Gedurfd mooi: de nieuwe BMW 7-serie
(27 juni 2001)
Met de op stapel staande BMW 7-serie begint een nieuw, uiterst
toekomstgericht tijdperk voor de topklasse. Het spraakmakende
carrosserie- en interieurdesign, een innovatief bedieningsconcept en
de talloze technologische highlights zijn state of the art En de
perfecte balans van dynamiek, veiligheid, comfort en economie zet
andermaal nieuwe maatstaven in kringen van luxe limousines.
De nieuwe BMW 7-serie beleeft zijn wereldpremière op de IAA 2001 in
Frankfurt. Met een 735i en een 745i als eerste representanten, gaat de
nieuwe 7-serie in Europa medio november dit jaar de weg op. Met de
nieuwe 7-serie introduceert BMW 'iDrive', een baanbrekend, op eenvoud,
trefzekerheid en bedieningscomfort gericht concept. De ongekende
uitbreiding van functies is nu voor het eerst gecombineerd met een
drastische reducering van het aantal bedieningselementen. Vorm,
bediening en plaatsing van deze elementen zijn kritisch heroverwogen:
zaken als een centraal geplaatst selectiehandle en een conventionele
contactsleutel bleken daarbij technologisch achterhaald. De primair
voor het rijden belangrijke bedieningselementen zijn nu aan of rond
het stuurwiel geplaatst. De bediening van enkele vaak gebruikte
basisfuncties kreeg een plaats in het midden van het dashboard.
Vrijwel alle andere functies - van telematicadiensten als navigatie,
BMW Assist en het worldwide first, WAP-ondersteunde BMW Internetportal
zijn met de op de middenconsole geplaatste controller, in samenspel
met het Control Display, te activeren. Voor de BMW rijder betekent
iDrive dat hij op even eenvoudige als comfortabele wijze toegang heeft
tot de wereld van ConnectedDrive: de integratie van communicatie-,
informatie- en navigatietechnologie.
Bovenaan de lijst van technologische hoogstandjes staat een nieuwe
generatie BMW achtcilindermotoren. Met de traploze variatie van
vrijwel alle relevante parameters, zoals kleptiming (Bi-Vanos),
lichthoogte van de kleppen (Valvetronic) en - nog een primeur voor BMW
- de lengte van de aanzuigbuizen, wordt met een ongekende perfectie
ingespeeld op de meest uiteenlopende eisen. Door deze compromisloze
aansturing zetten de achtcilinders van BMW - meetbaar en voelbaar
-nieuwe maatstaven: het brandstofverbruik daalt met maar liefst Ca.
14%, terwijl het maximumvermogen met ruim 14% stijgt!
Daarbij is er keuze uit een 3.6 liter V8 van 272 pk (200 kW) en een koppel van 360 Nm voor de nieuwe BMW 735i en een 4,4 liter V8 van 333 pk (245 kW) en een koppel van 450 Nm voor de nieuwe 745i.
Voor de krachtoverbrenging zorgt de eerste standaard zestraps-automaat
ter wereld. De bediening van deze uiterst efficiënte automatische
transmissie met shift-by-wire-technologie geschiedt met een
innovatieve selectiehandle aan de stuurkolom en/of met op het
stuurwiel geplaatste Steptronic-toetsen.
Met deze innovatieve aandrijflijn laten zich moeiteloos tot de
verbeelding sprekende rijprestaties realiseren. Zo zijn er voor de
sprint van 0 naar 100 km slechts 7,5 resp. 6,3 seconden nodig. En de
elektronisch begrensde topsnelheid van beide modellen is, zoals
gebruikelijk bij BMW, vastgelegd op 250 km/h. Daarbij ligt het
gemiddeld verbruik van 10,7 resp. 10,9 1/100 km (EU) op een voor deze
klasse concurrentieloos laag niveau.
De enorme vooruitgang op het gebied van rijcultuur is mede te danken
aan consequente toepassing van een reeks nieuwe technologieën. Het
geheel uit aluminium vervaardigde onderstel is bijvoorbeeld ook
leverbaar met het innovatieve Dynamic Drive, het voor het eerst
continu verstelbare Schokdemper Control en luchtvering met
automatische niveauregeling voor de achteras.
Voor een substantiële verhoging van de passieve veiligheid zorgen
onder meer de verder ontwikkelde zijdelingse ITS-hoofdairbags, nieuwe
actieve hoofdsteunen en het extreem snelle ISIS-netwerk. Dit systeem
regelt uitwisseling en overdracht van alle crashrelevante
veiligheidsgegevens met een decentraal, intelligent sensorenconcept
dat de activering van individuele componenten sneller, nauwkeuriger en
vooral ook selectiever aanstuurt.
De consumentenintroductie van de nieuwe BMW 7-serie start in Europa
medio november 2001. In de Verenigde Staten en alle andere
exportlanden komen de nieuwe modellen in het voorjaar van 2002 op de
markt, gelijktijdig met de introductie van de verlengde versies