* Projecten
Nieuws uit het college van b. en w. van Leeuwarden
Hieronder vindt u een overzicht van de door b. en w. genomen
besluiten tijdens de afgelopen vergadering. Een compleet overzicht van
de door b. en w. genomen besluiten kunt u vinden in de rubriek
Raadsinformatie.
Plan van aanpak herinrichting Prinsentuin in ontwikkeling ¦ Plan van aanpak
Stadsregio Leeuwarden en Westergozone ¦ Handhaving in de binnenstad ¦ Nieuwe
straatnamen ¦ Wijzigingen commissies
Plan van aanpak herinrichting Prinsentuin in ontwikkeling
In de komende jaren wordt de Prinsentuin als belang
rijkste groenelement in de binnenstad versterkt en ver-
beterd. Het college van Leeuwarden heeft ingestemd
met het maken van een plan van aanpak waarvoor een
krediet van fl. 96.360 (¤ 43.730) beschikbaar wordt
gesteld.
Het karakter van de Prinsentuin is in de loop der jaren
nogal veranderd. Van oorsprong is het een landschaps-
tuin die in de loop der jaren tot een multifunctioneel
gebied is uitgegroeid. Als gevolg van het veranderend gebruik, de
evenementen die er plaatsvinden en de verloedering is er sprake van
een achteruitgang. Al deze elementen
zorgen ervoor dat de tuin minder aantrekkelijk wordt voor het grote
publiek.
Ten behoeve van de verbetering en versterking van de Prinsentuin als
groene ruimte in de binnenstad en als mooiste jachthaven van Nederland
wordt een bestuurlijke visie
vastgelegd op basis waarvan een plan van aanpak wordt opgesteld.
In de bestuurlijke visie komen o.a. de volgende elementen naar voren:
* De verbetering van de Prinsentuin wordt uitgevoerd in de "geest
van Roodbaard", de ontwerper van de tuin.
* Er wordt onderzocht of het mogelijk is een verbinding tussen de
Prinsentuin en het Oldehoofsterkerkhof te realiseren, daarnaast
wordt gekeken of er een mogelijkheid is een volière in de tuin te
realiseren.
* De voorzieningen voor de gebruikers van de jachthaven worden
aangepakt.
* Er wordt aandacht geschonken aan de veiligheidsbeleving in de
tuin.
* Er vinden geen verdere bouwactiviteiten meer langs de Groeneweg
plaats.
(Besluit 26 juni 2001).
Plan van aanpak Stadsregio Leeuwarden en Westergozone
Eind vorig jaar is in opdracht van de gemeente door bureau BVR het rapport `Leeuwarden naar een complete stad, agenda voor een regiovisie' uitgebracht. In dit rapport wordt geconstateerd dat Leeuwarden niet op eigen kracht tot de gewenste hoofdstedelijkheid kan komen maar dat een optimale samenwerking met omliggende gemeenten noodzakelijk is. Anderzijds ligt er een opgave in het regioconvenant Stadsregio Leeuwarden om een regiovisie te ontwikkelen. Er is nu een plan van aanpak gepresenteerd voor de ontwikkeling van een regiovisie, waarmee het college van b en w in grote lijnen instemt.
In het Plan van Aanpak wordt de achtergrond geschetst en worden de
doelen van de Regiovisie nogmaals uiteengezet. Het doel van de
regiovisie is afstemming van beleid door gezamenlijke
visieontwikkeling. Het resultaat moet zijn een brede integrale visie
op hoofdlijnen, gericht op een duurzame ruimtelijke en economische
ontwikkeling; verder een adequate samenwerkingsorganisatie en een
hechte niet vrijblijvende samenwerking tussen de partners in de gehele
regio. De grootte van de regio is bepaald door het wederzijdse belang
van Leeuwarden met de omliggende gemeente. Leeuwarden maakt deel uit
van de Stadsregio en van de Westergozone. Vanuit deze verbrede
Stadsregio kan samenwerking worden gezocht met de A7-zone. De plan
periode loopt van 2010-2030, met een vertaling naar de maatregelen op
de kortere termijn (tot 2010) en die op middellange termijn (tot
2030).
Voor de ontwikkeling van de regiovisie dient een aantal stappen te
worden gezet, die in het Plan van Aanpak zijn aangegeven: het in kaart
brengen van bestaande plannen, een inventarisatie van ambities (breder
dan alleen gemeentelijke ambities), een nadere verkenning van
ruimtelijk relevante aspecten (o.a. economische, demografische en
sociale ontwikkelingen), het identificeren van ruimtelijke
zoekrichtingen door middel van scenario's, het formuleren van een
regiovisie.
parallel aan de inhoudelijke werkzaamheden zal een communicatietraject
worden doorlopen.
De projectorganisatie bestaat uit een stuurgroep (alle partners
vertegenwoordigd), een projectgroep en een kernteam. B&W stellen voor
om namens Leeuwarden mevrouw L.B.M. van Maaren-Van Balen
(burgemeester) als portefeuillehouder en mevrouw M. Waanders als
wethouder van R.O. voor te dragen als leden van de Stuurgroep. In het
Plan van Aanpak wordt aangeduid dat het op de weg van de provinciale
overheid ligt om de bestuurlijke trekkersrol te vervullen; één van de
gedeputeerden zal waarschijnlijk de rol van voorzitter van de
Stuurgroep vervullen. De concept-regiovisie zal in het voorjaar van
2002 in discussie worden gebracht. De uiteindelijke vaststelling van
de regiovisie is voorzien voor januari/februari 2003.
(Besluit 26 juni 2001).
Handhaving in de binnenstad
Een onderdeel van de grootscheepse renovatie- en opknapbeurt voor de
binnenstad is het centrum autoluw te maken. In eerste instantie is
gekozen voor het instellen van venstertijden (beperkte tijden voor
aan- en afvoer van goederen) en het duidelijk plaatsen van
verkeersborden in het gebied Nieuwestad, Wirdumerdijk, St.
Jacobsstraat en Peperstraat. Omdat het inrijverbod massaal wordt
overtreden wil het college andere maatregelen invoeren om de
geconstateerde overtredingen een halt toe te roepen. Na de
zomervakantie wordt in samenspraak met de politie gedurende vier
maanden een proef met versterkte handhaving gehouden. Gedurende de
experimentperiode zal er bekeurend worden opgetreden tegen het
parkeren in het weekeinde en tegen het rijden in verboden richting in
het kernwinkelgebied en aangrenzende straten. De parkeerpolitie zal
hierbij versterking krijgen van de Regiopolitie. Om meer
parkeergelegenheid te realiseren in het centrum zullen de
openingstijden van de parkeergarage Zaailand worden verruimd. Om een
analyse van de overtreders, plaatsen en tijdstippen van overtredingen
te kunnen maken zal een toegangscontrolecamera worden ingezet. Een
onderdeel van het experiment is een communicatiecampagne om de
gemotoriseerde binnenstadbezoekers te informeren over de
verkeersmaatregelen in Leeuwarden en het strengere bekeuringsregime
dit najaar.
(Besluit: 21 juni 2001)
Nieuwe straatnamen
Het college van burgemeester en wethouders volgt het advies van de
adviescommissie straatnaamgeving en besluit tot de volgende
straatnamen:
* Het deel van de Kelvinstraat, dat evenwijdig ligt met de
Slauerhoffweg en het afgetakte gedeelte van de Kelvinstraat naar
de Kalkhaven te noemen: Slauerhoffweg.
* de nieuwe ontsluitingsweg tussen de Greunsweg en de Jachthavenlaan
wordt aangeduid met Nieuwe Jachthavenlaan.
* De fietsbrug over de Bonkevaart naar Snakkerburen heet: Heechhout
Bonkefeart.
* Het straatgedeelte boven de Neptunusweg heet voortaan Adonisweg.
(Besluit 26 juni 2001).
Wijzigingen commissies
Het college stemt in met het verlenen van ontslag aan S. Veenstra, lid
van de sociale zekerheidskamer en mevrouw mr. F. Kant, lid van de
belastingkamer. Met ingang van 1 september 2001 benoemt zij tot nieuwe
leden van de Commissie van Advies voor Bezwaar- en beroepschriften
(sociale zekerheidskamer): de heer J.S. Mennega, mevrouw mr. C.A.J.
Tuinstra en mevrouw mr. M.C. Gons.
(Besluit 26 juni 2001)