MAMMOET SMIT-INTERNATIONAL

Persinformatie project Koersk

Aan de redacties

De Meern, 26 juni 2001

UITNODIGING PERSCONFERENTIE

Graag nodigen wij u uit voor een persconferentie op vrijdag 29 juni aanstaande om 12.00 uur op het Centre of Strategical Research, Bolshaya Jakimanka 1/8 te Moskou.
De heer F. van Seumeren, president van Mammoet zal samen met de heer H. van Rooy, director Region Europe van Smit International tijdens deze bijeenkomst een nadere toelichting geven op de verschillende fasen van de bergingsoperatie en de technisch aspecten. U kunt uw aanmelding mailen naar
Larissa.van.Seumeren@nl.mammoet.com.

Mammoet en Smit-International zullen op een aantal momenten tijdens het bergingsproces een nadere toelichting geven bij de gang van zaken.
Hieronder treft u een overzicht aan van de volgende 'milestones' in het traject en de geplande activiteiten.

Week 36 Vertrek van het gemodificeerde ponton Persconferentie in Nederland waarbij de gelegenheid wordt
gegeven om foto/video materiaal van het ponton te maken en
technische uitleg te krijgen en overige relevante informatie

week 38 Lichten van de Koersk

Week 40 Aankomst Giant & Koersk bij dok

Ter informatie is bijgaand een fact-sheet over de berging van de Koersk toegevoegd.
Updates zullen regelmatig via de speciale website www.kursksalvage.com worden gecommuniceerd. Deze site zal vanaf 29 juni in de lucht zijn.
Vanaf heden is reeds beeldmateriaal beschikbaar via ANP Fotonet en ANP Infographic.



Factsheet

Korte beschrijving project 'Berging van de Koersk'

De Russische onderzeeër Kursk zonk in augustus 2000 circa 300 kilometer ten noordoosten van Noorwegen (130 kilometer uit de kust van Moermansk). Alle 118 opvarenden kwamen om. Het schip ligt op een diepte van 108 meter op de zeebodem met de neus schuin weggezonken in de bodem die hoofdzakelijk uit klei bestaat.
Mammoet is aangesteld als hoofdaannemer om de Koersk te bergen en heeft Smit International geconstracteerd als onderaannemer voor de puur maritieme zaken (slepen en verschillende onderwater-activiteiten. Hiervoor is een joint venture gevormd is: Mammoet-Smit International.

Het Koersk-project verloopt in vijf fasen:

1. Een speciaal ponton (The Giant) wordt in Rotterdam voorzien van 26 computergestuurde hefunits (strand jacks) die elk maximaal 900 ton kunnen heffen. Het ponton is 140 meter lang en 36 meter breed en heeft een uitsparing voor de commandotoren van de Koersk. De modificaties vergen ongeveer zeven weken. Zodra het ponton is afgebouwd vertrekt het naar de Barentszee.

2. Tegelijkertijd beginnen duikers met het verwijderen van de zwaar beschadigde boeg van de Koersk en het boren van een aantal gaten in de romp. Dit bij een watertemperatuur tussen 0 en 6 graden Celsius. De Russische Marine zal samen met de ontwerpers van het schip, Rubin, de exacte locatie bepalen van de gaten, waarbij het ontwerp van de binnenkant van de onderzeeër als uitgangspunt dient. De gaten worden gezaagd met waterjets, waarmee water onder hoge druk en met toevoeging van schurende stoffen wordt gebruikt. De boeg van de Koersk wordt losgezaagd en blijft achter, zodat de rest van het schip later als een compacte last gecontroleerd kan worden opgehesen.
3. Wanneer de Koersk geheel geprepareerd is, worden de hefkabels (elk bestaande uit een groot aantal dunnere kabels) vanaf het ponton neergelaten en met grote stalen pluggen in de gaten in de Koersk verankerd. Deze pluggen hebben vleugels die onder de balken en de binnenhuid uitklappen en zo een stevig houvast bieden. De aldus verkregen bevestigingspunten worden voor het feitelijke hijsen elk op ongeveer tweemaal de benodigde kracht getest.

4. Zodra de weersomstandigheden dat toelaten wordt de gezonken onderzeeër omhoog gehesen tot vlak onder het ponton. Dit gebeurt uiterst gecontroleerd, centimeter voor centimeter. De kracht van elke kabelbundel is individueel instelbaar, zodat er zo min mogelijk spanning op de romp van de Koersk wordt uitgeoefend. De hefunits (strand jacks) trekken elk bundels van 54 dunnere kabels door middel van twee in elkaar schuivende cilinders naar boven. De zeegang wordt gedempt door deiningcompensatoren (heave compensators), zodat er steeds een constante druk op de aanhechtingspunten op de Koersk wordt uitgeoefend. Computers, voorzien van uitgebreide back-up-systemen, controleren het gehele hefproces.

5. Na het hefproces wordt de Koersk, hangend in getande klampen onder het ponton, versleept naar Moermansk en daar in een droogdok afgeleverd. Om het dok in te kunnen varen wordt de Giant/Koersk-combinatie met hulppontons opgeheven.

Het gehele proces wordt begeleid door simulatieproeven in een speciaal nautisch laboratorium in Sint Petersburg. Van elke stap in het proces wordt daar op schaal bepaald of de praktijk de theorie volgt. Zo kan op tijd worden gereageerd op eventuele afwijkingen.

26 jun 01 17:41