Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht Ministerraad
29 juni 2001
MINISTERRAAD STEMT IN MET WIJZIGING LOODSPLICHT
De ministerraad heeft ingestemd met een wijziging van het loodsplichtbesluit 1995 en het Besluit
verklaringhouders Scheepvaartverkeerswet (flexibilisering loodsplichtstelsel). In de voorgestelde
Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) wordt de loodsplichtgrens per regio afzonderlijk
vastgesteld. In de huidige wetgeving moeten alle zeeschepen met een lengte van meer dan 60 meter
verplicht gebruik maken van de diensten van een loods. In de AMvB wordt dit voor Rotterdam en
Amsterdam 70 meter, voor de Schelde 75 meter en voor Noord-Nederland afhankelijk van de
vaarweg 60 tot 90 meter. Voor de Eems is de loodsplichtgrens voor het buitentraject bepaald op
150 meter.
Daarnaast wordt het mogelijk gemaakt om in individuele gevallen een ontheffing van de loodsplicht
te krijgen. Dat is het geval in Rotterdam, Amsterdam en op de Westerschelde voor schepen van
70 tot 90 meter en in Noord-Nederland voor schepen tussen de 90 en 110 meter. Om in aanmerking
te komen voor een ontheffing, moeten schip en bemanning aan een aantal eisen voldoen. In de
eerste plaats zijn dat eisen met betrekking tot de samenstelling en kwaliteit van de bemanning, het
opleidings- en ervaringsniveau en de beheersing van de Nederlandse of Engelse taal. Daarnaast
dient de bemanning een behoorlijke kennis van de (vaar)omgeving te hebben. In de derde plaats
moet ook het zeeschip geschikt zijn om met de juiste bemanning zonder loods te kunnen varen. Aan
zeeschepen met een gevaarlijke lading kan geen ontheffing worden verleend.
Met de nieuwe maatregelen krijgen de Rijkshavenmeesters meer en betere mogelijkheden om het
meest passende dienstverleningsniveau per individueel schip op te leggen. In de afgelopen jaren is
gebleken dat het loodsplichtregime niet genoeg rekening houdt met de ontwikkeling aan boord van
zeeschepen en de ontwikkelingen op het gebied van verkeersmanagement. Het gaat daarbij onder
meer om de sterk verbeterde internationale regelgeving voor de constructie, uitrusting, belading,
bemanning en verkeersdeelneming van zeeschepen. Binnen het verkeersmanagement gaat het
bijvoorbeeld om de invoering van een uiterst nauwkeurig positie informatiesysteem bij de
havennadering, de sterk verbeterde verkeersbegeleiding met goede actuele en relevante
(navigatorische) informatie en de opgebouwde ervaring met betrekking tot de beloodsing op afstand
onder slechte weersomstandigheden. Met de AMvB wordt een eerste stap gezet naar een
loodsplichtregime dat meer rekening houdt met deze actuele ontwikkelingen. Ook wordt een meer
rationele afweging mogelijk over de vraag of loodsplicht uit veiligheidsoogpunt noodzakelijk is.
Bijkomend effect is dat het Loodswezen niet meer verplicht is een aantal verliesgevende taken uit te
voeren.
Een jaar na inwerkingtreding van het besluit is er een evaluatie gepland. Aan de hand hiervan wordt
bekeken of de vrijstellings- en ontheffingsgrenzen moeten worden bijgesteld.
RVD, 29.06.2001