Ministerie van Economische Zaken
http://www.minez.nl
MIN EZ/CPB:telecombedrijven prikkelen tot investeren
CENTRAAL PLANBUREAU
Onderwerp: persbericht
Nummer : 21
Datum : 26 juni 2001
TELECOMBEDRIJVEN PRIKKELEN TOT INVESTEREN
Ontwikkelingen op telecomgebied plaatsen beleidsmakers voor tal van
uitdagingen. Hoe kunnen beleidsmakers problemen tijdig herkennen? Welk
beleid kan zowel ondernemers investeringsprikkels geven als
consumenten beschermen?
In de vandaag verschenen studie Future policy in telecommunications,
an analytical framework, schetst het Centraal Planbureau (CPB) de
volgende drie beleidsuitdagingen:
1. Veilingen
Het is vaak goed om licenties waarbij bijvoorbeeld frequenties of
kanalen verdeeld moeten worden (zoals bij UMTS), te vergeven via een
veiling. Het belang van een goed veilingontwerp is daarbij groot. Goed
ontworpen veilingen bieden ruimte voor toetreding en zorgen daarmee
voor een snelle introductie van nieuwe diensten. De toetreders zijn er
immers bij gebaat snel een plaats te veroveren op de markt. Slecht
ontworpen veilingen kunnen toetreders daarentegen afschrikken en
daarmee investeringen ontmoedigen, hetgeen dan weer achteraf door
regulering gerepareerd moet worden. Zo dienen toezichthouders, zoals
nu bij UMTS, ingewikkelde afwegingen te maken bij het delen van
netwerken door marktpartijen en bij het toelaten van bedrijven zonder
netwerk. Een goede marktopzet vergemakkelijkt de taak van de
toezichthouder en stelt hem in staat meer op de mededingingswet te
vertrouwen.
2. Huidige versus toekomstige consumenten
Het beleid moet soms kiezen tussen de belangen van huidige en
toekomstige consumenten. Bij toegang tot het netwerk leiden lage
toegangstarieven tot intensieve concurrentie in diensten (goed voor
huidige consumenten), maar kan het investeringen ontmoedigen (slecht
voor toekomstige consumenten). Een oplossing hiervoor bestaat in het
hanteren van flexibele toegangstarieven: lage toegangstarieven nu,
maar met de garantie van hogere toegangstarieven in de toekomst. Zo
houden bedrijven een prikkel om zelf in netwerken te investeren. In
het algemeen geeft beleid dat de nadruk legt op investeringsprikkels
van marktpartijen, de beste kans op goede concurrentie op langere
termijn.
3. Speciale mededingingsproblemen
Telecommunicatiemarkten behoeven speciale mededingingsaandacht op een
aantal terreinen. Ten eerste geven relaties tussen bedrijven in de
productieketen (bijvoorbeeld een fusie of alliantie tussen een bedrijf
met een netwerk en een distributiebedrijf) meer mogelijkheden tot
misbruik van marktmacht dan in andere bedrijfstakken. Ten tweede zijn
veel telecom-markten zogeheten gesloten oligopolies. Dit betekent dat
er maar een beperkt aantal bedrijven op de markt is en dat er geen
uitzicht is op gezonde concurrentie door toetreders. In een dergelijke
markt dreigt een aantal gevaren. Zo verslapt de concurrentie door een
financiële deelneming van een telecom-bedrijf in een concurrerend
bedrijf. Ook kunnen bedrijven mèt een eigen netwerk met behulp van een
nieuwe technologie hun eigen klanten bevoordelen (bijvoorbeeld in
snelheid van de verbinding). Dat belemmert een eerlijke
concurrentie.
CPB Document 5, Future policy in telecommunications, an analytical
framework, is te bestellen bij:
Bibliotheek Centraal Planbureau
Postbus 80510
2508 GM Den Haag
Telefoon:070-3383425
Telefax:070-3383350
E-mail: bibliotheek@cpb.nl
Prijs: NLG 20,-
De volledige publicatie is (gratis) beschikbaar als PDF-file op de
website van het Centraal Planbureau (www.cpb.nl).
Inlichtingen bij: Marcel Canoy (tel: 070-3383379), of bij Dick Morks
(tel: 070-3383410)
26 jun 01 09:51