AutoRai

28-6-2001

Sterke Volkswagen Passat W8 start productoffensief luxesegment

Volkswagen introduceert voor het eerst een achtcilinder in een van haar modellen, de Passat W8. Deze auto moet een brug slaan voor de introductie van een topklasse limousine van Volkswagen, volgend jaar.

Met de nieuwe Passat W8 luidt Volkswagen een breed opgezet productoffensief in de hogere middenklasse en het top-segment in. Zo zal Volkswagen vanaf volgend jaar met een luxueuze limousine in het zogenoemde D-segment vertegenwoordigd zijn. Maar voor die tijd moet de 202 kW (275 pk) sterke Passat W8 een eerste brug slaan naar deze top-klasse.

Bij de aantrekkelijke prijs-/prestatieverhouding van de Passat W8 speelt ook de rijke standaarduitrusting een belangrijke rol, met onder meer Bi-Xenon-koplampen, elektronisch gestuurde airconditioning en inbraakalarm met interieurbewaking. Het strakke design van de nieuwe Passat W8 onderscheidt zich door modern understatement. Zo is het nieuwe topmodel aan de buitenzijde in eerste instantie slechts herkenbaar aan de vier verchroomde eindpijpen (2 x 2) van het uitlaatsysteem, aan extra chroomlijsten en aan de elegant-sportieve 17-inch lichtmetalen velgen.

In het interieur voeren leder, hout en decente chroom-applicaties de boventoon. De ergonomisch gevormde comfortstoelen ogen zowel edel als sportief. Daarbij zijn de middenbanen uitgevoerd in een elegant stofdessin, terwijl de zijwagen zijn bekleed met hoogwaardig leder.

Het hart van de Passat W8 is natuurlijk de volledig nieuw ontwikkelde 4,0-liter achtcilinder krachtbron met 32 kleppen. Deze uiterst comfortabele en dynamische motor levert een vermogen van 202 kW/275 pk, ontwikkelt reeds bij 2.750 tpm zijn maximum koppel van 370 newtonmeter, en wordt bij 6.300 tpm begrensd. De soevereine vermogensontplooiing en de bijzonder trillingsarme loop zijn slechts twee uitzonderlijke details van deze unieke motor. Het is de Volkswagen-ingenieurs gelukt om de prestatiekarakteristiek van een pure sportwagen-achtcilinder te combineren met het comfort van een klassieke limousine-V8.

Dat vindt zijn oorsprong in het feit dat de motor eigenlijk twee verschillende karakters kent. Enerzijds maakt de met vier nokkenassen uitgeruste motor een aristocratisch, krachtig en bijna geluidloos voortzoeven mogelijk. Anderzijds kan de bestuurder een sportieve vermogensontwikkeling oproepen. Maar ook in deze modus blijft de W8 akoestisch op de achtergrond. Boven de 4.000 tpm, bij accelereren met vollast, maakt alleen een kort, sonoor en decent geroffel duidelijk dat deze achtcilinder zowel een comfortabele als een sportieve krachtbron is.

Ondanks het grote motorvermogen blijft het verbruik binnen de normale marges voor een auto met vierwielaandrijving in deze klasse. Het gemiddelde EU-verbruik bedraagt voor de sedan 13,1 l/100 km ongeacht of de auto is uitgerust met de handgeschakelde zesversnellingsbak of met de vijftraps automatische transmissie (met langere overbrengingen). Overigens voldoet de motor ruimschoots aan de strenge, toekomstige EU4-emissienorm.

De langs-voorin geplaatste W8-motor is net voor de vooras ingebouwd en geeft de Passat een begrensde topsnelheid van 250 km/h voor zowel zesbak als automaat. Door de constructieverschillen tussen een handgeschakelde versnellingsbak en een automatische transmissie, zijn er wel verschillen bij de acceleratie. De handgeschakelde sedan sprint in 6,5 seconden van 0-100 km/h; de versie met Tiptronic doet er 7,8 seconden over.

Standaard wordt het motorvermogen via een sportief afgestemde zesversnellingsbak op de voor- en achteras overgebracht. Exact uitgevoerde schakelpaden vergemakkelijken het bewust inleggen van een bepaalde versnelling. De automatische transmissie heeft iets langere overbrengingen. Deze vijftraps Tiptronic, met hydraulische koppelomvormer en de mogelijkheid van handmatig, sequentieel schakelen, is als optie verkrijgbaar.

Aan het begin van de ontwikkeling van de Passat W8 werd door Volkswagen de beslissing genomen om de bijzonder krachtige sedan- en Variant-modellen uitsluitend met permanente vierwielaandrijving aan te bieden. Deze consequente houding heeft erin geresulteerd, dat de nieuwe Passat W8 niet alleen een bijzonder comfortabele en dynamische reiswagen is geworden, maar ook een bijzonder veilige. Volkswagen koos voor de Passat voor een systeem van permanente vierwielaandrijving met automatisch sperrend Torsen-tussendifferentieel.

Onder normale rij-omstandigheden wordt de aandrijfkracht gelijk (50:50) over de voor- en achterwielen verdeeld. Bij accelereren met veel vermogen of bij rijden op gladde ondergrond corrigeert het Torsen-differentieel zelfstandig de verdeling van de aandrijfkracht, waarbij wielen met meer grip ook meer vermogen krijgen aangeboden. Tegelijkertijd verhinderen elektronische sperdifferentiëlen (EDS) aan alle wielen ook bij snelheden onder de 80 km/h het doorslippen van de wielen.

De actieve veiligheidssystemen worden afgerond door het elektronische stabiliteitsprogramma ESP en de aandrijfslipregeling (ASR). Een volledig nieuwe ontwikkeling is de standaard remassistent. Deze verkort bij noodsituaties de remweg. Het systeem herkent via sensoren of de bestuurder sneller of krachtiger dan gebruikelijk op het rempedaal trapt. Hierop verhoogt de remassistent direct de remdruk en verbetert daarmee de vertragingswaarden van de vier geventileerde schijfremmen automatisch tot het maximum.

Het begrip topklasse heeft niet alleen betrekking op de aandrijf- en onderstelkwaliteiten van een auto. Immers, het belangrijkste kenmerk van een auto uit dit segment is veelal de carrosseriekwaliteit, aangezien deze van doorslaggevend belang is voor zowel het comfort- als het veiligheidsniveau. De volledig verzinkte carrosserie van de Passat W8 heeft een bijzonder torsiestijve constructie. Overigens konden bij de Passat W8 de waarden voor de torsiestijfheid en de torsie-eigenfrequentie ten opzichte van de andere Passat-modellen nogmaals verder worden geoptimaliseerd.