CDA wil zo spoedig mogelijk duidelijkheid over Zuiderzeelijn
"Er moet zo spoedig mogelijk definitief duidelijkheid komen over de aanleg van de Zuiderzeelijn; het besluit mag niet over de verkiezingen heen worden getild. Dit is een belangrijk uitgangspunt en doet recht aan de toezeggingen aan, en de afspraken met het noorden." Dit zei Tweede Kamerlid Joop Atsma tijdens het Algemeen Overleg over de Zuiderzeelijn, op dinsdag 26 juni jl.
Atsma: "Een absolute voorwaarde is dat het om een nieuwe, snelle verbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland moet gaan, die in grote lijnen het tracé van de A6/A7 volgt. De 'Hanzelijn-plus' valt dus af."
"De toekomstige verbinding moet relatief veel kernen ontsluiten (zoals
Lelystad, Heerenveen en Drachten), waarbij tegelijk de totale reistijd
tussen de Randstad en Groningen zeer aanzienlijk wordt ingekort in
vergelijking met het bestaande spoor. De noordelijke provincies moeten hun
toekomstige verstedelijkingsbeleid overigens wel afstemmen op de aanleg van
de Zuiderzeelijn."
"De belasting voor milieu (geluid/energie) en landschap zal zo klein
mogelijk moeten zijn. Waar aantasting van ecologische waarden onvermijdelijk
is, zal voor compensatie moeten worden gezorgd" aldus Joop Atsma.
"Er moet sprake zijn van een goede aansluiting op het totale openbaar
vervoer-netwerk, waaronder het regionale openbaar vervoer (op de
knooppunten) en het 'rondje Randstad'/ 'Deltanet'. Niet minder belangrijk is
het kostenaspect. De verbinding moet er bij voorkeur komen op basis van een
Publiek-Private Samenwerkings- (PPS-)constructie. Een harde voorwaarde is
dat het kaartje voor de gewone reizigers betaalbaar is Dus, niet alleen voor
de zakenmensen en de 'yuppen' uit Amsterdam."
De hele bijdrage van Joop Atsma kunt u downloaden door in de rechtermarge op
het diskette-icoon te klikken.