27
JUN
16.53
Persbericht
Stevige inzet op energiecampagne Groningen unplugged
26-06-2001
De gemeente Groningen bereidt zich voor op een omvangrijke
energiecampagne. Wethouder René Paas lanceerde tijdens een
energiebijeenkomst op 18 juni de ideeën die de gemeente heeft en
daagde organisaties en bedrijven uit om mee te werken aan de forse
energie-inzet die de gemeente Groningen voor ogen heeft. Onder de
titel 'Groningen Unplugged' gaat in oktober een campagne van start,
waarin het streven naar energiebesparing en het gebruik van duurzame
energiebronnen centraal staat. Tijdens de aftrap op 18 juni opende
Paas het e-mailadres groningenunplugged@md.groningen.nl. In
november krijgt 'Groningen Unplugged' een eigen wesite. De campagne
moet de basis leggen voor een herkenbaar en stevig lokaal
klimaatbeleid voor de komende jaren.
Creativiteit en samenwerking
Minstens één jaar lang wil Groningen zon aandacht geven aan
energiethemas, dat de mogelijkheden voor besparing en alternatieven
binnen de gemeentegrenzen flink rond gaan zingen. In de uitvoering
wordt om die reden samengewerkt met bedrijven, woningcorporaties,
wijk- en bewonersorganisaties, onderwijsinstellingen, natuur- en
milieuorganisaties en gemeentelijke diensten. Op dit moment gebeurt er
binnen uiteenlopende initiatieven al veel, maar er is behoefte om die
projecten onder één herkenbare noemer sterk onder de aandacht van het
publiek te brengen. 'Groningen Unplugged' wordt de paraplu voor
creatieve en resultaatgerichte projecten..
Op weg naar lokaal klimaatbeleid
Uiteindelijk moet de inzet er toe leiden dat Groningen in 2002
beschikt over een sterk werkprogramma, waarmee vorm wordt gegeven aan
een meetbaar en effectief lokaal klimaatbeleid. Door gebruik te maken
van de kennis en samenwerking tussen diverse netwerken en het
monitoren van de resultaten, verwacht de gemeente een slinger te
kunnen geven aan de herkenbaarheid en positie van energie in het eigen
beleid en dat van anderen.
Pijlers in de campagne
'Groningen Unplugged' wordt een groeicampagne. Om te voorkomen dat
goede ideeën en voornemens op de plank blijven liggen wordt gestart
met de uitvoering van een aantal kernprojecten. Vervolgens is het voor
iedereen, die aansprekende initiatieven op het gebied van energie
ontplooit, mogelijk om op de campagne in te haken. In de uitvoering
wordt ingezet op projecten binnen vier centrale pijlers: consument en
gedrag, bouwen en wonen, bedrijvigheid en de gemeentelijke
organisatie. De gemeente is initiatiefnemer van 'Groningen Unplugged',
maar kiest het komende jaar nadrukkelijk ook een rol als deelnemer in
de activiteiten.
NMP4
Vorige week presenteerde Pronk het NMP4. De toonzetting van dat plan
is op onderdelen somber en dreigend, ook waar het gaat om een duurzame
energievoorziening. Die toon doet afbreuk aan de successen die worden
bereikt. In Groningen zijn tientallen initiefnemers actief aan de slag
met energie-activiteiten. Het gemeentebestuur vindt het belangrijk om
met 'Groningen Unplugged' een podium te bieden, dat juist ook het
succes van die inzet zichtbaar maakt. Met name die zichtbaarheid kan
een bijdrage leveren aan het concreet maken van duurzaamheid op lokaal
niveau.
Coördinatie door projectbureau
Om de activiteiten, de informatievoorziening en de afstemming tussen
alle initiatieven goed vorm te geven, wordt onder coördinatie van de
Milieudienst een projectbureau opgezet. Voor het verzamelen en
uitwisselen van ideeën en informatie is het e-mailadres
groningenunplugged@md.groningen.nl beschikbaar.