01/032
KLM PUBLICEERT MILIEUJAARVERSLAG 2000/2001
Amstelveen, 29 juni 2001 - De KLM heeft vandaag haar vijfde milieujaarverslag gepresenteerd. Daarin legt de KLM-directie verantwoording af over het KLM-milieubeleid, de milieu-effecten van de bedrijfsvoering en de maatregelen die de KLM neemt om de milieubelasting te beperken.
De maatregelen zijn vooral gericht op het verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen en het verminderen van de geluidsbelasting. Met KLM's investeringen in vloot en vliegtuigmotoren blijft het brandstofverbruik, gemeten per vervoerde passagier of ton vracht, dalen. In het afgelopen boekjaar 2000/01 gebruikte de KLM gemiddeld 2,85 kilogram kerosine (circa 3,5 liter) per 100 kilogram vervoer over een afstand van 100 kilometer. Hiermee is de KLM op dit gebied een van de best presterende luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Ook wordt in het KLM-milieujaarverslag een vergelijking gemaakt tussen reizen per vliegtuig, auto en trein. Daaruit blijkt dat ook op relatief korte afstanden vliegen een vergelijkbare hoeveelheid energie vergt als reizen per auto.
Om de emissies van schadelijke stoffen verder terug te dringen, neemt de KLM diverse maatregelen. In samenwerking met Shell Aviation doet KLM een proef met een brandstofadditief. Ook op de grond worden verschillende maatregelen genomen, zoals de inzet van elektrisch aangedreven voertuigen en het gebruik van zwavelarme dieselolie. Verder is het energiegebruik in de KLM-gebouwen een continu aandachtspunt. In het afgelopen boekjaar realiseerde de KLM een verbetering van 2% in de energie-efficiency in gebouwen.
KLM wil zich blijven inspannen om haar bijdrage aan het broeikaseffect te verminderen. In dat kader is KLM voorstander van het opzetten van een systeem van verhandelbare emissierechten voor de internationale luchtvaart.
KLM ervaart ook op Schiphol continu het spanningsveld tussen het voorzien in de behoefte aan mobiliteit enerzijds en de noodzaak tot beheersing van de milieubelasting anderzijds. Het milieujaarverslag gaat in op de maatregelen die KLM op dit vlak neemt, zoals voortgaande vlootvernieuwing, het aanpassen van vliegprocedures en substitutie van vliegverkeer door treinvervoer, als daarmee een volwaardig alternatief kan worden geboden.
In het verslag licht KLM toe dat het voeren van een actief milieubeleid alleen onvoldoende is om op de langere termijn te zijn toegerust op de eisen die de maatschappij stelt. Duurzame ontwikkeling vraagt niet alleen om inspanningen op milieugebied, maar betekent ook het nastreven van een goede balans tussen economische welvaart, sociale gelijkwaardigheid en de kwaliteit van het milieu. KLM zal in het lopende boekjaar 2001/02 verkennen welke waarden zij op deze drie gebieden wil nastreven en hoe daarin de juiste balans gevonden kan worden.
AMS/DR/BK
b/a Liesbeth Scheltus (vervangster)
CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
Marjolein Schotel
Assistant to Media Relations
tel: 31-20 649 45 45
fax: 31-20 648 80 92
Internet: secr.mediarelations@klm.nl