College past raadsvoorstel RandstadRail aan
Het College van B. en W. van Rotterdam stelt, gehoord de adviezen van
de betrokken raadscommissies en deelgemeenten, de gemeenteraad voor om
het station Statenweg in het Voorlopig Ontwerp RandstadRail toch een
lengte te geven van 125 meter.
Voor het tekort (fl. 21 miljoen) dat daarmee in de dekking ontstaat,
wil men een klemmend beroep doen op het Rijk. Dit geldt ook voor de
financiering van station Melanchtonweg (fl. 16 miljoen). Volgens het
College wordt met deze twee voorzieningen namelijk het bredere
openbaar vervoersbelang gediend.
De motie-Kruse over de kruising Kleiweg wil het College vooralsnog
niet afdoen, maar nadrukkelijk betrekken in de discussie over de
ontwikkelingsvisie Contramal RandstadRail. In deze visie zal in beeld
worden gebracht hoe een ongelijkvloerse kruising zich verhoudt tot
ruimtelijke ontwikkelingen in de toekomst van het gebied, zoals het
mogelijk verdwijnen van de RET-remise en de aanpak van de
Ceintuurbaan.
Voor RandstadRail zou een station Statenweg van 93 meter voldoende
zijn. Wanneer er in de toekomst metro-voertuigen met vier wagons
richting de Noordrand zouden rijden, is deze lengte te kort. De
verlenging tot 125 meter is volgens het College dus een investering in
de toekomstige openbaar vervoersontwikkelingen. Ook een station
Melanchtonweg bedient onder meer dankzij de directe nabijheid van
tramlijn 5 een groter reizigerspotentieel dan het huidige
Hofpleinstation Kleiweg. Het geld dat hiervoor in eerdere instantie
uit de kwaliteitsimpuls Stedelijke Visie gereserveerd is, kan in het
Definitieve Ontwerp gebruikt worden voor andere kwaliteitsverhogende
en onvoorziene maatregelen.
De gemeenteraad zal op 28 juni het voorlopig ontwerp RandstadRail
behandelen.
Gemeente Rotterdam