Gemeente Nieuwegein

Colleges geven groen licht voor veerpont Vianen Nieuwegein De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Nieuwegein en Vianen hebben groen licht gegeven aan de fiets/voetveerverbinding over de Lek tussen de Buitenstad in Vianen en de Veerweg in Nieuwegein. Op 28 juni neemt de gemeenteraad van Vianen een definitief besluit. In Nieuwegein staat het onderwerp voor 19 juli op de raadsagenda.
Als de beide gemeenteraden het collegevoorstel overnemen, start de uitvoering van het project direct daarna. Dit gebeurt formeel met de ondertekening van alle noodzakelijk overeenkomsten op 20 juli aanstaande.

Vervolgens wordt aan beide oevers van de Lek gestart met de bouw van de aanlegvoorzieningen ("veerstoepen") en de aanpassingen om de veerstoepen te verbinden met het bestaande wegennetwerk. Gelijktijdig start de bouw van een nieuwe boot.
Naar verwachting zijn deze werkzaamheden klaar In december. Na een periode met proefvaarten zal de veerverbinding rond april 2002 van start. Dat is een half jaar later dan gepland. Deze vertraging komt doordat de aannemers meer tijd nodig blijken te hebben voor de aanleg van de veerstoepen.

VREVIA
De boot en de veerstoepen worden - zodra deze gereed zijn - overgedragen aan de stichting VREVIA (Vreeswijk-Vianen) die op initiatief van de beide gemeenten wordt opgericht om de exploitatie van het veer te gaan verzorgen. Het bestuur van de stichting bestaat uit leden met een verschillende deskundige achtergrond die allen inwoner zijn van Vianen of Nieuwegein. De heer J. Manschot uit Nieuwegein is door de beide colleges tot voorzitter van de stichting VREVIA benoemd.

De komende tijd houdt de stichting zich bezig met de voorbereiding van de ingebruikneming van de veerverbinding. De officiële start van de veerdienst zal feestelijk worden gevierd. Bij de feestelijkheden zal schooljeugd uit de beide gemeenten worden betrokken.

Aanbesteding
Inmiddels zijn de plannen aanbesteed. Deze procedure heeft nog één wijziging in de plannen opgeleverd: de veerstoepen worden niet aangelegd als grondlichaam met daarop een betonnen plaat, maar als steigerconstructie op palen.

Financiering
Niet alleen de twee gemeenten dragen de kosten, die zijn geraamd op 5,5 miljoen gulden (bij de aanbesteding bleken de kosten ongeveer 1 miljoen gulden hoger uit te vallen dan eerder geraamd). Het Bestuur Regio Utrecht en Rijkswaterstaat steken samen ook zo´n 2 miljoen gulden in het project. De provincie Utrecht en het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij betalen samen bijna 850.000 gulden. Bij de provincie Zuid-Holland is 150.000 gulden subsidie aangevraagd. De gemeente Nieuwegein draagt ruim 9 ton bij, en Vianen 1,7 miljoen gulden. De kosten voor Vianen zijn hoger dan die voor Nieuwegein, omdat in Vianen meer geld gestoken moet worden in het aanpassen van de infrastructuur. Van de 5,5 miljoen gulden wordt 3,5 miljoen gebruikt voor de aanleg van de veervoorzieningen en de bouw van de boot (investeringskosten). De andere 2 miljoen gulden betreft een bijdrage in de exploitatiekosten voor een periode van 10 jaar (dus gemiddeld 200.000 gulden per jaar).

Voor de oversteek zullen op de veerpont zelf losse vervoersbewijzen te koop zijn. Abonnementen zullen in ieder geval worden verkocht bij de VVV in Nieuwegein en de VVV folderservicepost in Vianen. Over andere verkooppunten wordt er nog gesproken met diverse partijen. De kosten van een overtocht voor scholieren op basis van een jaarabonnement zullen zo´n 50 cent bedragen.
De veerverbinding kent een zomer- en een winterdienstregeling. De tijden waarop de veerpont vaart worden nog bekend gemaakt.



Invoerdatum 18-6-2001


Copyright © Gemeente Nieuwegein Martinbaan 2
3439 NN Nieuwegein