'Internet in Nederland is mainstream'
Al 75 procent van de Nederlanders onder de 45 jaar actief op het internet!
Groei E-Commerce is nog substantieel, maar neemt af.
Amsterdam, 28 Juni 2001; Internet is steeds meer een 'mainstream'
activiteit in Nederland. In de bevolkingsgroepen onder de 45 jaar
heeft internet inmiddels een dekking van meer dan 75% (minstens één
keer in de afgelopen 14 dagen online). Alleen bij de groepen boven de
45 jaar zien we nog duidelijke verschillen in het gebruik naar
geslacht en opleiding/welstand.
Men gaat gemiddeld eens in de twee dagen online en dan gemiddeld 34
minuten. Dat houdt in dat gemiddeld alle Nederlanders boven de 15
jaar, 9 minuten per dag online zijn. Dat gaat met name ten koste van
televisiekijken.
In het jaar 2001 zal de totale online omzet in de sector
"business-to-consumer" stijgen van 1.6 miljard gulden naar 2.1 miljard
gulden. In de sector "business-to-business" zal het stijgen van 3.3
miljard gulden naar 5.5 miljard. Hoewel het percentueel over de jaren
aan het dalen is, blijkt de grootste categorie in waarde, in beide
sectoren, computerhardware te zijn.
In opkomst zijn de categorieën "duurzame goederen" en "reizen en
vakanties". In aantallen aankopen blijven boeken en audio/video nog
steeds veruit de grootste groep.
Aankopen via Internet blijken in steeds grotere mate plaats te vinden
bij bedrijven of merken waar al een relatie mee is. In Nederland
blijft het online betalen via creditcard nog steeds sterk achter op
Europa (23% tegen 50%). Dit komt voornamelijk doordat in Nederland
minder gebruik wordt gemaakt van de creditcard en in mindere mate
doordat de Internetgebruiker zich onveilig voelt bij online
betalingsmogelijkheden.
Sinds het begin van dit jaar is meer dan 50% der Nederlanders actief
online. Drie jaar geleden was dit nog maar 15%. (In de hele EU is dat
inmiddels rond de 30%). Deze groep Nederlanders gaat gemiddeld eens in
de twee dagen online, en is dan gemiddeld 34 minuten verbonden met het
Internet. Dit houdt in dat alle Nederlanders van 15 jaar en ouder,
inmiddels gemiddeld 9 minuten per dag aan het internetten besteed.
Deze tijd gaat vooral ten koste van het televisie kijken en in mindere
mate aan het lezen van boeken en het 'slapen'.
Hoewel internet nog steeds meer door mannen dan vrouwen wordt
gebruikt, meer door jongeren dan ouderen en meer door hoger opgeleide
dan lager opgeleide personen, worden de verschillen steeds kleiner. In
de leeftijdsklassen onder de 45 jaar zijn de verschillen al klein. Bij
de meeste demografische groepen daarbinnen (naar opleiding en
geslacht) is de dekking van internet al meer dan 75%! Bij de hogere
leeftijdsgroepen neemt de dekking per leeftijdsgroep sterk af en wordt
het verschil naar geslacht en opleiding steeds groter. Ontwikkelingen
in landen waar de dekking van internet hoger is dan Nederland (de USA
en Scandinavië) tonen aan dat ook in die groepen internet doordringt,
hoewel het stijgingstempo wel afneemt.
E-Mail blijft de "killer application" van het internet. Vrijwel al
degenen die online zijn gebruiken internet daarvoor. Om een goede
indruk te krijgen van datgene wat nog meer met de internet verbinding
gedaan wordt is gevraagd welke van een hele serie activiteiten men in
de periode van de afgelopen twee weken online ondernomen heeft:
* 59% zocht naar specifieke informatie
* 50% was willekeurig aan het surfen
* 38% las nieuws (in heel Europa was dat 52%)
* 29% was bezig met amusement
* 25% met chatten/messaging services
* 21% met audio/video
* 20% met spelletjes
* 15% met kopen of kooporientatie
Daarmee worden diverse internet activiteiten toch steeds meer
mainstream, d.w.z. dat langzamerhand substantiële groepen van de
bevolking daarmee actief zijn.
De Nederlandse internet gebruiker is op brede schaal actief. Zo heeft
meer dan 50% zijn startpagina in de browser gewijzigd. Bijna de helft
heeft zich bij een of meer websites geregistreerd. En hoewel de helft
opgeeft nooit op een online advertentie te clicken geeft een kwart aan
wel eens een email gestuurd te hebben naar aanleiding van een online
advertentie.
Hoewel de groeipercentages van online kopen achterblijven op de
hooggespannen verwachtingen uit het verleden is er toch nog steeds
sprake van een forse groei. Wij verwachten dat de online omzet in het
segment "business-to-consumer" in Nederland van 2000 met 1.6 miljard
gulden stijgt naar 2.1 miljard gulden in het jaar 2001. In de hele EU
zal dat bedrag naar verwachting ongeveer 65 miljard gulden zijn. De
stijging in het segment "business-to-business" zal gaan van 3.3
miljard in het jaar 2000 naar 5.5 miljard gulden in het jaar 2001 (In
heel Europa zal dat naar verwachting 90 miljard gulden zijn. Circa 60%
is daarvan afkomstig door kopers uit Groot-Brittannië en Duitsland).
De gemiddelde privé-aankoop is inmiddels 190 gulden. Circa een kwart van de privé-omzet komt uit de sector computerhardware (dat was drie jaar geleden nog veel meer). Andere sectoren met percentages boven de 5% zijn: boeken, CD's/video's/DVD (In Nederland beduidend meer dan gemiddeld in Europa), reizen/vakanties, duurzame goederen en kleding/schoeisel. Bij de zakelijke aankopen neemt het gemiddeld bedrag sterk toe. Inmiddels is dat bedrag al ruim boven de 1000 gulden. Ook in deze categorie is computerhardware in waarde veruit de grootste categorie (circa een kwart). Andere categorieën in waarde boven de 5% zijn: duurzame goederen en software. Hoewel boeken en kantoorartikelen in aantallen online aankopen toch nog wel aanzienlijk zijn blijven ze in waarde onder de 5% van het totaal aantal aankopen.
Aankopen worden steeds meer gedaan bij bedrijven die men al van te
voren kende. Ook blijkt men steeds meer in eigen land te kopen. Deze
beide resultaten geven aan dat internet steeds meer gebruikt wordt
voor het onderhouden van bestaande relaties tussen leverancier en
klanten. Dat heeft ook gevolgen voor de betalingswijzen, waarbij "op
rekening" en "via acceptgirokaart" steeds belangrijker worden. In
Nederland wordt beduidend minder met een creditkaart betaald dan
gemiddeld in Europa (23% tegen 50%). Dat heeft met name te maken met
de wijze waarop in de verschillende landen in Europa de diverse
betaalmiddelen worden gebruikt. In Engeland en Frankrijk wordt de
creditkaart bij meer dan 80% van de privé-aankopen gebruikt. Terwijl
in Finland en Duitsland dat minder dan 25% is. Zij die in Nederland
online aankopen doen, voelen zicht voor het overgrote deel comfortabel
met het online betalen.
Hoewel 90% van de Nederlandse internet gebruiker voldoende Engels kent
om websites in die taal te kunnen begrijpen, wil toch de helft dat de
websites in ieder geval ook in het Nederlands worden aangeboden.
Opvallend is tenslotte dat de Nederlandse internet gebruiker zich
gemiddeld minder zorgen maakt over het 'privacy' en 'data protectie'
aspect van het internet dan de gemiddelde Europese internet gebruiker.
35% maakt zich daar in Nederland duidelijk bezorgd over, terwijl dat
in Europa 52% is.
Sinds medio 1998 voert Pro Active International halfjaarlijks de
Internet Monitor in Nederland uit, door middel van een analyse
uitgevoerd op basis van zowel online als telefonische
onderzoekresultaten. Op dit moment wordt de Internet Monitor
halfjaarlijks uitgevoerd in 25 landen wereldwijd, waarbij 300.000
mensen worden ondervraagd over hun Internetgedrag. De vraaggesprekken
met meer dan 50.000 Nederlandse Internetgebruikers in Mei 2001 (en nog
300.000 in 25 andere landen) leveren de bovenstaande informatie op.
Copyright © 1997-2001 Pro Active International. All rights reserved. Site design and production by Pro Active International