Gemeente Hoorn

Nieuws

NIEUWE RIOLERING EN TWEE ROTONDES OP DE WEEL
Op woensdag 27 juni vindt in wijkcentrum De Grote Waal een informatie- en inspraakbijeenkomst plaats over de plannen die de gemeente heeft ter verbetering van de riolering en de verkeersafwikkeling in de wijk.

Aan de orde komen de verbetering van de riolering, de aanleg van een fietspad en twee rotondes. Er is verder volop gelegenheid om tekeningen te bekijken en vragen te stellen. De avond begint om 20.00 uur.

RIOLERING
De hoofdriolering tussen de Lambert Meliszweg en de Middelweg verkeert in slechte staat en moet worden vervangen. Dit werk zal in combinatie met de geplande aanleg van fietspaden en een rotonde op de kruising Weel/Middelweg worden uitgevoerd.
De beste oplossing is het leggen van de nieuwe riolering langs een nieuw tracé. Dit tracé is gevonden in de zuidelijke rijbaan van de Weel. Voordeel is dat er veel minder bomen hoeven te worden gekapt, zo'n 15 in plaats van 65. Bovendien zullen de bewoners van de Astronautenweg beduidend minder overlast ervaren. Hier wordt nu alleen een niet zo diep liggend parallelriool gelegd; ook hoeven er dan minder werkzaamheden aan de nutsleidingen te worden uitgevoerd.

TUNNELTJE
Vanuit het Overleg Leefbaarheid Grote Waal is geopperd het tunneltje bij de Steenbokstraat buiten gebruik te stellen. Dit heeft voor het werk aan de riolering het voordeel, dat deze dan rechtuit kan worden gelegd. De mogelijkheden worden op dit moment onderzocht.

FIETS- EN VOETPADEN
Op dit moment scheiden ribbels en hier en daar een betonband de fietsers van het autoverkeer op de Weel. Daardoor kunnen automobilisten fietsers gemakkelijk wegdrukken en doen zich af en toe ongevallen voor op de kruispunten.
Het is de bedoeling de veiligheid voor fietsers te vergroten en de snelheid van het autoverkeer te verlagen door het plaatsen van één lange betonband. De fietspaden liggen dan volledig vrij. Op diverse plaatsen langs de Weel ontbreken doorgaande voetpaden. Voetgangers zijn "verplicht" om op de rijbaan te lopen. Daarom zullen extra voetpaden worden aangelegd.
Uitvoering van het werk vindt plaats zodra de rioolwerkzaamheden gereed zijn, naar verwachting in januari 2002, en gaat drie à vier maanden duren.
Als gevolg van bestemmingswijzigingen moet een procedure worden gevolgd die als doel heeft vrijstelling te verlenen op het bestemmingsplan Grote Waal. Deze procedure is gebaseerd op artikel 19 van de Wet Ruimtelijke Ordening. De avond van 27 juni is de start van de procedure.

ROTONDE WEEL/MIDDELWEG
Het kruispunt Weel/ Middelweg staat te boek als plek waar veel ongevallen plaatsvinden. In het Verkeersveiligheidsplan is geadviseerd hier een rotonde aan te leggen. Dit verbetert de doorstroming en verlaagt de snelheid van het gemotoriseerde verkeer. De aanleg staat gepland na het fietspad, tussen april en juli 2002. Die maanden wordt de bussluis bij de Poldermolen opengesteld voor alle verkeer. Ook voor de rotonde is een artikel 19-procedure nodig. De avond van 27 juni wordt beschouwd als start voor deze procedure. Voorts is er sprake van toename van de geluidsbelasting in combinatie met de autonome ontwikkeling van het verkeer en is er in het kader van de Wet Geluidhinder sprake van een reconstructie. Als gevolg hiervan dient een procedure hogere grenswaarden bij Gedeputeerde Staten doorlopen te worden. Dit is nodig voor de verklaring van geen bezwaar tegen het verlenen van vrijstelling van het geldende bestemmingsplan.

ROTONDE MIDDELWEG/VENNEWEG
Het kruispunt Middelweg/Venneweg is te ruim bemeten en de verkeersregelinstallatie is verouderd. In de "Nota Hoofdwegenstructuur" is dit kruispunt opgenomen ter verbetering van de doorstroming. De meest geschikte oplossing is het aanleggen van een rotonde. Hierdoor wordt tevens de verkeersveiligheid verhoogd. De uitvoering start nadat het gereedkomen van de andere rotonde, op z'n vroegst in augustus 2002. De werkzaamheden nemen ongeveer drie maanden in beslag.

OVERLAST EN OMLEIDINGEN
Overlast voor omwonenden is onvermijdelijk gezien de aard en omvang van de werkzaamheden. Uiteraard zal de gemeente proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken. Zo zullen er vanaf september/oktober ruim een jaar lang omleidingen en andere verkeersmaatregelen nodig zijn, zoals het tijdelijk verwijderen van verkeersremmers.



terug