Colleges geven groen licht voor veerpont Vianen Nieuwegein
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Nieuwegein
en Vianen hebben groen licht gegeven aan de fiets/voetveerverbinding
over de Lek tussen de Buitenstad in Vianen en de Veerweg in
Nieuwegein. Op 28 juni neemt de gemeenteraad van Vianen een definitief
besluit. In Nieuwegein staat het onderwerp voor 19 juli op de
raadsagenda.
Als de beide gemeenteraden het collegevoorstel overnemen, start de
uitvoering van het project direct daarna. Dit gebeurt formeel met de
ondertekening van alle noodzakelijk overeenkomsten op 20 juli
aanstaande.
Vervolgens wordt aan beide oevers van de Lek gestart met de bouw van
de aanlegvoorzieningen ("veerstoepen") en de aanpassingen om de
veerstoepen te verbinden met het bestaande wegennetwerk. Gelijktijdig
start de bouw van een nieuwe boot.
Naar verwachting zijn deze werkzaamheden klaar In december. Na een
periode met proefvaarten zal de veerverbinding rond april 2002 van
start. Dat is een half jaar later dan gepland. Deze vertraging komt
doordat de aannemers meer tijd nodig blijken te hebben voor de aanleg
van de veerstoepen.
VREVIA
De boot en de veerstoepen worden - zodra deze gereed zijn -
overgedragen aan de stichting VREVIA (Vreeswijk-Vianen) die op
initiatief van de beide gemeenten wordt opgericht om de exploitatie
van het veer te gaan verzorgen. Het bestuur van de stichting bestaat
uit leden met een verschillende deskundige achtergrond die allen
inwoner zijn van Vianen of Nieuwegein. De heer J. Manschot uit
Nieuwegein is door de beide colleges tot voorzitter van de stichting
VREVIA benoemd.
De komende tijd houdt de stichting zich bezig met de voorbereiding van
de ingebruikneming van de veerverbinding. De officiële start van de
veerdienst zal feestelijk worden gevierd. Bij de feestelijkheden zal
schooljeugd uit de beide gemeenten worden betrokken.
Aanbesteding
Inmiddels zijn de plannen aanbesteed. Deze procedure heeft nog één
wijziging in de plannen opgeleverd: de veerstoepen worden niet
aangelegd als grondlichaam met daarop een betonnen plaat, maar als
steigerconstructie op palen.
Financiering
Niet alleen de twee gemeenten dragen de kosten, die zijn geraamd op
5,5 miljoen gulden (bij de aanbesteding bleken de kosten ongeveer 1
miljoen gulden hoger uit te vallen dan eerder geraamd).
Het Bestuur Regio Utrecht en Rijkswaterstaat steken samen ook zo´n 2
miljoen gulden in het project. De provincie Utrecht en het ministerie
van Landbouw, Natuur en Visserij betalen samen bijna 850.000 gulden.
Bij de provincie Zuid-Holland is 150.000 gulden subsidie aangevraagd.
De gemeente Nieuwegein draagt ruim 9 ton bij, en Vianen 1,7 miljoen
gulden. De kosten voor Vianen zijn hoger dan die voor Nieuwegein,
omdat in Vianen meer geld gestoken moet worden in het aanpassen van de
infrastructuur. Van de 5,5 miljoen gulden wordt 3,5 miljoen gebruikt
voor de aanleg van de veervoorzieningen en de bouw van de boot
(investeringskosten). De andere 2 miljoen gulden betreft een bijdrage
in de exploitatiekosten voor een periode van 10 jaar (dus gemiddeld
200.000 gulden per jaar).
Voor de oversteek zullen op de veerpont zelf losse vervoersbewijzen te
koop zijn. Abonnementen zullen in ieder geval worden verkocht bij de
VVV in Nieuwegein en de VVV folderservicepost in Vianen. Over andere
verkooppunten wordt er nog gesproken met diverse partijen. De kosten
van een overtocht voor scholieren op basis van een jaarabonnement
zullen zo´n 50 cent bedragen.
De veerverbinding kent een zomer- en een winterdienstregeling. De
tijden waarop de veerpont vaart worden nog bekend gemaakt.
Invoerdatum 18-6-2001
Copyright © Gemeente Nieuwegein Martinbaan 2
3439 NN Nieuwegein