PUBLICATIES/Pers

Persbericht d.d. 27/06/01

Premies WW en WAO kunnen in 2002 fors lager

Het Lisv heeft de hoogte van de premiepercentages voor de WW en de verschillende arbeidsongeschiktheidsregelingen voor 2001 vastgesteld. Bij de meeste fondsen is eind dit jaar sprake van aanzienlijke vermogensoverschotten van in totaal f 16,7 miljard. Het AWf, dat het geld voor de uitkeringen na een half jaar werkloosheid beheert, heeft met bijna f 10,5 miljard het grootste overschot. Het Aof, voor de basispremie WAO, heeft eind dit jaar een vermogensoverschot van ruim f 4,5 miljard. Deze overschotten zijn voornamelijk veroorzaakt doordat het kabinet de afgelopen jaren hogere premiepercentages vaststelde dan het Lisv. Het kabinet kan afwijken van de premievaststelling door het Lisv en heeft dat de laatste jaren ook regelmatig gedaan. Het Lisv gaat er vanuit dat het kabinet voor 2002 rekening houdt met de Lisv-premies omdat anders de fondsen geheel onnodig grotere vermogens vormen. Geld dat wordt opgebracht door werkgevers en werknemers. Elk percentage dat de premie uiteindelijk hoger wordt vastgesteld betekent hogere vermogens bij de fondsen. Een 1%-punt hogere premie bij het AWf betekent dat er ruim f 1,3 mld. meer in kas komt, bij het Aof is dat zelfs bijna f 3,8 mld. Bij de vaststelling van de premiepercentages voor 2002 door het Lisv zijn er aan het eind van dat jaar nog steeds aanzienlijke overschotten.

Premie WW in 2002 naar 4,13%
Het premiepercentage voor de werkloosheidsverzekering kan in 2002 fors omlaag van 8,9% nu naar 4,13% in 2002. Belangrijkste oorzaak van de lagere premie is het zeer ruime vermogensoverschot van bijna f 10,5 mld. dat het Algemeen Werkloosheidsfonds naar verwachting eind dit jaar heeft. Dit is ontstaan omdat de minister de premie voor dit jaar veel hoger vaststelde dan het Lisv (8,9% tegen 4,2%). De wachtgeldfondsen hebben naar verwachting eind dit jaar een vermogensoverschot f 1.247 mln. De sectorale premies voor deze premies worden later dit jaar vastgesteld. Bij de premievaststelling AWf is ervan uit gegaan dat het vermogensoverschot wordt weggewerkt in 4 jaar. Voor 2002 maakt het AWf voor het eerst gebruik van de mogelijkheid een reserve aan te houden om bij onverwacht sterke lastenstijging premieschommelingen tegen te gaan. Deze nieuwe mogelijkheid wordt maximaal benut met het vormen van een reserve van f 4.928 miljoen.

Werkloosheidswet
De werkloosheidsverzekering bestaat uit twee gedeelten. Het eerste half jaar, de zogenoemde wachtgeldverzekering, wordt gefinancierd uit sectorale wachtgeldfondsen. De premies hiervoor worden later dit jaar vastgesteld en komen volledig voor rekening van de werkgever. Uit de wachtgeldfondsen worden ook de ZW-vangnetuitkeringen betaald. Uitkeringen werkloosheid die langer duren dan een half jaar betaalt het AWf. Eind 2001 worden 181.000 lopende uitkeringen werkloosheid verwacht (eind 2000 194.000). De afname van de economische groei veroorzaakt een stabiele instroom, waardoor voor 2002 rekening wordt gehouden met een aantal werkloosheidsuitkeringen van 178.000.

Algemeen Werkloosheidsfonds
Voor het lopende jaar verwacht het AWf f 7.453 mln. aan totale lasten (2000 = f 7.465 mln.). De totale baten komen waarschijnlijk uit op f 12.229 mln. (2000 = f 12.190 mln.). Het fonds heeft daarmee eind dit jaar een vermogen van f 10.473 mln., terwijl het over dit jaar geen reserve hoeft aan te houden. Voor 2002 verwacht het AWf totale lasten van f 7.604 mln. Op basis van het beschikbare vermogen zou een lagere premie kunnen worden vastgesteld, maar het Lisv heeft bij de premievaststelling rekening gehouden met het wegwerken van het overschot in 4 jaar.

WAO-premie kan in 2002 lager
De totale premie voor de WAO is door het bestuur van het Lisv voor 2002 lager vastgesteld op 6,87% (in 2001 7,76%). De basispremie WAO kan omlaag van 6,10% dit jaar naar 4,76% in 2002. De gedifferentieerde WAO-premie gaat omhoog van 1,66% nu naar 2,11% in 2002. De premie voor arbeidsongeschiktheid van zelfstandigen gaat flink omlaag, van 8,8% nu naar 5,94% in 2002. De premieverlaging voor de basispremie WAO en de WAZ is vooral mogelijk omdat de fondsen voor deze verzekeringen eind 2001 aanzienlijke overschotten van naar verwachting bijna f 5,5 miljard in kas hebben. Bij het fonds voor de gedifferentieerde premie is een vermogenstekort van f 490 mln. Premieverlaging bij de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen betekent in feite een lastenverlichting voor werkgevers, omdat deze premies volledig door hen worden betaald. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de hoogte van de te heffen premies in 2002 ligt bij de Minister van SZW, meestal gebeurt dat tegen het eind van het jaar.

Het aantal arbeidsongeschikten in de WAO neemt zowel in 2001 als in 2002 met 3% toe. De uitkeringslasten daarvoor nemen eveneens toe, zij het minder dan verwacht. Naar verwachting zijn er eind 2001 968.900 mensen met een uitkering voor arbeidsongeschiktheid (WAO, WAZ, Wajong). Bij gelijkblijvende ontwikkeling zijn er naar schatting eind 2002 996.000 arbeidsongeschikten.

Arbeidsongeschiktheidsfonds
Het fonds voor de WAO (Aof), dat de gelden van de basispremie beheert, verwacht over 2001 totale lasten van f 19.812 mln. (2000 = f 20.235 mln.) en totale baten van f 22.147 mln. (2000 = f 21.142 mln.). Het vermogen van dit fonds neemt daardoor toe tot f 5.419 mln. eind dit jaar, f 4.539 mln. meer dan noodzakelijk aan vermogen aanwezig moet zijn. Voor 2002 worden totale lasten van f 19.274 mln. Bij het vaststellen van het premiepercentage op 4,76% is ervan uitgegaan dat het eind 2001 aanwezige vermogensoverschot in 4 jaar wordt weggewerkt. Eind 2002 is er dan nog een vermogensoverschot van f 3.405 mln.

Arbeidsongeschiktheidskas
Het fonds voor de gedifferentieerde arbeidsongeschiktheidspremie (Aok) verwacht in 2001 totale lasten van f 5.911 mln. (2000 = f 4.186 mln.) en totale baten van f 5.438 mln. (2000 = f 4.678 mln.). Eind dit jaar is er een negatief vermogen van f 226 mln., terwijl er f 264 mln. aan vermogen moet zijn. Voor 2002 worden totale lasten verwacht van f 7.314 mln. Zie voor de bijbehorende premies en parameters de bijlage.

Arbeidsongeschiktheidsfonds zelfstandigen
Het AfZ-fonds, dat de gelden voor arbeidsongeschikte zelfstandigen beheert, verwacht voor dit jaar totale lasten van f 1.307 mln. en totale baten van f 1.636 mln. Eind dit jaar heeft het fonds een vermogen van f 1.114 mln., dat is f 928 mln. meer dan noodzakelijk. Voor het volgend jaar verwacht het fonds dat de totale lasten uitkomen op f 1.354 mln. Voor 2002 is een premiepercentage vastgesteld van 5,94%. Het eind 2001 aanwezige vermogensoverschot daalt daarmee in 2002 tot f 696 mln.

Arbeidsongeschiktheidsfonds jonggehandicapten
Het Afj, dat de gelden voor de Wajong-uitkeringen beheert, verwacht dat er dit jaar 131.000 jonggehandicapten een uitkering uit dit fonds krijgen. De kosten daarvan zijn f 3.125 mln., die geheel voor rekening komen van het Rijk. Voor volgend jaar worden totale lasten verwacht van f 3.323 mln.

Reïntegratiefonds
Uit het Reïntegratiefonds worden de kosten betaald die verbonden zijn aan de reïntegratie van arbeidsgehandicapten. Het fonds wordt gevoed door de arbeidsongeschiktheidsfondsen en de werkloosheidsfondsen. Voor 2001 wordt uitgegaan van de inkoop van 52.000 reïntegratietrajecten. Er worden 4.000 herplaatsingsbudgetten, 35.520 plaatsingsbudgetten en
1.320 pakketten op maat bekostigd. De totale lasten voor het Rf worden voor dit jaar geraamd op f 1.364 mln. (2000 = f 1.100 mln.). Voor 2002 wordt een lichte stijging van de lasten geraamd tot f 1.390 mln.

Toeslagenfonds
Het Toeslagenfonds verwacht in 2001 totale lasten van f 708 mln. en van f 724 mln. in 2002. Het Toeslagenfonds bekostigt toeslagen op uitkeringen tot het relevante sociale minimum.

Bijlage: parameters Aok