Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PVDA

Den Haag, 27 juni 2001

VAN VBTB NAAR VRPB

De PvdA-fractie vindt de VBTB een belangrijke en waardevolle operatie. Niet alleen gezien vanuit het functioneren van de Kamer, maar vooral ook vanuit de samenleving als geheel. De PvdA waardeert de resultaten die er nu reeds zijn, maar wil ook verder kijken naar volgende stappen in het verbeteren van transparantie en controleerbaarheid.

Uitgangspunt is de verantwoordelijkheid die de overheid draagt voor bepalen en waarborgen van het publieke belang. De VBTB kan het idee van het politieke 'contract met de burgers' versterken door er meer de vorm aan te geven van prestatieafspraken waaraan de burger de overheid kan houden.

Daarom is de PvdA-fractie ervoor het VBTB-model ook te gebruiken bij de opstelling van een toekomstig regeerakkoord. Ook het regeerakkoord moet zich naar de samenleving richten met concrete en controleerbare doelen.

Door veel helderder vast te leggen wat burgers wel én wat ze niet van de overheid kunnen verwachten, kan een rehabilitatie van de overheid worden bereikt. Enerzijds kan de overheid worden gehouden aan haar verantwoordelijkheden, anderzijds wordt zij verlost van claims en klachten die ze ten onrechte op haar bordje krijgt.

Resultaten van de VBTB-operatie 2000

De PvdA-fractie is tevreden over de mate van rechtmatigheid van de uitgaven, zoals de Algemene Rekenkamer die heeft vastgesteld. Ze stelt bovendien vast dat de VBTB-methode een preventieve werking heeft: met de hete adem van de Rekenkamer in hun nek doen departementen extra hun best om tekortkomingen in het financieel beheer te bestrijden.

De fractie maakt zich zorgen over de resterende 'ernstige tekortkomingen' die de Rekenkamer aantrof op de departementen van Defensie, Justitie, en Economische Zaken. Ze verbaast zich erover dat de minister van Financiën deze departementen de hand boven het hoofd lijkt te houden, in plaats van volmondig het oordeel van de Rekenkamer te onderschrijven.

De PvdA-fractie benadrukt dat het onbetwiste gezag van de Rekenkamer cruciaal is voor het succes van de VBTB-methode. Om die reden is het zorgelijk dat de ministers van Economische Zaken en (in mindere mate) Defensie dit gezag ter discussie stellen. De PvdA wil hierover opheldering van de minister-president en van de minister van Financiën.

De controle van besteding van Europese gelden verdient vanwege de complexe regelgeving extra zorg. Het gaat daarbij om de Economische Structuurfondsen (ESF), de landbouwsubsidies, en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Voor de toekomst bieden de Achtste wijziging van de Comptabiliteitswet en de Wet toezicht Europese subsidies goede kansen op verbetering. Een andere zaak is echter het verleden. Voor de ESF wordt de jarenlange achterstand in transparantie en controleerbaarheid thans ingehaald door het onderzoek van de commissie-Koning. De PvdA-fractie pleit ervoor dat deze commissie aansluitend de andere grote Europese geldstromen aan een vergelijkbaar onderzoek onderwerpt.

Kanttekeningen bij en lessen van de VBTB 2000

Nu het financieel beheer goeddeels op orde is, kunnen Kamer en Kabinet zich met de VBTB-operatie sterker richten op de andere vragen: wat willen we bereiken, en hebben we dat ook daadwerkelijk bereikt? En: wat gaan we daarvoor doen, en hebben we dat ook gedaan?

De PvdA-fractie pleit ervoor de VBTB-debatten te gebruiken om deze vragen te plaatsen in het licht van het publieke belang, en er in een sfeer van openhartige analyse en problematisering over te spreken. VBTB moet geen 'mooi-weer-show' van het Kabinet zijn, en evenmin een 'gehaktdag'. Openhartigheid moet worden beloond, niet afgestraft.

Dit stelt eisen aan de opstelling van de regering. Duidelijk moet zijn welke maatschappelijke doelen wel en niet 'afrekenbaar' kunnen worden geformuleerd. Ontwijkingstrucs waarmee iedere afrekenbare term uit de weg wordt gegaan, moeten worden bestreden. Problemen moeten niet worden geneutraliseerd maar juist in alle helderheid aan de orde gesteld. Dat ontbreekt nu nog te veel.

Een voorbeeld is de vraag hoe het komt dat de minister van Financiën jaar in jaar uit meevallers heeft: wijst dat op een fout in de systematiek? En hoe komt het dat de uitgaven in 2000 ruim 2 miljard onder het uitgavenkader zijn gebleven?

Voorts moet de optiek van de burgers, van het publiek belang, als maatstaf bij het doorlichten van het beleid worden genomen. Een voorbeeld biedt de zorgsector, waar het perspectief van de burger tot een veel scherpere en maatschappelijker analyse kan leiden dan nu het geval is.

Ook moet het gevaar van een 'dubbele boekhouding' van de beleidsprestaties worden bezworen. Een voorbeeld biedt de volkshuisvesting, waarin het ogenschijnlijk zonnige beeld dat nu in het Rijksjaarverslag wordt gepresenteerd, scherp contrasteert met het veel somberder overzicht dat bij een andere, minder in het oog springende gelegenheid is gepresenteerd.

Naar een VBTB-plus oftewel VRPB: Veiligstelling en Realisering van het Publiek Belang

De twee voorbeelden, uit de zorg en de volkshuisvesting, wijzen tevens op algemeen patroon dat het overheidshandelen problematisch maakt. De PvdA-fractie wil in het VBTB-kader liever over dit brede patroon spreken dan over afzonderlijke kwesties.

De vraagstelling is aldus: de overheid is verantwoordelijk voor het publieke belang, maar is het voor burgers (en Kamerleden) inzichtelijk hoe en door wie die verantwoordelijkheid feitelijk wordt gerealiseerd?

De overheid neemt zich voor, maakt afspraken, legt zich vast in een contract met de burgers. Maar voor de uitvoering, en de effectiviteit van de prestaties, zijn de burgers en de overheid door verzelfstandiging, privatisering enz. steeds meer afhankelijk geworden van derden. De afstand tussen de prestatiebelofte van de overheid en de uitvoering van de taak is groter is geworden. Met deze 'verplaatsing van de politiek' wordt de democratische controle zo niet formeel afgeschaft dan wel op afstand geplaatst.

Dankzij het verworven inzicht van de VBTB-methode wil de PvdA-fractie nu scherper de vraag stellen naar de transparantie van de complexe 'systemen' die op deze manier zijn ontstaan, en waarin de overheid nog slechts één van de actoren is. De fractie meent dat bij het overhevelen van voormalige overheidstaken vaak te weinig zorg is besteed aan het waarborgen van het publieke belang. Ze constateert een spanning tussen een overheid die met aanzienlijk succes streeft naar transparantie in eigen huis, en de toegenomen ondoorzichtigheid van de systemen waarvan het publieke belang mede afhankelijk is gemaakt. De PvdA-fractie pleit ervoor in het verlengde van de VBTB-methode op zoek te gaan naar mogelijkheden om dergelijke 'systeemfouten' te herstellen.

Daarom wil de PvdA-fractie het bereik van de VBTB vergroten. In de komende jaren moet een 'VBTB-plus' worden ontwikkeld, oftewel een VRBP: Veiligstelling en Realisering van het Publiek Belang. Net als de rijksoverheid moeten ook de externe uitvoeringssystemen waarvan het publieke belang afhankelijk is, worden getoetst op transparantie, rechtmatigheid en doelmatigheid. Ook daar moeten prestatieafspraken maatschappelijk worden vastgelegd en gecontroleerd.

Op ieder terrein van het maatschappelijk leven (en ieder ministerieel domein) moet worden omschreven wat het publieke belang is. Daarop moet het uitvoeringssysteem worden afgestemd, met duidelijkheid over de rolverdeling en in het bijzonder de rol en de bevoegdheden van de overheid. Terugkoppeling vindt plaats zoals nu in de VBTB-systematiek.

Pas met die uitbreiding kan werkelijke transparantie ten behoeve van het publieke belang worden gerealiseerd. Dan kan het openbaar bestuur weer voluit betekenis krijgen als de hoeder van het publiek domein.

Woordvoerder: Adri Duivesteijn 070-318 2760