe, samenhangende en effectieve arrangementen van (voorbereidend) beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen zullen worden onderzocht en beproefd.
Een voorbeeld hiervan vormt het Praktijk Opleidings Centrum Gelderland, als zelfstandig onderdeel van de ROC Onderwijsgroep A12 (bijlage 4).
1. Risicojongeren kwalificeren
Risicojongeren voldoen niet aan begintermen of zijn niet in staat een (beroeps)opleiding gekwalificeerd af te ronden. Het beroepsonderwijs spant zich in om via een kort cyclisch traject alsnog een startkwalificatie te realiseren voor een basisberoepsopleiding of de opleiding af te sluiten op assistent-niveau. Een stimulans aan het bedrijfsleven is nodig om deze risicojongeren op te vangen en maatwerktrajecten aan te kunnen bieden.
1. Instellen van een bedrijvenplatform
Sociale partners vervullen een klankbordfunctie. Know how van ondernemingen ten aanzien van specifieke technologieën wordt ingebracht. Leerlingen en docenten worden in de gelegenheid gesteld praktijkstages te volgen. Bedrijven verzorgen gastlessen. Het is hierbij uitdrukkelijk niet de bedoeling allerlei nieuwe overlegvormen te creëren. Het Technocentrum Zuidelijk Gelderland heeft voor het technisch onderwijs verschillende regionale platforms ingesteld (bijlage 5). Voor de techniek kan het daarom beter zijn de krachten te bundelen en alleen een afzonderlijke overlegstructuur op te zetten wanneer dat niet anders kan.
De Oproep
Hiervoor zijn, bij wijze van voorbeeld, actiepunten benoemd, waarmee de mogelijkheden voor goed beroepsonderwijs in Gelderland regionaal kunnen worden bevorderd, de regionale aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt kan worden verbeterd en het draagvlak in de beroepspraktijk kan worden vergroot.
De Gelderse ROC's, Sociale Partners Gelderland en de Provincie Gelderland roepen betrokken organisaties, waaronder hun achterbannen, op de problematiek van aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt aan te pakken en gezamenlijk het beroepsonderwijs te ondersteunen. De drie partijen zullen de initiatieven en activiteiten die voortvloeien uit deze intentieverklaring gezamenlijk monitoren, onder meer in hun halfjaarlijkse overleg op provinciaal niveau.
Provincie Gelderland Regionale Opleidingen Centra Sociale Partners Gelderland
Bijlagen:
1. Convenant ROC Nijmegen e.o. en de Industriële Kring voor Nijmegen e.o.
2. Overeenkomst Neder-Veluwe College en het bedrijfsleven voor een opleiding (inter)nationaal vrachtwagenchauffeur.
3. Initiatief Achterhoek
4. Praktijk Opleidings Centrum Gelderland
5. Overzicht van regionale platforms Technocentrum Zuidelijk Gelderland
6. Adressen van de Provincie Gelderland, Sociale Partners Gelderland en de zeven Gelderse ROC's met de namen van contactpersonen
Meer nieuws? Ga naar http://www.fnv.nl/oost