Gemeente Rotterdam

College past raadsvoorstel RandstadRail aan

Het College van B. en W. van Rotterdam stelt, gehoord de adviezen van de betrokken raadscommissies en deelgemeenten, de gemeenteraad voor om het station Statenweg in het Voorlopig Ontwerp RandstadRail toch een lengte te geven van 125 meter.

Voor het tekort (fl. 21 miljoen) dat daarmee in de dekking ontstaat, wil men een klemmend beroep doen op het Rijk. Dit geldt ook voor de financiering van station Melanchtonweg (fl. 16 miljoen). Volgens het College wordt met deze twee voorzieningen namelijk het bredere openbaar vervoersbelang gediend.

De motie-Kruse over de kruising Kleiweg wil het College vooralsnog niet afdoen, maar nadrukkelijk betrekken in de discussie over de ontwikkelingsvisie Contramal RandstadRail. In deze visie zal in beeld worden gebracht hoe een ongelijkvloerse kruising zich verhoudt tot ruimtelijke ontwikkelingen in de toekomst van het gebied, zoals het mogelijk verdwijnen van de RET-remise en de aanpak van de Ceintuurbaan.

Voor RandstadRail zou een station Statenweg van 93 meter voldoende zijn. Wanneer er in de toekomst metro-voertuigen met vier wagons richting de Noordrand zouden rijden, is deze lengte te kort. De verlenging tot 125 meter is volgens het College dus een investering in de toekomstige openbaar vervoersontwikkelingen. Ook een station Melanchtonweg bedient onder meer dankzij de directe nabijheid van tramlijn 5 een groter reizigerspotentieel dan het huidige Hofpleinstation Kleiweg. Het geld dat hiervoor in eerdere instantie uit de kwaliteitsimpuls Stedelijke Visie gereserveerd is, kan in het Definitieve Ontwerp gebruikt worden voor andere kwaliteitsverhogende en onvoorziene maatregelen.

De gemeenteraad zal op 28 juni het voorlopig ontwerp RandstadRail behandelen.