27-6-2001
DAF CF standaard met blinde-hoek-spiegel
Zien en gezien worden, in het verkeer van levensbelang. Zeker voor
vrachtwagenchauffeurs is het noodzakelijk dat zij een goed beeld
hebben van wat er rond hun truck gebeurt. Nadat DAF in 1975 de
zogeheten trottoirspiegel uitvond, die later (in 1986) wettelijk
verplicht werd, levert het merk nu een zogeheten blinde-hoek-spiegel.
Met deze spiegel, die standaard op de nieuwe CF-series is, wordt zicht
geboden op een gebied dat anders voor de chauffeur onzichtbaar blijft.
Wettelijk worden er in heel Europa eisen gesteld aan de aanwezigheid
en uitvoering van buitenspiegels op vrachtautos. Naast de reguliere
linker- en rechterbuitenspiegel zijn zo ook de reeds genoemde
trottoirspiegel en een breed-zicht-spiegel verplicht. De
trottoirspiegel, die aan de kant van de bijrijder aan de bovenzijde
van het portier is bevestigd, geeft de chauffeur zicht op hetgeen er
zich aan de andere kant van de cabine rond bumper en voorwiel
afspeelt. De breed-zicht-spiegel is bedoeld om vanaf de
bestuurdersstoel letterlijk een breed zicht te hebben op wat er aan de
bijrijderszijde van de vrachtwagen gebeurt, met name in de bocht
belangrijk. Ondanks de aanwezigheid van deze breed-zichtspiegel,
blijft er een zogenoemde blinde hoek bestaan tussen hetgeen de
chauffeur daarin ziet en hetgeen hij of zij door de portierruit aan de
bijrijderszijde ziet. Om ook die blinde hoek te verminderen,
ontwikkelde DAF de blinde-hoek-spiegel, die onder de bestaande
hoofdspiegel en breed-zicht-spiegel wordt gemonteerd en het zichtveld
aanzienlijk vergroot.
Al langer biedt DAF een oplossing aan voor de genoemde blinde hoek en
wel in de vorm van een extra buitenspiegel, die als accessoire ter
hoogte van de onderste hoek van de voorruit geplaatst kan worden. De
blinde-hoek-spiegel die DAF nu als optie op de CF aanbiedt, kent een
aantal voordelen. Hij wordt, zoals gezegd, bij de overige spiegels
geplaatst, zodat de chauffeur in één oogopslag alle benodigde
richtingen kan overzien en meteen ook een referentie heeft over hoe de
situatie in te schatten. Hij of zij ziet in het totaal aan spiegels
immers ook nog een deel van de truck en kan zich door de combinatie
van beelden een nauwkeurig totaalbeeld vormen. Overigens worden nu in
Brussel voorstellen voor zichtveldverbetering uitgewerkt en deze
zullen waarschijnlijk vanaf 2003 wettelijk verplicht worden in Europa.
DAF is de eerste en momenteel ook enige fabrikant die de
blinde-hoek-spiegel in deze uitvoeringsvorm in het pakket heeft.