Consumentenbond


Xoip onzorgvuldig bij betaald maken dienst
27 juni 2001

Vanaf 15 juli zal Xoip zijn diensten niet meer gratis aanbieden. Faxen en voicemails binnenhalen via e-mail en e-mailberichten beluisteren via de telefoon gaat dan geld kosten. De Consumentenbond vindt dat Xoip hiermee niet voldoet aan de verwachtingen en onzorgvuldig handelt.

Wat de Consumentenbond vooral stoort bij het betaald maken van de dienst, is dat Xoip een maand geleden nog riep dat zijn dienst gratis zou blijven. Dat was toen KPN bekend maakte dat voicemail niet meer gratis zou zijn. Ook is de termijn waarop de gratis dienst overgaat in een betaalde veel te kort. Klanten van Xoip hebben drie weken de tijd om te kiezen tussen een kwartaalabonnement, een jaarabonnement en het opzeggen van hun Xoip-nummer.

Net als bij KPN vindt de Consumentenbond ook nu dat de verwachtingen worden doorbroken. Xoip had meer zorgvuldigheid in acht moeten nemen bij het informeren van zijn klanten; drie weken tussen aankondiging van de verandering en het invoeren ervan is veel te kort.