CDA

CDA wil zo spoedig mogelijk duidelijkheid over Zuiderzeelijn

"Er moet zo spoedig mogelijk definitief duidelijkheid komen over de aanleg van de Zuiderzeelijn; het besluit mag niet over de verkiezingen heen worden getild. Dit is een belangrijk uitgangspunt en doet recht aan de toezeggingen aan, en de afspraken met het noorden." Dit zei Tweede Kamerlid Joop Atsma tijdens het Algemeen Overleg over de Zuiderzeelijn, op dinsdag 26 juni jl.

Atsma: "Een absolute voorwaarde is dat het om een nieuwe, snelle verbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland moet gaan, die in grote lijnen het tracé van de A6/A7 volgt. De 'Hanzelijn-plus' valt dus af."

"De toekomstige verbinding moet relatief veel kernen ontsluiten (zoals Lelystad, Heerenveen en Drachten), waarbij tegelijk de totale reistijd tussen de Randstad en Groningen zeer aanzienlijk wordt ingekort in vergelijking met het bestaande spoor. De noordelijke provincies moeten hun toekomstige verstedelijkingsbeleid overigens wel afstemmen op de aanleg van de Zuiderzeelijn."

"De belasting voor milieu (geluid/energie) en landschap zal zo klein mogelijk moeten zijn. Waar aantasting van ecologische waarden onvermijdelijk is, zal voor compensatie moeten worden gezorgd" aldus Joop Atsma.

"Er moet sprake zijn van een goede aansluiting op het totale openbaar vervoer-netwerk, waaronder het regionale openbaar vervoer (op de knooppunten) en het 'rondje Randstad'/ 'Deltanet'. Niet minder belangrijk is het kostenaspect. De verbinding moet er bij voorkeur komen op basis van een Publiek-Private Samenwerkings- (PPS-)constructie. Een harde voorwaarde is dat het kaartje voor de gewone reizigers betaalbaar is Dus, niet alleen voor de zakenmensen en de 'yuppen' uit Amsterdam."

De hele bijdrage van Joop Atsma kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoon te klikken.