BedrijfsautoRAI

27-6-2001

DAF CF standaard met blinde-hoek-spiegel

Zien en gezien worden, in het verkeer van levensbelang. Zeker voor vrachtwagenchauffeurs is het noodzakelijk dat zij een goed beeld hebben van wat er rond hun truck gebeurt. Nadat DAF in 1975 de zogeheten trottoirspiegel uitvond, die later (in 1986) wettelijk verplicht werd, levert het merk nu een zogeheten blinde-hoek-spiegel. Met deze spiegel, die standaard op de nieuwe CF-series is, wordt zicht geboden op een gebied dat anders voor de chauffeur onzichtbaar blijft.

Wettelijk worden er in heel Europa eisen gesteld aan de aanwezigheid en uitvoering van buitenspiegels op vrachtautos. Naast de reguliere linker- en rechterbuitenspiegel zijn zo ook de reeds genoemde trottoirspiegel en een breed-zicht-spiegel verplicht. De trottoirspiegel, die aan de kant van de bijrijder aan de bovenzijde van het portier is bevestigd, geeft de chauffeur zicht op hetgeen er zich aan de andere kant van de cabine rond bumper en voorwiel afspeelt. De breed-zicht-spiegel is bedoeld om vanaf de bestuurdersstoel letterlijk een breed zicht te hebben op wat er aan de bijrijderszijde van de vrachtwagen gebeurt, met name in de bocht belangrijk. Ondanks de aanwezigheid van deze breed-zichtspiegel, blijft er een zogenoemde blinde hoek bestaan tussen hetgeen de chauffeur daarin ziet en hetgeen hij of zij door de portierruit aan de bijrijderszijde ziet. Om ook die blinde hoek te verminderen, ontwikkelde DAF de blinde-hoek-spiegel, die onder de bestaande hoofdspiegel en breed-zicht-spiegel wordt gemonteerd en het zichtveld aanzienlijk vergroot.

Al langer biedt DAF een oplossing aan voor de genoemde blinde hoek en wel in de vorm van een extra buitenspiegel, die als accessoire ter hoogte van de onderste hoek van de voorruit geplaatst kan worden. De blinde-hoek-spiegel die DAF nu als optie op de CF aanbiedt, kent een aantal voordelen. Hij wordt, zoals gezegd, bij de overige spiegels geplaatst, zodat de chauffeur in één oogopslag alle benodigde richtingen kan overzien en meteen ook een referentie heeft over hoe de situatie in te schatten. Hij of zij ziet in het totaal aan spiegels immers ook nog een deel van de truck en kan zich door de combinatie van beelden een nauwkeurig totaalbeeld vormen. Overigens worden nu in Brussel voorstellen voor zichtveldverbetering uitgewerkt en deze zullen waarschijnlijk vanaf 2003 wettelijk verplicht worden in Europa. DAF is de eerste en momenteel ook enige fabrikant die de blinde-hoek-spiegel in deze uitvoeringsvorm in het pakket heeft.