Datum:28 juni 2001
Nummer:044p
KPN Mobile past opwaardeerbedragen en geldigheid prepaidkaarten aan
KPN Mobile maakt het voor klanten aantrekkelijker om een abonnement te nemen en laat niet of nauwelijks bellende prepaidklanten op termijn meer betalen voor hun bereikbaarheid. Het bedrijf kondigt daarom de volgende veranderingen aan:
· het introduceert abonnementsvormen waarin gratis belminuten én gratis SMS berichten zijn geïntegreerd en het zal binnenkort met 'mega bundels' en GPRS abonnementsvormen komen
· vanaf 1 juli zullen de bestaande beltegoedkaarten van f 25,- en f 50,- geleidelijk vervangen worden door kaarten van f 44,07 (Euro 20,-) en f 88,15 (Euro 40,-). Mobiel bellen wordt met deze nieuwe beltegoedkaarten niet duurder.
· de hardware subsidies voor prepaid toestellen zullen vanaf 1 juli aanzienlijk worden verlaagd
· vanaf 1 januari 2002 zal bij een opwaardering het prepaid beltegoed 6 in plaats van 12 maanden geldig worden. Klanten waarderen hierdoor jaarlijks voor minimaal f 88,15 hun beltegoed op en kunnen voor dat bedrag gemiddeld ruim twee uur bellen. De tarieven blijven dus hetzelfde.
Met het volwassen worden van de markt voor mobiele telefonie, breekt ook voor KPN Mobile een nieuwe fase aan. Het bedrijf gaat zich meer richten op klanten die regelmatig gebruik maken van hun mobiele telefoon. Aanbiedingsvormen worden steeds voordeliger, naarmate de mobiele telefoon meer gebruikt wordt. Voor klanten die gemiddeld meer dan 7,5 minuut per week bellen heeft KPN Mobile geïntegreerde spraak- en SMS abonnementen die tot 50% voordeliger kunnen zijn dan voorheen.
Een minderheid van de prepaidklanten van KPN Mobile gebruikt zijn of haar nummer niet of nauwelijks. Dat zijn meestal bestaande klanten die een nieuw toestel en nummer kopen, maar slechts één nummer gebruiken of het zijn klanten die het toestel alleen gebruiken om af en toe bereikbaar te zijn. Om te voorkomen dat regelmatige bellers moeten meebetalen voor de kosten die gemaakt worden voor deze "slapende nummers", wordt vanaf 1 juli de waarde van de beltegoedkaarten verhoogd en wordt vanaf 2002 bij een opwaardering het beltegoed 6 in plaats van 12 maanden geldig. . Prepaid klanten die gemiddeld 2,5 minuut of meer per week bellen, zullen weinig van de veranderingen merken; deze klanten verbruiken binnen 6 maanden meer dan de minimaal op te waarderen hoeveelheid beltegoed. Dit geldt voor het overgrote deel van de 3,5 miljoen prepaid klanten van KPN Mobile. Voor klanten die gemiddeld minder dan 2,5 minuten per week bellen is het gevolg dat zij vaker zullen moeten opwaarderen om hun nummer en bijbehorend beltegoed actief te houden..
KPN Mobile zal de prepaid klanten over de veranderingen informeren via tekstberichten (SMS), advertenties in landelijke dagbladen en via alle reguliere communicatie-uitingen in de komende maanden. Bij de nieuw uit te geven beltegoedkaarten wordt in de komende maanden een flyer gevoegd met nadere uitleg.
Noot voor de redactie (