Europese Opt-in regeling tegen `spam' voorlopig van de baan

Woensdag 27 juni jl. is er door de betrokken Telecom-ministers van de Lidstaten in de Europese Raad van Ministers gestemd over een voorstel van de Europese Commissie tegen `spammen': het ongevraagd toesturen van e-mail. Nederland is net als de Commissie voorstander van een opt-in systeem voor ongevraagde commerciële e-mail. De consument wordt hierdoor beschermd omdat vooraf aangegeven moet worden of reclame per e-mail toegezonden mag worden. Als dit niet is gebeurd, dan mogen bedrijven niet ongevraagd e-reclame versturen. Niet alle landen zijn echter voorstander van een dergelijke regeling. Het voorstel werd zodoende niet aangenomen. Het is wel van belang dat de lidstaten het met elkaar eens worden over deze materie om de Europese richtlijn voor reclame, die in ontwikkeling is, aan te kunnen nemen. In Nederland bestaat er wel een zelfreguleringscode ter verpreiding van ongevraagde reclame via e-mail (VOR e-mail), opgesteld door de DMSA (www.dmsa.nl).