Persbericht

Vanaf 26 juni zeven dagen per week actueel nieuws en informatie op internet

PCM Interactieve Media introduceert nieuwssite EN.nl

Amsterdam, 21 juni 2001 - PCM Interactieve Media (PIM) lanceert dinsdag 26 juni onder de naam EN.nl een onafhankelijke nieuws- en informatiesite, die zeven dagen per week, zestien uur per dag actueel nieuws en informatie brengt. Dit is vandaag officieel bekend gemaakt op het jaarlijkse Nationaal Uitgeverscongres in Rotterdam door PIM-uitgever/directeur Peter van Dijk.

EN.nl wordt in twee fases gelanceerd. Bij de 'soft-launch' volgende week ligt de nadruk op het verstrekken van actueel nieuws en informatie. Voor achtergronden, opinies en andere artikelen wordt doorverwezen naar door de redactie geselecteerde nieuwsbronnen op het wereldwijde web. Omstreeks november volgt de tweede release van EN.nl, die functionaliteiten bevat als gepersonaliseerde nieuwsbrieven en sms-diensten, en uitgebreide archief- en zoekfuncties. EN.nl biedt reeds vanaf de eerste fase een dagelijkse e-mail nieuwsbrief en een SMS-dienst (beiden gratis), waarop bezoekers zich via de nieuwssite kunnen abonneren. EN.nl richt zich in primair op middelbaar en hoger opgeleide mannen en vrouwen tussen de 20 en 34 jaar, die zich niet beperken tot één nieuwsbron en sterk op internet georiënteerd zijn.

Journalistieke gids

De nieuwssite fungeert nadrukkelijk als een journalistieke gids op het web, die bezoekers vanuit de actuele berichtgeving de weg wijst naar de beste nieuwsbronnen en informatie die zich elders op het internet bevinden. De redactie maakt voor het actuele nieuws gebruik van nieuwsdiensten als ANP en Associated Press (AP) en raadpleegt daarnaast tal van nieuwsbronnen als binnen- en buitenlandse kranten (waaronder de PCM-dagbladen), radio, televisie en andere nationale en internationale media.

Behalve nieuws biedt EN.nl actuele services, zoals weer, verkeer, koersen en uitgaansinformatie. Factsheets, de webgids en de leestafel zijn andere manieren waarop de redactie de nieuwsfeiten op een rij zet en relevante bronnen ordent. Interactie op de nieuwssite is mogelijk aan de hand van actuele polls en forumdiscussies. Bovendien biedt EN.nl columns van eigenzinnige publicisten. Bij de 'soft-launch' telt de nieuwssite zeven rubrieken: binnen-, buitenland, economie, sport, ICT & Internet, RTV & media en cultuur & uitgaan.

Inkomsten

PIM verwacht met EN.nl in eerste instantie inkomsten te generen uit de verkoop van banners en door middel van sponsoringactiviteiten op de site. In de volgende fase vormen de verkoop van sms-diensten en de verkoop van nieuws aan derden eveneens belangrijke inkomstenbronnen.

Redactie

De redactie van EN.nl, die is gehuisvest in het kantoor van PIM in Amsterdam-Sloterdijk, bestaat uit tien personen en wordt aangevoerd door hoofdredacteur en projectleider Froukje Santing. Zij is afkomstig van NRC Handelsblad, waar zij de laatste jaren actief was als chef van de redactie Internet, media en web- en weekeditie van NRC.

De nieuwssite is gebouwd door MagicMinds uit Amsterdam. De introductie van de nieuwssite wordt in de week van de lancering ondersteund door een radio-campagne op radio 538, een online bannercampagne, een wildplak-actie door Amsterdam en free publicity.

PCM Interactieve Media (www.pcm.nl)

PIM is de jongste werkmaatschappij van PCM Uitgevers NV. Sinds haar oprichting in juni 2000 wil het bedrijf als 'elektronische uitgever' met bestaande titels en nieuwe merken de interactieve markt veroveren. Daarbij stelt PIM lezer en adverteerder centraal, zodat deze zelf invloed kunnen uitoefenen op het product. PIM richt zich op toonaangevende, herkenbare en betrouwbare producten en diensten en bouwt aan merken met een sterke redactionele kwaliteit.


- einde bericht -

Noot aan de redactie (