Supermarkt en slagerij kennen herkomst vlees niet
Consumentenbond onthutst over uitkomsten onderzoek vleessector
Supermarkten en slagerijen weten nauwelijks waar hun kip en varkensvlees vandaan komt en wat er met het vlees is gebeurd voordat het in de winkel ligt. Ze kunnen consumenten dus geen informatie geven om verantwoorde keuzes te maken. Dit concludeert de Consumentenbond uit zijn onderzoek, waarvan de resultaten vandaag zijn overhandigd aan minister Brinkhorst.
De Consumentenbond publiceert in de Consumentengids van juli de resultaten van een onderzoek naar wat de grote supermarktconcerns Albert Heijn, Laurus (o.a. Konmar) en Schuitema (o.a. C1000) en twee slagerijketens (De Groene Weg en Keurslagers) zelf weten van het vlees dat zij verkopen. Uit het onderzoek blijkt dat ze vaak geen zicht hebben op de leefomstandig-heden van de kippen en varkens die gebruikt worden voor de productie van het grootste deel van het vlees dat zij aanbieden. Ook hebben zij weinig zicht op wat er met het vlees in de loop van het productieproces gebeurt. Alleen De Goede Weg komt goed uit het onderzoek.
De overheid is van mening dat de consument door zijn koopgedrag de producenten moet aansporen tot verantwoord ondernemen. Maar als de supermarkten en slagerijen niet in staat zijn om consumenten de informatie te verschaffen die zij nodig hebben om goede keuzes te maken, komt hiervan in de praktijk niets terecht.
Verder kunnen winkeliers bij voedselcrisis niet snel en goed ingrijpen. Voedselcrisis zouden voorkomen kunnen worden of vlug de kop worden ingedrukt, als winkeliers beter zicht zouden hebben op de herkomst van hun vlees.
De Consumentenbond is onthutst dat winkeliers die zich als maatschappelijk verantwoorde ondernemingen profileren, in werkelijkheid de herkomst van hun vlees vaak niet kennen en niet in staat zijn om consumenten goede informatie te verschaffen. De bond vindt dat bedrijven hiertoe wettelijk verplicht moeten worden via het instellen van een Wet Openbaarheid van Productie en Ketens, inclusief een ombudsman Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (waar consumenten met vragen en klachten terecht kunnen).
De Consumentenbond zal de komende periode overigens ook de maat nemen van het maatschappelijk verantwoord ondernemen in vijf andere branches, uiteenlopend van kleding tot computers.