KPMG

29-06-2001
Europese bedrijven zullen in toenemende mate ICT-diensten afstoten

Het Europese bedrijfsleven zal in toenemende mate eigen ICT-diensten afstoten en onderbrengen bij derden. Hiervan zal vooral de IT-services industrie profiteren, op voorwaarde dat zij elkaar weten te vinden in partnerships en allianties. Wie daarin niet investeert, moet vrezen voor een marginaal bestaan. Dit stelt N. France van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner Dataquest.

Op verzoek van KPMG Consulting heeft Gartner becijferd dat in vijf jaar tijd de Europese markt van 432,8 miljard dollar naar 656,2 miljard dollar groeit, een stijging van meer dan 50%. Het aandeel hierin van de IT-services industrie stijgt van 35,6% in 2000 naar 40,4% in 2004. Daarmee loopt zij ver vooruit op de aanbieders van systemen en randapparatuur (24,8%), telecomdiensten (18,6%) en software (16,2%). Volgens France komen partnerships in de ICT-industrie centraal te staan in de manier van zaken doen met elkaar. Gartner signaleert een toenemende vraag naar ICT-oplossingen met een aanwijsbaar toegevoegde waarde voor het bedrijf. Tegelijkertijd worden oplossingen complexer, wordt de periode om een product op de markt te zetten korter en hebben bedrijven moeite om voldoende mensen met kennis aan zich te binden.

A. Verstelle van KPMG e-Solutions realiseert zich dat de druk op IT-services organisaties enorm zal toenemen om te voorzien in wereldwijd inzetbare oplossingen, uiteenlopend van business- tot technologiebehoeften. KPMG Consulting loopt volgens hem echter duidelijk vooruit op de door Gartner gesignaleerde tendensen. "In de afgelopen vijf jaar is het aantal businesspartners van 2 naar 25 is gegroeid. Met het in september te openen e-Solutions Center beschikken wij niet alleen over de business skills maar ook over de technische competenties. Naast de business case wordt in het e-Solutions Center de technische oplossing getoond, van hard-, soft- en middleware. Wij kunnen de klant in het e-Solutions Center laten zien wat voor businessvoordeel te behalen is, wat dat aan technische uitwerking vergt en wat men concreet krijgt."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039