28-6-2001
Sterke Volkswagen Passat W8 start productoffensief
luxesegment
Volkswagen introduceert voor het eerst een achtcilinder in een van
haar modellen, de Passat W8. Deze auto moet een brug slaan voor de
introductie van een topklasse limousine van Volkswagen, volgend jaar.
Met de nieuwe Passat W8 luidt Volkswagen een breed opgezet
productoffensief in de hogere middenklasse en het top-segment in. Zo
zal Volkswagen vanaf volgend jaar met een luxueuze limousine in het
zogenoemde D-segment vertegenwoordigd zijn. Maar voor die tijd moet de
202 kW (275 pk) sterke Passat W8 een eerste brug slaan naar deze
top-klasse.
Bij de aantrekkelijke prijs-/prestatieverhouding van de Passat W8
speelt ook de rijke standaarduitrusting een belangrijke rol, met onder
meer Bi-Xenon-koplampen, elektronisch gestuurde airconditioning en
inbraakalarm met interieurbewaking. Het strakke design van de nieuwe
Passat W8 onderscheidt zich door modern understatement. Zo is het
nieuwe topmodel aan de buitenzijde in eerste instantie slechts
herkenbaar aan de vier verchroomde eindpijpen (2 x 2) van het
uitlaatsysteem, aan extra chroomlijsten en aan de elegant-sportieve
17-inch lichtmetalen velgen.
In het interieur voeren leder, hout en decente chroom-applicaties de
boventoon. De ergonomisch gevormde comfortstoelen ogen zowel edel als
sportief. Daarbij zijn de middenbanen uitgevoerd in een elegant
stofdessin, terwijl de zijwagen zijn bekleed met hoogwaardig leder.
Het hart van de Passat W8 is natuurlijk de volledig nieuw ontwikkelde
4,0-liter achtcilinder krachtbron met 32 kleppen. Deze uiterst
comfortabele en dynamische motor levert een vermogen van 202 kW/275
pk, ontwikkelt reeds bij 2.750 tpm zijn maximum koppel van 370
newtonmeter, en wordt bij 6.300 tpm begrensd. De soevereine
vermogensontplooiing en de bijzonder trillingsarme loop zijn slechts
twee uitzonderlijke details van deze unieke motor. Het is de
Volkswagen-ingenieurs gelukt om de prestatiekarakteristiek van een
pure sportwagen-achtcilinder te combineren met het comfort van een
klassieke limousine-V8.
Dat vindt zijn oorsprong in het feit dat de motor eigenlijk twee
verschillende karakters kent. Enerzijds maakt de met vier nokkenassen
uitgeruste motor een aristocratisch, krachtig en bijna geluidloos
voortzoeven mogelijk. Anderzijds kan de bestuurder een sportieve
vermogensontwikkeling oproepen. Maar ook in deze modus blijft de W8
akoestisch op de achtergrond. Boven de 4.000 tpm, bij accelereren met
vollast, maakt alleen een kort, sonoor en decent geroffel duidelijk
dat deze achtcilinder zowel een comfortabele als een sportieve
krachtbron is.
Ondanks het grote motorvermogen blijft het verbruik binnen de normale
marges voor een auto met vierwielaandrijving in deze klasse. Het
gemiddelde EU-verbruik bedraagt voor de sedan 13,1 l/100 km ongeacht
of de auto is uitgerust met de handgeschakelde zesversnellingsbak of
met de vijftraps automatische transmissie (met langere
overbrengingen). Overigens voldoet de motor ruimschoots aan de
strenge, toekomstige EU4-emissienorm.
De langs-voorin geplaatste W8-motor is net voor de vooras ingebouwd en
geeft de Passat een begrensde topsnelheid van 250 km/h voor zowel
zesbak als automaat. Door de constructieverschillen tussen een
handgeschakelde versnellingsbak en een automatische transmissie, zijn
er wel verschillen bij de acceleratie. De handgeschakelde sedan sprint
in 6,5 seconden van 0-100 km/h; de versie met Tiptronic doet er 7,8
seconden over.
Standaard wordt het motorvermogen via een sportief afgestemde
zesversnellingsbak op de voor- en achteras overgebracht. Exact
uitgevoerde schakelpaden vergemakkelijken het bewust inleggen van een
bepaalde versnelling. De automatische transmissie heeft iets langere
overbrengingen. Deze vijftraps Tiptronic, met hydraulische
koppelomvormer en de mogelijkheid van handmatig, sequentieel
schakelen, is als optie verkrijgbaar.
Aan het begin van de ontwikkeling van de Passat W8 werd door
Volkswagen de beslissing genomen om de bijzonder krachtige sedan- en
Variant-modellen uitsluitend met permanente vierwielaandrijving aan te
bieden. Deze consequente houding heeft erin geresulteerd, dat de
nieuwe Passat W8 niet alleen een bijzonder comfortabele en dynamische
reiswagen is geworden, maar ook een bijzonder veilige. Volkswagen koos
voor de Passat voor een systeem van permanente vierwielaandrijving met
automatisch sperrend Torsen-tussendifferentieel.
Onder normale rij-omstandigheden wordt de aandrijfkracht gelijk
(50:50) over de voor- en achterwielen verdeeld. Bij accelereren met
veel vermogen of bij rijden op gladde ondergrond corrigeert het
Torsen-differentieel zelfstandig de verdeling van de aandrijfkracht,
waarbij wielen met meer grip ook meer vermogen krijgen aangeboden.
Tegelijkertijd verhinderen elektronische sperdifferentiëlen (EDS) aan
alle wielen ook bij snelheden onder de 80 km/h het doorslippen van de
wielen.
De actieve veiligheidssystemen worden afgerond door het elektronische
stabiliteitsprogramma ESP en de aandrijfslipregeling (ASR). Een
volledig nieuwe ontwikkeling is de standaard remassistent. Deze
verkort bij noodsituaties de remweg. Het systeem herkent via sensoren
of de bestuurder sneller of krachtiger dan gebruikelijk op het
rempedaal trapt. Hierop verhoogt de remassistent direct de remdruk en
verbetert daarmee de vertragingswaarden van de vier geventileerde
schijfremmen automatisch tot het maximum.
Het begrip topklasse heeft niet alleen betrekking op de aandrijf- en
onderstelkwaliteiten van een auto. Immers, het belangrijkste kenmerk
van een auto uit dit segment is veelal de carrosseriekwaliteit,
aangezien deze van doorslaggevend belang is voor zowel het comfort-
als het veiligheidsniveau. De volledig verzinkte carrosserie van de
Passat W8 heeft een bijzonder torsiestijve constructie. Overigens
konden bij de Passat W8 de waarden voor de torsiestijfheid en de
torsie-eigenfrequentie ten opzichte van de andere Passat-modellen
nogmaals verder worden geoptimaliseerd.