http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=417509
Aan de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Integratie Europa Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 29 juni 2001 Auteur P.J. Kleiweg de Zwaan
Kenmerk DIE/366/01 Telefoon 070-3485819
Blad /9 Fax 070-3486381
Bijlage(n) Raadsconclusies E-mail die@minbuza.nl
Betreft Verslag Algemene Raad van 25 en 26 juni 2001 Zeer geachte Voorzitter,
Conform de bestaande afspraken heb ik de eer U hierbij aan te bieden het verslag van de Algemene Raad van 25 en 26 juni 2001.
De Minister van Buitenlandse Zaken
Verslag van de Algemene Raad van 25 en 26 juni 2001
Westelijke Balkan
- Macedonië
De Raad heeft in een aparte verklaring over Macedonië zijn ernstige
bezorgdheid uitgesproken over de meest recente ontwikkelingen. Daarbij zijn
politieke leiders opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen en alles in
het werk te stellen om een burgeroorlog te voorkomen.
In een voorafgaande ontmoeting met de Macedonische Minister van Buitenlandse Zaken, mevrouw Mitreva, is door HV Solana en verscheidene lidstaten, waaronder Nederland, kritisch stelling genomen tegen het militaire optreden van de Macedonische strijdkrachten van de afgelopen dagen.
Nederland heeft daaraan toegevoegd dat het geen pas gaf te trachten de
problemen langs militaire weg op te lossen; de aanschaf van nieuw militair
materieel zou dan ook moeten worden ontmoedigd. Extra inspanningen zouden
juist op het politieke spoor moeten worden geleverd. Die boodschap gold ook
uitdrukkelijk voor de etnisch Albanese partijen die recent met nieuwe eisen
het overleg hadden bemoeilijkt. Aan Minister Mitreva is ook duidelijk
gemaakt dat er geen mogelijkheden bestaan voor (verdere) steun van de EU
zonder voortgang op het politieke spoor. De EU zal, in de persoon van HV
Solana en diens nieuwe vertegenwoordiger in Skopje, de heer Léotard, zich
thans intensiever met bemiddeling tussen partijen over de diverse politieke
dossiers bezighouden.
Verder zal, mede op initiatief van Nederland, van de diensten van de heren
Van der Stoel en Badinter gebruik worden gemaakt om voortgang te boeken bij
constitutionele hervormingen in Macedonië.
Tijdens verdere bespreking van de EU-verklaring is door Nederland opnieuw
het belang van nauwe samenwerking met de NAVO onderstreept. De inzet van de
NAVO kon niet los worden gezien van zichtbare resultaten op het politieke
vlak. Dit was ook de belangrijkste conclusie uit de EU-NAVO-bijeenkomst van
PSC en NAR op 26 juni jl. Herbevestigd werd dat beide organisaties samen
(blijven) optrekken en volledig op dezelfde lijn zitten. Door SG Robertson
en HV Solana werd benadrukt dat het voor partijen duidelijk moest zijn dat
er geen alternatief bestond voor een politieke oplossing van de crisis.
Verder moeten zij zich bereid verklaren om de "goede diensten" van de
internationale gemeenschap te aanvaarden. Het was tegelijkertijd van groot
belang dat het militaire en politieke spoor parallel bleven lopen. Nauwe
afstemming tussen beide organisaties maar ook coördinatie met de OVSE was
van het allergrootste belang. Tot slot werd gesuggereerd dat de buurlanden
en landen in de regio zouden moeten worden bewogen om partijen in Macedonië
op te roepen tot een politieke oplossing van de crisis.
- FRJ
Voorzitter Lindh en Commissaris Patten benadrukten het belang van een
geslaagde donorconferentie, zowel voor de FRJ als voor de regio. Patten
onderstreepte dat de conferentie een flinke steun in de rug zou zijn voor de
regering Kostunica, die de laatste maanden hard
heeft gewerkt aan het hervormingsprogramma. De Europese Commissie, de
Wereldbank en het IMF waren zeer lovend over de toewijding en
professionaliteit van de Joegoslavische gesprekspartners. Van verschillende
kanten werd gesteld dat het van groot belang was dat de VS zouden deelnemen
aan de donorconferentie; Washington had op dat moment nog geen beslissing
genomen over deelname.
In het verlengde van deze discussie werd gesproken over het recente Decreet
inzake de samenwerking met het ICTY.
Nederland verwelkomde het decreet, maar betoogde dat het in dit stadium nog
niet zeker was of het Decreet het gewenste resultaat zou opleveren. De
Raadsconclusie volgt deze lijn.
- Albanië
De Raad verwelkomde de vredige wijze waarop de eerste ronde van de
verkiezingen in Albanië van 24 juni jl. heeft plaatsgevonden en sprak de
verwachting uit dat ook de tweede ronde begin juli volgens de normen van de
OVSE zou geschieden. Eerlijke verkiezingen zijn belangrijk voor de verdere
versterking van de democratische structuren in Albanië alsmede de
toenadering van het land tot de Europese Unie via het Stabilisatie- en
Associatieproces.
- Stabiliteitspact
De coördinator van Stabiliteitspact, de heer Hombach, brak een lans voor
grotere regionale samenwerking in de Balkan. Hij stelde een regionale
conferentie in het vooruitzicht op 28 oktober a.s in Boekarest, waartoe
binnen het Stabiliteitspact de nodige voorbereiding zou plaatsvinden.
Midden Oosten
Tijdens de lunch deed HV Solana kort verslag van zijn reis naar het
Midden-Oosten van 22 juni jl. Hij had gesproken met President Arafat,
Premier Sharon en Minister van Buitenlandse Zaken Peres.
West-Afrika
De Zweedse Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, de heer Dahlgren, bracht
verslag uit van het EU Trojka-bezoek aan de regio eind mei. Dit bezoek is
mede op aandrang van Nederland tot stand gekomen en beoogt ook een politieke
ondersteuning van de taken van UNHCR. De heer Dahlgren vestigde vooral de
aandacht op de bijdrage die de EU zou kunnen leveren aan het oplossen van de
crisis. Deze zou onder meer moeten bestaan aan ondersteuning van ECOWAS. Ook
zag hij een rol voor de Unie bij het mogelijk maken van een dialoog tussen
partijen die op dit moment niet rechtstreeks met elkaar in dialoog zijn.
Alleen door een directe dialoog tussen de betrokken partijen is een
oplossing van de politieke en humanitaire crisis mogelijk. De Raad besloot
als follow-up om Staatssecretaris Dahlgren te benoemen tot Speciaal
Vertegenwoordiger van het Voorzitterschap voor West-Afrika.
Zimbabwe
De Raad besprak kort de ernstige politieke situatie in Zimbabwe en de
EU-consultaties met dat land. Besloten werd dat voor een korte periode (twee
maanden) de dialoog zal worden voortgezet op basis van artikel 8 van het
Verdrag van Cotonou. Indien binnen deze periode de situatie in Zimbabwe niet
substantieel verbetert (in het bijzonder op het gebied van de media, de
'rule of law' en landhervormingen), dan zal de EU "passende maatregelen"
nemen.
Anti-Racisme Conferentie
De Raad sprak kort met de Hoge Vertegenwoordiger voor de Mensenrechten,
mevrouw Robinson, over de Anti-Racisme Conferentie, die eind augustus zal
plaatsvinden. Zij vroeg om steun van de EU voor een doorbraak bij de
moeizame voorbereidingen. Zij hoopte dat een middenweg kon worden gevonden
tussen het (koloniale) verleden en de agenda voor de toekomst. Van EU-zijde
is gesteld dat de aandacht van de conferentie vooral zou moeten uitgaan naar
hedendaagse racisme-problematiek met een toekomstgerichte agenda. Dat sluit
niet uit dat ook fouten uit het verleden worden erkend.
Follow-up ER Gotenburg
Ministers blikten terug op de rellen in Gotenburg die de Europese Raad
hadden verstoord. Er diende daarbij duidelijk onderscheid te worden gemaakt
tussen de echte relschoppers en vredige demonstranten/lobbygroepen.
Eventuele EU-actie moet zich uitsluitend concentreren op de eerste groep.
Het Voorzitterschap gaf aan dat daartoe op korte termijn hoge
politiefunctionarissen van de lidstaten zullen bijeenkomen om eventuele
maatregelen te bespreken ter verbetering van de coördinatie van de nationale
politiediensten, grenscontroles en informatie-uitwisseling. De JBZ-raad zal
hierover op 13 juli verder spreken.
De Algemene Raad van 16 juli zal daarna bespreken op welke wijze de EU een
meer constructieve dialoog aan kan gaan met de vele NGO's en vreedzame
actiegroepen die de Europese Raad plegen te bezoeken.
Openheid, transparantie en goed bestuurlijk gedrag
De Raad heeft zonder verdere discussie de gedragscode over openbaarheid, transparantie en goed bestuurlijk gedrag aangenomen. Deze gedragscode strekt ertoe dat medewerkers van het secretariaat-generaal van de Raad op een eenduidige, heldere en efficiënte manier omgaan met verzoeken om informatie.
Tevens heeft de Raad een gezamenlijke verklaring goedgekeurd van de Raad,
het Europees Parlement en de Commissie. Deze verklaring geeft aan dat ook
agentschappen en vergelijkbare instellingen van de EU, regels over toegang
tot documenten dienen te hebben die samenvallen met de op 30 mei jl. tot
stand gekomen regelgeving inzake openbaarheid.
Bijzondere visaregelingen: Turkse ééndagscruises naar Griekse eilanden
De Griekse Minister van Buitenlandse Zaken, de heer Papandreou, herhaalde het belang dat hij hecht aan snelle oplossing van dit dossier, mede als vertrouwenwekkende maatregel tussen Griekenland en Turkije.
Griekenland wilde nu deze kwestie naar op de JBZ-Raad agenderen. In
praktische termen zou voor deze zomer
gekeken moeten worden welke mogelijkheden de Schengen
uitvoeringovereenkomst biedt, maar voor de toekomst zou een meer permanente
oplossing nodig zijn.
Commissaris Patten verzekerde Griekenland hierop van zijn volledige
bereidheid om aan een oplossing mee te werken.
En marge van de Raad
Associatieraad met Turkije
Tijdens de 40ste associatieraad met Turkije werd voornamelijk gesproken over
de Turkse pre-accessie strategie en de wijze waarop de EU kan assisteren bij
(het begin van) acquis-overname waartoe Turkije zich heeft verplicht. De
Raad verwelkomde voorts de onlangs door Ankara overeengekomen afspraken met
IMF en Wereldbank die moeten leiden tot terugkeer van de macro-economische
stabiliteit.
Bij de politieke dialoog sprak de EU haar ernstige bezorgdheid uit over het
besluit van het Turkse constitutionele hof om de Fazilet-partij te
verbieden. Commissaris Verheugen zei dat dit besluit moeilijk verenigbaar is
met de beginselen van democratisch pluralisme en vrijheid van meningsuiting.
Hij drong er bij Minister van Buitenlandse Zaken Cem op aan dat Turkije zijn
grondwet wijzigt zodat het verbieden van politieke partijen niet meer tot de
mogelijkheden behoort. Verheugen onderstreepte dat Turkije constitutionele
hervormingen moet doorvoeren die in lijn zijn met normen uit de EU.
- Associatieraden met Slowakije en Slovenië
En marge van de Algemene Raad vond respectievelijk de derde Associatieraad
plaats met Slovenië en de zevende met Slowakije. Op de agenda stonden onder
meer de pre-accessiestrategie, de stand van zaken met betrekking tot
implementatie van de Europa-akkoorden, pre-accessiesteun (Phare, Sapard en
Ispa), financiële steun van de EIB en regionale samenwerking.
Het Voorzitterschap prees Slovenië en Slowakije voor de voortgang die gemaakt is en moedigde de twee landen aan om met sterke commitment de ingeslagen weg voort te gaan. Verder werd, in lijn met de Voortgangsrapportages van de Commissie van 8 november jl., een aantal gebieden genoemd alwaar intensivering van de toetredingsinspanningen belangrijk wordt geacht. Hierbij werd vooral gewezen op het belang van verdere versterking van de bestuurlijke capaciteit en de rechterlijke macht.
Tijdens de Associatieraad met Slovenië werd in het bijzonder aangedrongen op
versnelling van het de-nationaliseringsproces. Slovenië werd verder
opgeroepen om spoedig een oplossing te vinden voor lopende bilaterale
kwesties met Kroatië, waaronder demarcatie van de land en zeegrens in
Zuidwest-Slovenië.
In de Associatieraad met Slowakije werd in het bijzonder zorg uitgesproken
over behandeling van de Roma. Tevens werd Slowakije opgeroepen om de strijd
tegen corruptie voortvarend ter hand te nemen.
- Samenwerkingsraad Oekraïne
En marge van de raad kwam de Samenwerkingsraad met Oekraïne bijeen. De EU
onderstreepte het belang van verdere financieel/economische hervormingen in
Oekraïne en maande de regering om spoed te betrachten bij vervulling van de
voorwaarden om toe te treden tot de WTO. Ook werd de regering opgeroepen het
investeringsklimaat te verbeteren teneinde buitenlandse investeringen te
kunnen aantrekken.
De politieke dialoog richtte zich in het bijzonder op de vrijheid van de
media. Minister Lindh drong aan op een transparant onderzoek naar de
verdwijning van de journalist Gongadze in 2000.
De Oekraïense Premier Kinakh vroeg in het bijzonder aandacht voor de
gevolgen van de Uitbreiding. Hij drong aan op onderzoek naar totstandkoming
van een speciale visa-regeling tussen de EU en Oekraïne zodat Oekraïne niet
zal lijden onder overname door de kandidaat-lidstaten van het
Schengen-acquis.
- Samenwerkingsraden met Chili en Mercosur
En marge van de Raad vond een Samenwerkingsraad EU-Mercosur en een
Gezamenlijke Raad EU-Chili plaats, waarbij de interne reglementen voor beide
Raden formeel zijn vastgesteld. Verder is van de gelegenheid gebruik gemaakt
om van gedachten te wisselen over de voortgang in de onderhandelingen over
de associatie-akkoorden tussen de EU enerzijds, en Mercosur respectievelijk
Chili anderzijds. Tijdens de eerstvolgende onderhandelingsrondes, in de
eerste helft van juli 2001, zal voor het eerst ook over tariefreducties
worden gesproken, in overeenstemming met het in 1999 vastgestelde
onderhandelingsmandaat waarin is vastgelegd dat tariefreducties pas na 1
juli 2001 ter sprake konden komen. Tenslotte is kort gesproken over recente
ontwikkelingen in de beide regio's, waarbij het Voorzitterschap onder meer
verslag heeft gedaan van de Europese Raad in Gotenburg, de voortgang van het
EVDB en de situatie op de Balkan.
- Ondertekening Associatie-akkoord met Egypte
En marge van de Raad is op 25 juni het Associatie-akkoord met Egypte
ondertekend. Dit zesde in de rij van de Euromediterrane associatie-akkoorden
verankert de doelstellingen van het Barcelona-proces. Het betreft een
gemengd akkoord, dat op korte termijn aan Uw Kamer zal worden aangeboden ter
ratificatie, waarin bepalingen zijn opgenomen inzake een politieke dialoog,
handelsliberalisering en economische- en sociaal-culturele samenwerking. Het
Voorzitterschap heeft namens de Unie benadrukt dat de politieke dialoog mede
zal worden benut om de mensenrechtensituatie in Egypte op regelmatige basis
aan de orde te stellen.
Kenmerk
Blad /9
===