Provincie Flevoland

Zwemwater

Turbo-rotonde op kruispunt Ganzenweg-Zeewolderdijk

Het kruispunt Ganzenweg-Zeewolderdijk op de doorgaande route van Lelystad naar Harderwijk wordt volgend jaar volledig vernieuwd. Een voorstel hiervoor van het college van Gedeputeerde Staten wordt voorgelegd aan Provinciale Staten van Flevoland. Reconstructie van het kruispunt is nodig om de verwachte toename van het verkeer op een vlotte manier af te wikkelen. Bovendien wordt er veel aandacht geschonken aan de verkeersveiligheid op dit drukke punt. Hoewel aanvankelijk werd gedacht aan een kruispunt met een verkeersregelinstallatie, is er uiteindelijk een ander alternatief naar voren gekomen: een zogenaamde turbo-rotonde. Reconstructie van het bestaande kruispunt met verkeerslichten tot een modern kruispunt met meerdere doorgaande rijstroken en verkeerslichten bleek een dure oplossing. Er is gezocht naar een goedkoper alternatief en met de turborotonde is dat alternatief gevonden. Een turbo-rotonde heeft een grotere capaciteit dan een normale rotonde, omdat de rijbanen op de rotonde gescheiden zijn. Daardoor zijn er minder conflicten tussen de verschillende richtingen. Bovendien maakt een rotonde de kruising veiliger en is de verkeersafwikkeling gunstiger dan bij een verkeersregelinstallatie. Het fietsverkeer maakt na de reconstructie gebruik van een tunnel, zodat fiets- en gemotoriseerd verkeer volledig gescheiden zijn.

De voorbereiding van de bouw van de rotonde moet eind 2001 afgerond zijn. De uitvoering van de reconstructie moet namelijk voor 1 november 2002 gereed zijn, omdat dan het project Aquaduct Veluwemeer voor het verkeer wordt opengesteld. De rotonde sluit direct aan op het aquaduct.

Voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de kruising Ganzenweg-Zeewolderdijk zijn vergaande verkeersmaatregelen nodig. Daarom wordt er in nauw overleg met belanghebbenden een verkeersomleidingsplan opgesteld. De kosten van de reconstructie van het kruispunt Ganzenweg-Zeewolderdijk worden geraamd op 4,6 miljoen gulden. Dit bedrag wordt grotendeels door de provincie Flevoland bekostigd. Het rijk draagt waarschijnlijk ongeveer 800.000 gulden bij omdat bij de turbo-rotonde ook specifieke voorzieningen worden getroffen voor openbaar vervoer.

Het voorstel voor de turbo-rotonde wordt op 4 juli aanstaande besproken in de commissie voor Water en Milieu, Verkeer en Vervoer.

Datum 27-06-2001 Nummer 2001-071