Bond: spaarsysteem voor NS-vertragingen
29 juni 2001

De Consumentenbond heeft de NS opgeroepen een spaarsysteem voor vertragingsminuten op te zetten. Op die manier kunnen reizigers die vaak met korte vertragingen te maken hebben, toch in aanmerking komen voor schadevergoeding.

De NS zal begin volgende week bekend maken welke treinen structureel uitvallen door het personeelstekort. De Consumentenbond is blij dat de NS nu eindelijk iets meer duidelijkheid gaat verschaffen over wat reizigers de komende periode mogen verwachten. Een paar dagen geleden heeft de bond dat nog per fax van de NS-directie geëist.

Maar tegelijk is de Consumentenbond ontstemd dat zo snel na het ingaan van het nieuwe dienstrooster blijkt dat het rooster vanwege het personeelstekort niet te behappen is en voor de vaste klanten geen goede schadevergoedingsregeling bestaat.

Als twee partijen een contract met elkaar hebben en de ene partij presteert niet volledig, dan hoeft de andere partij dat ook niet. Oftewel, als de NS structureel treinen laat uitvallen, moeten de vaste klanten geld terug krijgen. De huidige geld-terug-regeling bij vertragingen zou daar soelaas voor kunnen bieden. Als een trein uitvalt en je moet wachten op de volgende trein, heb je immers recht op geld-terug want dat telt als een vertraging. Bij een half uur vertraging, kun je de helft van de prijs van je treinkaartje terugkrijgen; bij een uur vertraging de hele prijs van treinkaartje. Maar deze regeling werkt in de praktijk niet goed. Daarvoor zijn twee redenen.

Op de eerste plaats is de regeling te ingewikkeld. De NS had beloofd dat je met ingang van maart van dit jaar ook gemakkelijk via internet een verzoek tot schadevergoeding zou kunnen indienen, maar die mogelijkheid bestaat nog steeds niet.

Op de tweede plaats werkt de regeling niet voor mensen die vaak met korte vertragingen te maken krijgen. Wie bijvoorbeeld iedere dag met de trein naar zijn werk gaat en vrijwel dagelijks te maken krijgt met vertragingen net onder de grens van 30 minuten, heeft nooit recht op geld-terug.

De Consumentenbond heeft daarom de NS opgeroepen om een spaarsysteem op te zetten, waarbij vertragingsminuten van verschillende dagen bij elkaar opgeteld kunnen worden. Als het totaal aantal minuten boven een bepaald quotum uitkomt, zou de vaste NS-klant dan automatisch geld terug moeten krijgen.