Zwemwater
Turbo-rotonde op kruispunt Ganzenweg-Zeewolderdijk
Het kruispunt Ganzenweg-Zeewolderdijk op de doorgaande route van
Lelystad naar Harderwijk wordt volgend jaar volledig vernieuwd. Een
voorstel hiervoor van het college van Gedeputeerde Staten wordt
voorgelegd aan Provinciale Staten van Flevoland. Reconstructie van het
kruispunt is nodig om de verwachte toename van het verkeer op een
vlotte manier af te wikkelen. Bovendien wordt er veel aandacht
geschonken aan de verkeersveiligheid op dit drukke punt. Hoewel
aanvankelijk werd gedacht aan een kruispunt met een
verkeersregelinstallatie, is er uiteindelijk een ander alternatief
naar voren gekomen: een zogenaamde turbo-rotonde. Reconstructie van
het bestaande kruispunt met verkeerslichten tot een modern kruispunt
met meerdere doorgaande rijstroken en verkeerslichten bleek een dure
oplossing. Er is gezocht naar een goedkoper alternatief en met de
turborotonde is dat alternatief gevonden. Een turbo-rotonde heeft een
grotere capaciteit dan een normale rotonde, omdat de rijbanen op de
rotonde gescheiden zijn. Daardoor zijn er minder conflicten tussen de
verschillende richtingen. Bovendien maakt een rotonde de kruising
veiliger en is de verkeersafwikkeling gunstiger dan bij een
verkeersregelinstallatie. Het fietsverkeer maakt na de reconstructie
gebruik van een tunnel, zodat fiets- en gemotoriseerd verkeer volledig
gescheiden zijn.
De voorbereiding van de bouw van de rotonde moet eind 2001 afgerond
zijn. De uitvoering van de reconstructie moet namelijk voor 1 november
2002 gereed zijn, omdat dan het project Aquaduct Veluwemeer voor het
verkeer wordt opengesteld. De rotonde sluit direct aan op het
aquaduct.
Voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de kruising
Ganzenweg-Zeewolderdijk zijn vergaande verkeersmaatregelen nodig.
Daarom wordt er in nauw overleg met belanghebbenden een
verkeersomleidingsplan opgesteld. De kosten van de reconstructie van
het kruispunt Ganzenweg-Zeewolderdijk worden geraamd op 4,6 miljoen
gulden. Dit bedrag wordt grotendeels door de provincie Flevoland
bekostigd. Het rijk draagt waarschijnlijk ongeveer 800.000 gulden bij
omdat bij de turbo-rotonde ook specifieke voorzieningen worden
getroffen voor openbaar vervoer.
Het voorstel voor de turbo-rotonde wordt op 4 juli aanstaande
besproken in de commissie voor Water en Milieu, Verkeer en Vervoer.
Datum 27-06-2001 Nummer 2001-071