Consumentenbond benadrukt belang opt-in systeem
27 juni 2001
De Consumentenbond heeft in een brief aan staatssecretaris De Vries
van Verkeer en Waterstaat gevraagd om in de Europese Raad van
Ministers te stemmen voor een opt-in systeem bij spam. Op 27 juni
stemt deze Raad over een voorstel van de Europese Commissie hierover.
De Consumentenbond steunt het voorstel van de Commissie, waarin zij
pleit voor een opt-in systeem voor ongevraagde commerciële e-mail. Met
een opt-in systeem moeten consumenten vantevoren aangeven dat zij
reclame via e-mail willen ontvangen. Doen ze dat niet, dan mogen
bedrijven die reclame niet versturen. Volgens de Bond is zo'n systeem
de enige manier om consumenten keuzevrijheid te bieden. Bovendien
hebben consumenten dan meer zekerheid dat de informatie die zij
ontvangen relevant is.
Ongewenste e-mail heeft negatieve effecten op het internetgebruik.
Consumenten worden op kosten gejaagd omdat ze langer online zijn om
berichten binnen te halen en te lezen en netwerken kunnen overbelast
raken door grote hoeveelheden informatie waardoor servers traag worden
of zelfs uitvallen. Ook worden consumenten huiverig voor het afgeven
van hun e-mailadres, wat de ontwikkeling van e-commerce belemmert.
Met die ontwikkeling gaat het al slecht. Internet is teveel gericht op de aanbodkant en houdt te weinig rekening met consumenten. Allerlei rechten en vrijheden van consumenten worden aangetast en privacy wordt regelmatig geschonden. Wanneer er meer vanuit de klant wordt gedacht, heeft e-commerce meer kans om tot ontwikkeling te komen. De overheid moet daarin met regels optreden om die kansen niet te verpesten.