ONE TEL NEDERLAND

One.Tel betreurt oplossing KPN

Telefoneren wordt ondanks beslissing OPTA toch weer duurder

One.Tel betreurt oplossing KPN; consument is wederom de dupe

AMSTERDAM . donderdag 28 juni 2001 - KPN Telecom verhoogt per 15 augustus
de tarieven voor lokaal bellen. OPTA heeft deze beslissing geaccepteerd
als oplossing voor de 'price squeeze'. Door nu toch voor verhoging van de
telefoontarieven te kiezen, heeft KPN de voor de consument veel gunstigere
oplossing - het verlagen van de interconnectietarieven - genegeerd.

Directeur van One.Tel Nederland, Raymond Schrama: 'KPN verlaagde enige
tijd terug fors de prijs voor lokaal bellen, zodat de concurrentie geen
gezonde marges kon maken. Daarmee hebben ze de concurrentie geëlimineerd
tot drie van de eerst ruim twintig alternatieve aanbieders. Typisch het
gedrag van een monopolist die liever concurrenten de markt uitdrukt, omdat
ze de strijd op prijs/kwaliteit-verhouding niet kunnen winnen. De nieuwe
tarieven die KPN nu gaat hanteren een stijging van lokaal bellen overdag
van ruim 11 procent en in de weekeinden en 's avonds van ruim zeven procent.'.

One.Tel is tevreden dat OPTA nu stappen heeft ondernomen om de 'price
squeeze' echt aan te pakken. Jammer is dat dit over de rug van de Nederlandse consument moet gebeuren. Dat was met het voldoende verlagen
van àlle interconnectie tarieven niet nodig geweest. De politiek streeft
naar open concurrentie op de telefonie-markt, maar zolang het netwerk van
KPN niet kan worden gebruikt door andere aanbieders tegen een reëel kostenniveau zal hier nooit sprake van kunnen zijn. One.Tel Nederland is
op zich tevreden met iedere maatregel die bellen in Nederland goedkoper
maakt.

Raymond Schrama: 'Jammer dat KPN het voor elkaar heeft gekregen dat deze
aanpak van de 'prices squeeze' pas op 15 augustus - als heel Nederland op
het strand ligt - in gaat. Terwijl de afspraak was dat de tariefwijziging
op zijn laatst op 1 juli zou worden doorgevoerd. We strijden al een jaar
tegen deze misstand. Nu OPTA het aanbod van KPN accepteert, heeft KPN
Telecom opeens tijd nodig om de nodige voorbereidingen te treffen. Dat is
vreemd, want het afschaffen van gratis voice-mail lukte wel in zeven
dagen.'

Het valt One.Tel op dat er in de nieuwe inkoop-prijsstructuur (interconnectietarief) er een vreemde splitsing is aangebracht. Telecom-aanbieders gaan aan KPN voor hun meest loyale klanten (bijvoorbeeld One.Tel-klanten die altijd tegen het lage tarief bellen
omdat ze zich éénmalig hebben aangemeld in de 'Spaarstand') meer betalen
dan voor 'losse' klanten die middels de 1658-service bij elk gesprek
opnieuw moeten aangeven dat ze voor een andere carrier dan KPN willen
kiezen. Duidelijk is dat de alternatieve aanbieders worden gestraft als
zij het monopolie van KPN echt willen aanpakken. Raymond Schrama: 'Dat betekent dat als wij met klanten echt een band aan
willen gaan, het voor ons ongunstiger is en dat is dus toch weer een
belemmering om tot een vrije markt te komen. En dan nog zo'n klein dingetje. Elk huishouden dat van KPN naar ons overstapt, kostte ons in het
verleden vijf gulden administratie-kosten, te voldoen aan KPN. Dat is nu
een tientje geworden, een prijsverhoging van honderd procent! Daar is
nooit overleg over geweest.'

Conclusie is wel dat One.Tel in het algemeen al veel goedkoper was en dat
in de nabije toekomst alleen maar meer zal zijn en blijven. Zeker voor de
mensen die langer en meer dan regelmatig telefoneren scheelt dit beduidend. Raymond Schrama: 'Zeker nu de trend is dat mensen langer bellen. Hoe langer je belt, hoe meer voordeel bij One.Tel, want het verschil wordt zo groot dat iemand die niet naar een alternatief kijkt, nu
echt veel te duur uit is.'



----

Noot voor de redactie,