Gemeente Barendrecht


Raadscommissies vergaderen

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting c.a.

Vanavond komt de commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting bijeen in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

De agenda is als volgt:


-notitie m.b.t. bouwplan locatie Alprokon;


-startnotitie werkgroep winkelcentrum Middenbaan;

-notitie parkeernorm Carnisselande;


-kwartaalrapportage Voortgang woningbouwprogramma 2001;

-1e kwartaalrapportage begroting 2001.


De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Grondgebied, de heer P. Timmer, tel. 698 320.

Financiën en Welzijn c.a.

De commissie Financiën en Welzijn vergadert op woensdag 4 juli in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

Agendapunten zijn:


-Activiteitenplan op weg naar robuuste Rio's. (wordt nagezonden).
Tijdens de vergadering zal een toelichting worden gegeven op het fusieproces van de Rio's (regionaal indicatie orgaan).


-Strategisch plan Drechtwerk/begroting 2002/meerjarenraming 2003-2005.
Een uitwerking van de regierol en uitvoering activerend arbeidsmarktbeleid van de verschillende gemeenten binnen de gemeenschappelijke regeling Drechtwerk in relatie tot Drechtwerk. "Drechtwerk op koers" als uitgangspunt voor de komende jaren om de sociale werkvoorziening vorm te geven en de begroting 2002 en meerjarenraming 2003-2005.


-Starten met jongerenparticipatie project "Let's talk about"
De gemeente wil met jongeren praten over de invulling van het jeugdbeleid en is op zoek naar jongeren tussen 13 en 20 jaar die aktief willen meedenken. In het plan wordt voorgesteld jongeren uit te nodigen om zich aan te melden als interviewer, als geïnterviewde of als deelnemer aan zgn. rond tafel gesprekken.


-Tussentijdse evaluatie jeugdbeleid.

In 2000 is de nota jeugdbeleid vastgesteld. De evaluatie geeft een indruk van de stand van zaken van de in de nota opgenomen aktiepunten en een overzicht van nieuwe beleidsvoornemens.


-Aanvraag investeringssubsidie clubaccomodatie Smitshoek.
Door s.v. Smitshoek is een plan ingediend voor uitbreiding van de akkommodatie. Aan de gemeente wordt verzocht om een financiële bijdrage.


-Noodvoorziening kinderdagopvang bij noodlocatie voortgezet onderwijs.
De grote behoefte aan capaciteit kinderopvang vraagt om realisatie van kindplaatsen op korte termijn. Thans ligt een plan om bij de noodvoorzieningen voortgezet onderwijs tevens een aantal groepen kinderopvang tijdelijk te huisvesten.


-Uitbreiding sportpark De Bongerd.

Voorgesteld wordt om de fietscrossaccommodatie te handhaven en voor BVO een bijdrage beschikbaar te stellen voor de aanleg van een kunstgrasveld.


-Voorzieningen Cluster III. (wordt nagezonden).
Voorzieningencluster 3 zal worden utigebreid met 3 groepen kinderopvang. Derhalve is een herziene kostenbegroting opgesteld.

De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Beheer en Administratie, de heer J.M. Duine, toestel 698 416.

Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden

Op maandag 2 juli vergadert de commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

De agenda ziet er als volgt uit:


-Toelichting functioneren Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen


-Behandeling van het advies inzake de uitbreiding van de huisvesting van het RMPI


-Bespreking van de 1e kwartaalrapportage 2001-06-25-Behandeling van het advies inzake aanpassing van het programma van eisen voor de bouw van cluster III in Carnisselande (onder voorbehoud)


-Behandeling van het advies inzake de bouw van een nieuwe school voor basisonderwijs met sporthal op zgn. Reas-locatie (onder voorbehoud)

De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Samenlevingszaken, de heer G.J. Bravenboer, tel. 698 240.

Ter inzage

De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, loket 304. U kunt een set opvragen bij de secretaris van de commissie.

Spreekrecht

U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.

Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.

De commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert op woensdag 4 juli om 20.00 uur in THEATER HET KRUISPUNT.

Op de agenda staan onder meer de volgende punten:


-Nota ondergrondse afvalcontainers


-30 km-zone Middeldijk


-Verordening sport, cultuur en educatiefonds en artikelsgewijze toelichting


-Notitie parkeren Carnisselande


-1e Kwartaalrapportage


De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.

Bouwen en Milieu

Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-Boeier 77 (MB 2001-112), voor het plaatsen van een blokhut (18-06-'01);


-Dorpsstraat 200 (MB 2001-113), voor het plaatsen van een blokhut (18-06-'01);


-Handelscentrum ZHZ 48 (BA 2001-246), voor het plaatsen van een tijdelijke portakabin (22-06-'01);


-Handelscentrum ZHZ 49, loods 55-60 (BA 2001-245), voor het vergroten van het kantoor (21-06-'01);


-Meerwedesingel 36 (MB 2001-116), voor het plaatsen van een blokhut (21-06'-01);


-Schipmolen 20 (MB 2001-114), voor het plaatsen van een berging (19-06-'01);


-Serenadelaan 42 (BA 2001-242), voor het plaatsen van een dakkapel (20-06-'01);


-Vaanplein (MB 2001-115), voor het plaatsen van verkeersportalen (20-06-'01);


-Voordijk 413 (BA 2001-243), voor het plaatsen van een tijdelijk gezondheidscentrum (20-06-'01);


-Vrijenburgerweg (BA 2001-244), voor het plaatsen van een fietstunnel (20-06-'01).

De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket 18 (begane grond).

Verleend

Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding bouwvoornemen:


-Bakkersdijk 7 (BA 2001-120), voor het vergroten van de woning (21-06-'01);


-Binnenlandse Baan 36 (MB 2001-96), voor het plaatsen van een berging (20-06-'01);


-Händelstraat 14 (BA 2001-136), voor het vergroten van de woning (21-06-'01);


-van Hulststraat 19 (MB 2001-98), voor het plaatsen van een blokhut (20-06-'01);


-Kuilkant 169 (BA 2001-115), voor het vergroten van de berging/garage (21-06-'01);


-Merwedesingel 10 (BA 2001-189), voor het plaatsen van een tuinhuis (20-06-'01);


-Schaatsbaan 13 (MB 2001-94), voor het vergroten van de woning (20-06-'01);


-Zoommeer 7 (BA 2001-138), voor het plaatsen van een tuinhuis (21-06-'01).

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket 18 (begane grond).

Opheffen aanhoudingsplicht

Burgemeester en wethouders maken bekend dat een bouwaanvraag is ontvangen voor:


- het vergroten van een woning aan de Van Beethovensingel 11.
Opheffen aanhoudingsplicht

Het bouwplan is in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan. Omdat de aanvraag echter ligt binnen het gebied waarvoor het ontwerpbestemmingsplan ter inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dient de aanvraag te worden aangehouden. De gevraagde vergunning kan alleen verleend worden als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50, lid 1, van de Woningwet, wordt opgeheven. Burgemeester en wethouders hebben het voornemen op grond van artikel 50, lid 4 van de Woningwet hiertoe over te gaan.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 29 juni 2001 tot en met donderdag 26 juli 2001, gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouw- en Woningtoezicht, loket 018. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Een ieder die zienswijze heeft tegen het opheffen van de aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 24 mei 2001 schriftelijk naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Voorbereidingsbesluiten ter inzage

De raad van de gemeente Barendrecht heeft in zijn vergadering van 18 juni 2001 besloten voor het perceel Noldijk 146 een voorbereidingsbesluit vast te stellen als genoemd in artikel 21 van de wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

U kunt het voorbereidingsbesluit met de daarbij behorende tekening inzien vanaf de datum van inwerkingtreding, 29 juni 2001, bij de afdeling Bouwen en Milieu, loket 021/022 in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Bezwaren

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden een bezwaarschrift worden ingediend binnen 6 weken na de dag van inwerkingtreding van het besluit. Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Inspraak op vrijstellingsverzoek

Burgemeester en wethouders geven een ieder de mogelijkheid om in te spreken op het vrijstellingsverzoek voor het bouwen van 8 woningen tussen de Voordijk en de Noordersingel (Carnisselande).

Door Aannemingsbedrijf J.A. v.d. Berg is een verzoek om vrijstelling ingediend voor het bouwen van 8 woningen tussen de Voordijk en de Noordersingel in Carnisselande ( ons kenmerk BA2001-241).

Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Buitengebied 1986", maar past binnen het voorontwerpbestemmingsplan "Riederhoek", waarvoor inmiddels de inspraak- en overlegprocedure is gevoerd.

Het college is voornemens om een vrijstellingsprocedure in gang te zetten voor de oprichting van deze woningen. Voordat deze procedure wordt gestart, wordt een ieder op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) in de gelegenheid gesteld om tijdens een inspraakronde van vier weken zijn of haar reactie schriftelijk naar voren te brengen.

Ter inzage

De stukken liggen van vrijdag 29 juni 2001 tot en met donderdag 26 juli 2001 voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket 18 (Bouw-en woningtoezicht). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Verdere procedure

Inspraakreacties kunnen binnen de bovengenoemde termijn schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Na afloop van de inzagetermijn worden alle inspraakreacties gebundeld en van commentaar voorzien. De inspraakreacties zullen door het college meegewogen worden bij het besluit tot het in gang zetten de vrijstellingsprocedure. Wanneer die procedure wordt gestart, zal het verzoek om vrijstelling met de daarbij behorende ruimtelijke onderbouwing op grond van artikel 19a, lid 4 WRO gedurende vier weken ter inzage worden gelegd. Binnen die periode kan een ieder zijn schriftelijke zienswijze naar voren brengen. Wanneer zienswijze worden ingediend, zal een hoorzitting voor de wethouder ruimtelijke ordening worden gehouden. Vervolgens zal het college een besluit op de zienswijze nemen en besluiten of de procedure wordt voortgezet met het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Wanneer deze wordt afgegeven, kan de uiteindelijke vrijstelling worden verleend.

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

OPENBARE WERKEN

Binnendienst

Asfalteringswerkzaamheden rotonde

Op zaterdag 30 juni worden ter plaatse van de rotonde Jaagpad-Buitenlandse Baan-2e Barendrechtseweg
asfalteringswerkzaamheden aan het fietspad uitgevoerd. Fietsers kunnen hiervan op deze dag enige hinder ondervinden.

Inlichtingen over de werkzaamheden worden verstrekt door de heer H. Koene (0180-616009) van de afdeling openbare werken.

Midzomerfestival

Op zaterdag 7 juli wordt het Midzomerfestival gehouden. Op deze dag is 't Vlak afgesloten voor al het verkeer. Het Onderlangs kan bereikt worden via de inrit vanaf de Binnenlandse baan, tegenover de Lekstraat. Het inrijverbod is voor deze dag opgeheven.

Inlichtingen worden vertrekt door de heren J.L. Dijker (0180) 698 364 en M. Scholtemeijer (0180) 398 386.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Oud papier

Op zaterdag 30 juni, de laatste zaterdag van de maand, kunt u weer oud papier buiten zetten. Het oud papier hoeft niet in een gemeentelijke huisvuilzak, maar dient wel goed gebundeld of verpakt te zijn.

Rooster oud papier/oud ijzer

Oud papier (za): 30/6,28/7,25/8,29/9,27/10,24/11,22/12

Oud ijzer (wo): 25/7,29/8,26/9,31/10,28/11,19/12

Openingstijden afvalaanbiedstation


-ma. t/m vr.: 07.30-16.00 uur; za.: 08.30-12.30 uur.
Openingstijden kringloopwinkel


-di. t/m za.: 10.00-17.00 uur, tel: 0180-629 782
Wist u dat:


-huisvuil alleen in gesloten blauwe gemeentelijke afvalzakken mag worden aangeboden;


-u groente-, fruit- en tuinafval in de doorzichtige gemeentelijke afvalzakken mag aanbieden;


-bij veel tuinafval grijze zakken mogen worden gebruikt. Deze moeten dan wel open zijn. De takken mogen worden opgebost (maximale lengte 1 meter);


-het huisvuil voor 07.30 uur buiten moet staan op de dag van vuilnisophaal en vanaf 22.00 uur de dag ervoor;


-dit alleen huisvuil mag zijn, dus geen grond, puin, grof vuil, klein chemisch afval e.d.;


-het gewicht van de huisvuilzak niet meer mag bedragen dan 12 kg;

-oud papier op de laatste zaterdag van de maand wordt opgehaald en dan voor 08.30 uur buiten moet staan;


-oud ijzer de laatste woensdag van de maand wordt opgehaald;

-uw koelkast geen oud ijzer is;


-u grof vuil kan laten ophalen voor f 12,50 per 1m3;

-de milieupolitie scherp toeziet op naleving van de regels;

-een overtreding van deze regels u een boete kan opleveren.
Op de milieukalender staat aangegeven wanneer u wat mag aanbieden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de milieupolitie, tel. 698 339, of met de buitendienst van de gemeente, tel. 613 019.

Oppervlaktewater Singels en watergangen

Naar aanleiding van een aantal meldingen van bewoners over de kwaliteit van het oppervlaktewater het volgende:

Het zuiveringsschap controleert regelmatig het oppervlaktewater. De inspecteur(s) hebben tot op heden geen verontreinigingen gemeten en het zuurstofgehalte in het water is op de meeste plaatsen voldoende. Het bruine schuim dat wordt waargenomen, wordt veroorzaakt door uitval van luis en bloesem van de langs het water gelegen bomen en struiken en is dus niet afkomstig uit de riolering.

De oorzaak van een schommelend zuurstofgehalte in het water is verklaarbaar. Als in het voorjaar de temperatuur oploopt, keert het singelwater zich om. Dat houdt in; het onderste (koude) water van de bodem stijgt op en het (warme) oppervlaktewater naar de bodem zakt. Een andere oorzaak van het zuurstofgebrek is dat het water te lang stil staat, waardoor het dood gaat. Vanaf april wordt getracht stilstand van water te voorkomen door de singelgemalen te laten draaien. Met de singelgemalen wordt water van zuid naar noord door de gemeente gepompt. Helaas zijn de gemalen niet berekend op deze taak waardoor het laten stromen van water niet snel gaat. Uit laboratorimonderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Zuiveringsschap, is verder vast komen te staat dat er geen riooloverstort heeft plaatsgevonden.

Het verbeteren van de waterkwantiteit is op dit moment niet mogelijk. De huidige infrastructuur, zoals bovengenoemd, laat dit niet. In het stedelijk waterplan wordt een maatregelenplan opgenomen, dat over enkele jaren zijn uitwerking zal krijgen.

Als u vragen of klachten heeft over het oppervlaktewater, verzoeken wij u om contact op te nemen met de waterkwaliteitsbeheerder, het Zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden (ZHEW). De contactpersonen voor Barendrecht zijn de heer Vrijenhoek en de heer Schakel, tijdens kantooruren bereikbaar onder nummer 078 - 639 73 10. Buiten kantooruren kunt u bellen met het storingsnummer van ZHEW 078 - 639 73 45.

Culturele Stadstoer

In alle zeventien gemeenten van Havens & Heerlijkheden vindt tot en met september een Culturele Stadstoer plaats. Een maandelijkse rondrit onder leiding van een gids, per bus en te voet. De gids vertelt niet alleen over de bezienswaardigheden zelf, maar brengt de locaties tot leven met boeiende verhalen en anekdotes.

De Culturele Stadstoer vindt in Barendrecht plaats op iedere 1e woensdag van de maand, te weten: 4 juli, 1 augustus en 5 september, van 10.00 uur tot 12.00 uur. Begin- en eindpunt van de toer is NS-station Barendrecht.

Telefonisch reserveren van kaarten kan via Ticket Service Nederland: (0900) 300 12 50 (99 c/m). Via internet:
www.ticketservice.nl. Beide mogelijkheden tot 14 dagen voor aanvang van de toer.

Kaarten zijn ook verkrijgbaar bij het postkantoor in Barendrecht, Binnenlandse Baan 7. De kaarten kosten f 12,75 (incl. f 2,75 reserveringskosten)

Andere openingstijden Burgerzaken

Met ingang van dinsdag 19 juni is de afdeling Burgerzaken voor publiek gesloten op de dinsdagmiddag en de vrijdagmiddag vanaf 12.30 uur.

De nieuwe openingstijden zien er als volgt uit:

Maandag 09.00 - 16.30 uur en 19.00 - 20.30 uur

Dinsdag 09.00 - 12.30 uur

Woensdag 09.00 - 16.30 uur

Donderdag 09.00 - 16.30 uur

Vrijdag 09.00 - 12.30 uur

Verspreiding plattegrond

De nieuwe gemeentegids is onlangs bij alle inwoners van Barendrecht bezorgd. De bijbehorende plattegrond van Barendrecht wordt in oktober verspreid.

Retourette sluit per 1 juli haar deuren

Vanaf 1 juli 2001 is het niet meer mogelijk afval aan te bieden bij de Retourette die geplaatst is bij de Super Hagendoorn. Verschillende afvalstromen zoals melkpakken, papier, glas en textiel konden hier gratis aangeboden worden. Dit gaat per 1 juli veranderen. U kunt u afval niet meer bij de Retourette kwijt. De vraag is uiteraard waar dan wel?

Waar brengen we vanaf 1 juli ons afval?

Voor de vele soorten afval zijn verschillende oplossingen. In de directe omgeving van de Super (Onderlangs) wordt in de loop van volgende week een nieuw milieuparkje gerealiseerd waar u in ieder geval uw glas en textiel kwijt kunt. Daarnaast is voor al uw Klein Gevaarlijk Afval (zoals o.a. batterijen) aan elk huisadres een chemobox geleverd. De chemobox wordt op vaste tijden door de chemokar bij u thuis opgehaald. Papier wordt bij u huis opgehaald aan het eind van elke maand. Voor zowel blik als melkpakken is geen aparte inzameling meer nodig. U kunt uw blik nog wel kwijt in de diverse milieuparkjes. Blik kunt u ook, mede door een andere manier van afvalscheiding bij de verwerker, bij het restafval in de Barendrechtse blauwe zak stoppen. Tot slot kunt u op het afvalaanbiedstation aan de London 15 gratis terecht voor Klein Chemisch Afval, kleding, blik en oud papier.

Verdwijnen Retourette

In de Super Hagendoorn bevindt zich sinds vijf jaar een Retourette. In deze vijf jaar is deze Retourette mede dankzij uw inzet een enorm inzamelsucces gebleken. Helaas is de Super Hagendoorn door een aantal redenen genoodzaakt de Retourette vanaf 1 juli a.s. definitief te sluiten. Het grootste probleem bleek te liggen in een gebrek aan opslagcapaciteit, de fors gestegen prijzen voor het transport van het aangeboden afval en de personele bezetting van de `winkel'.

Geen afval meer bij Retourette

Vanaf 1 juli a.s is het dus niet meer mogelijk afval aan te bieden bij de Retourette. Komt u nog wel met uw afval, dan dient u dit weer mee terug naar huis te nemen om deze alsnog in de blauwe zak mét het logo van de gemeente Barendrecht te deponeren. Tot slot willen wij u erop attenderen dat onze handhavers een oogje in het zeil zullen houden op het illegaal storten van afval in de omgeving van de Super.

Meer informatie

Voor meer informatie over afvalscheiding kunt u contact opnemen met de afdeling Openbare Werken, telefoon (0180) 613019. Ook op de milieukalender vindt u informatie over afvalscheiding. Deze is verkrijgbaar bij de gemeente Barendrecht.

Reisdocument altijd nodig

Voor een reis naar het buitenland dient de reiziger in het bezit van een geldig reisdocument te zijn. Als geldig reisdocument kunnen gelden het paspoort en de Europese identiteitskaart. Kinderen tot 16 jaar hoeven geen eigen reisdocument te hebben als ze in het paspoort van een meereizende ouder zijn bijgeschreven.

Let echter op:


-bij een reis naar Tsjechië en Slowakije moeten kinderen van 15 jaar een eigen paspoort hebben.


-als de ouder bij wie het kind staat bijgeschreven niet meereist, dient het kind over een eigen reisdocument te beschikken.

De Europese identiteitskaart is niet voor alle landen geldig. Op de achterzijde van deze kaart staan de landen genoemd waar men met deze kaart naar toe kan. Alle andere landen eisen een geldig paspoort en er zijn ook landen waar het paspoort bij inreis in dat land nog een bepaalde minimumperiode geldig moet zijn:


-Zo verlangen Albanië, Kroatië, Slowakije en Turkije dat het reisdocument nog minimaal drie maanden geldig is bij inreis in die landen.


-Cyprus, Joegoslavië, Letland, Litouwen, Rusland en Tsjechië laten alleen reizigers toe met een reisdocument dat nog minimaal drie maanden geldig moet zijn bij uitreis uit die landen.


-Leidt de reis naar Roemenië dan moet het paspoort bij inreis nog minimaal zes maanden geldig zijn.


-Voor Estland en Hongarije moet het paspoort bij uitreis nog minimaal zes maanden geldig zijn.

Een toerist met de Nederlandse nationaliteit kan vrijwel ieder land in Europa bezoeken zonder visum. Een visum is wel nodig voor Joegoslavië, Oekraïne, Wit-Rusland, Moldavië en Rusland. Een visum kan worden aangevraagd bij de ambassade van het desbetreffende land.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Burgerzaken van de gemeente, tel. 698 225 of 698 227

Openingsfeest skatevoorziening park buitenoord

De nieuwe uitgebreide skatevoorziening in Park Buitenoord wordt komende zaterdag, 30 juni, op feestelijke wijze geopend en in gebruik genomen. De officiële opening door wethouder Ett Schoehuizen (jeugdzaken) en Cees de Hoon (voormalig directeur van Stichting Alle-r-hande) is om 14.00 uur en alle daaraan gekoppelde festiviteiten duren tot ongeveer 21.00 uur. Gedurende de middag en de avond zijn er diverse spectaculaire skate-demonstraties van bekende en minder bekende maar allen zeer getalenteerde skaters. Behalve skaten wordt er door middel van enkele demonstraties ook aandacht besteed aan jongleren en graffiti. De gehele middag en avond wordt de muziek verzorgd door twee DJ's van eigen bodem: de onder Barendrechtse skaters bekende DJ Krypton (Break / Techno) en DJ Sinner (Drum 'n Bass). Voor een hapje en een drankje kan iedereen terecht in de tent op het evenemententerrein. Na het openingsfeest in park Buitenoord kunnen jongeren naar jongerencentrum the Wave aan het Middeldijkerplein voor een afterparty. Toegangsbewijzen zijn aan de deur te kopen voor fl. 5,00. De afterparty begint rond 22.00 uur.

In 1996 klopte een groep enthousiaste skaters aan bij het jongerenwerk voor het realiseren van een skatepark in Barendrecht. Door middel van verschillende acties en vooral dankzij de Kiwanisclub Barendrecht hebben de skaters ruim 20.000 gulden opgehaald voor skatevoorzieningen en zijn er met gemeente Barendrecht plannen gemaakt. De gemeente stelde f 60.000 beschikbaar voor de ondergrond van het skatepark. In 1998 werd het bijna volledige skatepark tijdelijk geplaatst bij jeugdsociëteit de Beuk, die toen gevestigd was aan de Devel bij station Barendrecht. In 1999 verscheen er een nieuw plan voor de totale herinrichting van Park Buitenoord, inclusief skatepark. Dit plan is uiteindelijk begin 2001 goedgekeurd. De gemeente heeft toen in korte tijd het nieuwe skatepark aangelegd.

Heeft u nog vragen over de opening of over de festiviteiten, of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Kim Hooimeijer van de Stichting Alle-r-hande: 0180-626437 of met Bjorn van der Heiden (Jongeren Informatie Punt): 0180-624104.

Andere openingstijden Wijk Winkel

Met ingang van 1 juli a.s. verandert de openingstijd van de Wijk Winkel in voorzieningencluster "Waterpoort" op woensdag! De Wijk Winkel is dan geopend van 14.00 uur tot 17.00 uur (i.p.v. 20.00 uur). Mocht er in de toekomst behoefte zijn aan openingstijden in de avond, dan wordt dit bijgesteld.

De overige openingstijden zijn:

Maandag/dinsdag 13.30 tot 16.30 uur

Donderdag/vrijdag 09.30 tot 12.30 uur

Wonen er liefhebbers van bridge in Carnisselande?

Een aantal bewoners uit Carnisselande wil graag een bridgeclub starten in de wijk.

De plek is er... in de ontmoetingsruimte van het Voorzieningencluster Waterpoort (aan het Middeldijkerplein 9)!

Het tijdstip wordt... iedere vrijdagmiddag van 13.30 tot 16.30 uur!

We beginnen... zodra er een gezellig en enthousiast groepje bridgers gevormd is!

Dus... lijkt het u gezellig om met andere hobbyisten te bridgen? Of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Birgitte Vol van het Sociaal-cultureel werk in Waterpoort (tel. 654 033 of 647 594).

Kinderdisco in Carnisselande!

Op vrijdagavond 29 juni a.s. organiseren het Kinderwerk Waterpoort en de vrijwilligers van The Wave weer een kinderdisco in jongerencentrum The Wave (gehuisvest in de clustervoorziening Waterpoort aan het Middeldijkerplein 9).

De kinderdisco is voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar en duurt van 19.00 tot 22.00 uur. Entree is f. 2,50.

Ter kennismaking en omdat de kinderdisco 's avonds plaatsvindt, worden de ouders vriendelijk verzocht om hun kinderen te brengen en te halen. Tevens zal aan de deur om een telefoonnummer gevraagd worden, zodat er contact opgenomen kan worden als uw kind bijvoorbeeld eerder naar huis wil komen dan afgesproken.

Rectificatie gemeentegids

Op pagina 101 van de gemeentegids 2001-2002, onder de kop `Politieke partijen' zijn per abuis de gegevens van de SGP niet vermeld:

SGP/ChristenUnie


*SGP-Staatkundig Gereformeerde Partij

Secr. H. van der Bosch, Bark 132, 2991 JG, tel. 616 941.

28 juni 2001