Falend ondernemerschap oorzaak veel faillissementen
Veel ondernemers die failliet gaan wijten dit aan omstandigheden
buiten het bedrijf: te weinig vraag in de markt, hoge rente, nieuwe
concurrenten en stijgende leveranciersprijzen. Maar volgens het
onderzoeksinstituut EIM kan de schuldvraag ook bij de ondernemer zelf
gelegd worden. Ondernemers die failliet gaan spelen te weinig in op de
markt en op de concurrenten. Ze zijn vaak teveel vakman en te weinig
ondernemer.
Uit het onderzoek naar de oorzaken van faillissementen blijkt dat vele
ondernemers eigenlijk vakmensen zijn, die zich graag bezig houden met
het inhoudelijke werk. Ze hebben echter nauwelijks belangstelling of
capaciteiten voor andere aspecten van de bedrijfsvoering als verkopen
of financiële verslaglegging. Zo zien ondernemers de jaarrekening vaak
niet als een informatiebron, maar alleen als een verplicht stuk voor
de belastingdienst.
Op zoek naar niches
MKB-bedrijven, met name starters, hebben moeite met het inschatten van
marktkansen. Veel startende bedrijven kiezen niet voor duidelijk
afgebakende markt, terwijl zij vooral de niches in de markt zouden
moeten benutten. De manier waarop zij de markt willen bedienen is
slecht doordacht en verhoogt de kans op falen van een onderneming. Een
gedegen ondernemingsplan zou wat dat betreft kunnen helpen.
Groei vraagt (andere) organisatie
Sterk groeiende bedrijven weten uiteraard de marktkansen wel te
benutten, anders zouden ze niet groeien. Maar zij hebben juist
problemen met de interne organisatie. Bij de start kan nog worden
volstaan met een simpel overleg als er personeel in dienst is. Wordt
het bedrijf groter dan moeten verantwoordelijkheden en taken worden
vastgelegd. Formele organisatieprocessen zijn dan noodzakelijk. Bij
sommige bedrijven bleek het faillissement veroorzaakt te worden door
deze gebrekkige organisatiestructuur.
Andere knelpunten voor de groeiende ondernemer blijkt al jaren het
gebrek aan gekwalificeerd personeel te zijn. Ook financiële knelpunten
spelen vaak een belangrijke rol.