Datum:28 Juni 2001
Nummer:043p
KPN Telecom past tarieven aan
De telefoontarieven van het vaste net voor het bellen binnen de regio worden per 15 augustus op een andere manier samengesteld. Het starttarief gaat omlaag en het tarief per minuut zal iets stijgen. Voor de klant betekent dit dat korte gesprekken goedkoper zullen worden. Langere gesprekken kunnen duurder worden. Voor de gemiddelde beller heeft dit per saldo geen gevolg voor de hoogte van zijn telefoonrekening. De groothandelstarieven die telecomoperators aan KPN Telecom betalen om telefoonoproepen op het netwerk van KPN Telecom af te leveren, de zogenaamde interconnectietarieven, gaan per 1 juli omlaag. Deze groothandelstarieven worden jaarlijks aangepast. Deze maatregelen hebben financieel gezien voor KPN Telecom geen gevolgen.
Deze maatregelen zijn genomen na het verzoek van OPTA om de zogenaamde 'prijsklem' op te lossen. Er zou een te klein verschil zijn voor andere marktpartijen tussen het groothandelstarief van KPN Telecom en het lokale eindgebruikerstarief van KPN Telecom om te kunnen concurreren. Om dit verschil te vergroten heeft KPN Telecom aan OPTA 's verzoek invulling gegeven door het groothandelstarief van KPN Telecom te verlagen en het eindgebruikerstarief anders samen te stellen. OPTA is hiermee akkoord gegaan.
Voor de KPN Telecom-klant betekent dit dat het tarief voor bellen binnen de regio een starttarief van 7,71 cent krijgt en een standaard minuuttarief van 6,25 cent, een daltarief van 3,31 cent en een weekend/nachttarief van 2,20 cent. De maatregel heeft geen gevolgen voor gesprekken buiten de regio, gesprekken naar mobiel en internationale gesprekken. Voor klanten die naar een telefoonnummer van een andere telecomoperator bellen, hangt het er vanaf of deze telecomoperator zijn eigen groothandelstarief ook zal verlagen. Als dit niet het geval is, dan kan internetten of bellen naar een nummer van die operator duurder worden.
Voor Internet Service Providers betekent dit dat het interessanter wordt om een speciaal 06760-nummer voor internetverkeer in te voeren. Daardoor kunnen zij zelf of via hun telecomoperator hun verkeersminuten tegen groothandelstarief inkopen bij KPN Telecom. Zij krijgen dan de ruimte om eigen aanbiedingsvormen te creëren voor hun verschillende klantgroepen. Het inbellen naar een Internet Service Provider is dan niet meer standaard het telefoontarief binnen de regio.
KPN Telecom zal zijn klanten tijdig via een nieuwsbrief en advertenties informeren over deze tariefsaanpassing.
Noot voor de redactie (