MAMMOET SMIT-INTERNATIONAL
Persinformatie project Koersk
Aan de redacties
De Meern, 26 juni 2001
UITNODIGING PERSCONFERENTIE
Graag nodigen wij u uit voor een persconferentie op vrijdag 29 juni
aanstaande om 12.00 uur op het Centre of Strategical Research,
Bolshaya Jakimanka 1/8 te Moskou.
De heer F. van Seumeren, president van Mammoet zal samen met de heer
H. van Rooy, director Region Europe van Smit International tijdens
deze bijeenkomst een nadere toelichting geven op de verschillende
fasen van de bergingsoperatie en de technisch aspecten.
U kunt uw aanmelding mailen naar
Larissa.van.Seumeren@nl.mammoet.com.
Mammoet en Smit-International zullen op een aantal momenten tijdens
het bergingsproces een nadere toelichting geven bij de gang van
zaken.
Hieronder treft u een overzicht aan van de volgende 'milestones' in
het traject en de geplande activiteiten.
Week 36 Vertrek van het gemodificeerde ponton
Persconferentie in Nederland waarbij de gelegenheid
wordt
gegeven om foto/video materiaal van het ponton te maken
en
technische uitleg te krijgen en overige relevante
informatie
week 38 Lichten van de Koersk
Week 40 Aankomst Giant & Koersk bij dok
Ter informatie is bijgaand een fact-sheet over de berging van de
Koersk toegevoegd.
Updates zullen regelmatig via de speciale website
www.kursksalvage.com worden gecommuniceerd. Deze site zal vanaf 29
juni in de lucht zijn.
Vanaf heden is reeds beeldmateriaal beschikbaar via ANP Fotonet en ANP
Infographic.
Factsheet
Korte beschrijving project 'Berging van de Koersk'
De Russische onderzeeër Kursk zonk in augustus 2000 circa 300
kilometer ten noordoosten van Noorwegen (130 kilometer uit de kust van
Moermansk). Alle 118 opvarenden kwamen om. Het schip ligt op een
diepte van 108 meter op de zeebodem met de neus schuin weggezonken in
de bodem die hoofdzakelijk uit klei bestaat.
Mammoet is aangesteld als hoofdaannemer om de Koersk te bergen en
heeft Smit International geconstracteerd als onderaannemer voor de
puur maritieme zaken (slepen en verschillende onderwater-activiteiten.
Hiervoor is een joint venture gevormd is: Mammoet-Smit
International.
Het Koersk-project verloopt in vijf fasen:
1. Een speciaal ponton (The Giant) wordt in Rotterdam voorzien van 26
computergestuurde hefunits (strand jacks) die elk maximaal 900 ton
kunnen heffen. Het ponton is 140 meter lang en 36 meter breed en heeft
een uitsparing voor de commandotoren van de Koersk. De modificaties
vergen ongeveer zeven weken. Zodra het ponton is afgebouwd vertrekt
het naar de Barentszee.
2. Tegelijkertijd beginnen duikers met het verwijderen van de zwaar
beschadigde boeg van de Koersk en het boren van een aantal gaten in de
romp. Dit bij een watertemperatuur tussen 0 en 6 graden Celsius. De
Russische Marine zal samen met de ontwerpers van het schip, Rubin, de
exacte locatie bepalen van de gaten, waarbij het ontwerp van de
binnenkant van de onderzeeër als uitgangspunt dient. De gaten worden
gezaagd met waterjets, waarmee water onder hoge druk en met toevoeging
van schurende stoffen wordt gebruikt. De boeg van de Koersk wordt
losgezaagd en blijft achter, zodat de rest van het schip later als een
compacte last gecontroleerd kan worden opgehesen.
3. Wanneer de Koersk geheel geprepareerd is, worden de hefkabels (elk
bestaande uit een groot aantal dunnere kabels) vanaf het ponton
neergelaten en met grote stalen pluggen in de gaten in de Koersk
verankerd. Deze pluggen hebben vleugels die onder de balken en de
binnenhuid uitklappen en zo een stevig houvast bieden. De aldus
verkregen bevestigingspunten worden voor het feitelijke hijsen elk op
ongeveer tweemaal de benodigde kracht getest.
4. Zodra de weersomstandigheden dat toelaten wordt de gezonken
onderzeeër omhoog gehesen tot vlak onder het ponton. Dit gebeurt
uiterst gecontroleerd, centimeter voor centimeter. De kracht van elke
kabelbundel is individueel instelbaar, zodat er zo min mogelijk
spanning op de romp van de Koersk wordt uitgeoefend. De hefunits
(strand jacks) trekken elk bundels van 54 dunnere kabels door middel
van twee in elkaar schuivende cilinders naar boven. De zeegang wordt
gedempt door deiningcompensatoren (heave compensators), zodat er
steeds een constante druk op de aanhechtingspunten op de Koersk wordt
uitgeoefend. Computers, voorzien van uitgebreide back-up-systemen,
controleren het gehele hefproces.
5. Na het hefproces wordt de Koersk, hangend in getande klampen onder
het ponton, versleept naar Moermansk en daar in een droogdok
afgeleverd. Om het dok in te kunnen varen wordt de
Giant/Koersk-combinatie met hulppontons opgeheven.
Het gehele proces wordt begeleid door simulatieproeven in een speciaal nautisch laboratorium in Sint Petersburg. Van elke stap in het proces wordt daar op schaal bepaald of de praktijk de theorie volgt. Zo kan op tijd worden gereageerd op eventuele afwijkingen.
26 jun 01 17:41