Eisen voor exploitatie openbaar vervoer
Eisen voor exploitatie openbaar vervoer
De nieuwe wethouder Verkeer en Vervoer, Duco Stadig, heeft op
donderdag 21 juni het Programma van Eisen (PvE) voor de Concessie
Amsterdam 2002 tot 2006 gepresenteerd dat door het college van B&W is
vrijgegeven voor inspraak. Het PvE beschrijft de vervoerskundige eisen
die in deze periode aan de dienstuitvoering van het
Gemeentevervoerbedrijf (GVB) worden gesteld. Hiermee is een
belangrijke stap gezet in het proces dat moet leiden tot de
verzelfstandiging van het GVB op 1 januari 2002.
Door middel van het PvE houdt de gemeente, ook na de verzelfstandiging
van het GVB, grip op het openbaar vervoer in Amsterdam. Ook
Amsterdammers zonder auto moeten zich goed door de stad kunnen
verplaatsen. Het PvE komt hieraan tegemoet door eisen te stellen aan
de maximale afstand van OV-haltes vanaf woon- en werkplaatsen.
Speciale aandacht gaat uit naar ziekenhuizen en woonvoorzieningen voor
ouderen. Ook aan de toegankelijkheid van de voertuigen wordt aandacht
besteed.
Het PvE is er ook op gericht de positie van het openbaar vervoer in de
Amsterdamse mobiliteit te verstevigen. Vandaar dat een relatief snel
OV-net wordt geïntroduceerd dat de verschillende Amsterdamse
deelgebieden met elkaar verbindt. Belangrijk zijn ook de
OV-knooppunten. Dit zijn veelal NS-stations, zoals Zuid/WTC, waar
reizigers over goede overstapmogelijkheden moeten kunnen beschikken.
Tenslotte gaat het PvE in op kwalitatieve aspecten zoals 'op tijd
rijden', reizigersinformatie en sociale veiligheid. Omdat sociale
veiligheid maatwerk is waaraan anderen dan het GVB een bijdrage moeten
leveren (bijvoorbeeld politie) zullen jaarlijks de inspanningen op dit
gebied gezamenlijk door het GVB en de gemeente worden vastgesteld.
Het PvE heeft twee verschillende kanten. Enerzijds worden harde eisen
gesteld zodat het Amsterdamse openbaar vervoer zijn maatschappelijke
taak vervult, en anderzijds geeft het PvE het GVB genoeg
bewegingsruimte om op een goede manier ondernemerschap te ontwikkelen.
Het PvE is geen op zichzelf staand document, maar maakt deel uit van
een groter (juridisch) geheel dat de relatie tussen de gemeente en het
verzelfstandigde GVB regelt.
Een belangrijk document is ook de concessie die aan het GVB wordt
verleend. De concessie regelt dat het GVB voor een bepaalde periode
het exclusieve recht krijgt openbaar vervoer in Amsterdam te
exploiteren. In de concessie worden aan het GVB additionele eisen
gesteld. Het gaat daarbij om zaken als informatie die door het GVB aan
de gemeente moet worden geleverd op basis waarvan de gemeente de door
het GVB geleverde prestaties kan beoordelen. Ook de wijze waarop de
overheidssubsidie aan het GVB wordt verstrekt wordt in de concessie
geregeld. Aan de concessie wordt momenteel door de gemeente gewerkt.
Schriftelijke inspraak is van 20 juni t/m 6 augustus. Op 29 augustus
is tijdens de vergadering van de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur een hoorzitting.
Verdere behandeling in de raadscommissie is op 12 september.
Behandeling in de gemeenteraad volgt op 3 oktober.
Jet Nauta /Paul van Yperen
-
© gemeente Amsterdam - 27-06-2001