Bond: spaarsysteem voor NS-vertragingen
29 juni 2001
De Consumentenbond heeft de NS opgeroepen een spaarsysteem voor
vertragingsminuten op te zetten. Op die manier kunnen reizigers die
vaak met korte vertragingen te maken hebben, toch in aanmerking komen
voor schadevergoeding.
De NS zal begin volgende week bekend maken welke treinen structureel
uitvallen door het personeelstekort. De Consumentenbond is blij dat de
NS nu eindelijk iets meer duidelijkheid gaat verschaffen over wat
reizigers de komende periode mogen verwachten. Een paar dagen geleden
heeft de bond dat nog per fax van de NS-directie geëist.
Maar tegelijk is de Consumentenbond ontstemd dat zo snel na het ingaan
van het nieuwe dienstrooster blijkt dat het rooster vanwege het
personeelstekort niet te behappen is en voor de vaste klanten geen
goede schadevergoedingsregeling bestaat.
Als twee partijen een contract met elkaar hebben en de ene partij
presteert niet volledig, dan hoeft de andere partij dat ook niet.
Oftewel, als de NS structureel treinen laat uitvallen, moeten de vaste
klanten geld terug krijgen. De huidige geld-terug-regeling bij
vertragingen zou daar soelaas voor kunnen bieden. Als een trein
uitvalt en je moet wachten op de volgende trein, heb je immers recht
op geld-terug want dat telt als een vertraging. Bij een half uur
vertraging, kun je de helft van de prijs van je treinkaartje
terugkrijgen; bij een uur vertraging de hele prijs van treinkaartje.
Maar deze regeling werkt in de praktijk niet goed. Daarvoor zijn twee
redenen.
Op de eerste plaats is de regeling te ingewikkeld. De NS had beloofd
dat je met ingang van maart van dit jaar ook gemakkelijk via internet
een verzoek tot schadevergoeding zou kunnen indienen, maar die
mogelijkheid bestaat nog steeds niet.
Op de tweede plaats werkt de regeling niet voor mensen die vaak met
korte vertragingen te maken krijgen. Wie bijvoorbeeld iedere dag met
de trein naar zijn werk gaat en vrijwel dagelijks te maken krijgt met
vertragingen net onder de grens van 30 minuten, heeft nooit recht op
geld-terug.
De Consumentenbond heeft daarom de NS opgeroepen om een spaarsysteem
op te zetten, waarbij vertragingsminuten van verschillende dagen bij
elkaar opgeteld kunnen worden. Als het totaal aantal minuten boven een
bepaald quotum uitkomt, zou de vaste NS-klant dan automatisch geld
terug moeten krijgen.