Groningen, 26 juni 2001 Persbericht nr. 130
Voortgang in ontwikkeling vaarverbinding van het Zuidlaardermeer naar
het Oost-Groninger vaarcircuit
Vandaag heeft het college van GS besloten De Grontmij (op basis van
haar expertise uit het verleden) opdracht te verlenen voor het maken
van een projectomschrijving. Het gaat om een vaarverbinding van het
Zuidlaarderemeer naar het Oost-Groninger vaarcircuit. Het is de
bedoeling dat de totale kosten voor het opstellen van deze
projectomschrijving ( f 47.124,--) worden verdeeld onder de
verschillende partners. De provincie Groningen treedt op als
projecttrekker.
In de projectomschrijving wordt de mogelijkheid omschreven om een
complete vaarverbinding te realiseren van het Zuidlaardermeer naar
Oost-Groningen. Op basis van vorige studies zal er naar twee mogelijke
tracés gekeken worden:
* Tracé A: Zuidlaardermeer-Kieldiep-Annerveensche
Kanaal-Eexterveenschekanaal- Bareveld met aansluiting op het
Oosterdiep/Stadskanaal.
* Tracé B: Zuidlaardermeer-Kieldiep- nieuw te graven kanaal en een
kruising Kielsterachterweg naar het zeilmeer Wildervanck met
aansluiting op het Oosterdiep.
In de omschrijving worden ook de financieringsmogelijkheden op een rij
gezet. Wat betreft de kostenramingen zal er gezocht moeten worden naar
uitgangspunten, zoals de doorvaarthoogte van de vaste bruggen en de
brugbediening (bijvoorbeeld alle bruggen automatiseren of bijvoorbeeld
de kleine fiets- en voetgangersbruggen niet).
Uiteraard zal de uiteindelijke realisering van de vaarverbinding niet
op zichzelf staan. Langs het traject en in de regio spelen ook andere
ontwikkelingen: zoals het baggeren van het Zuidlaardermeer,
Kielwindeweer: beschermd dorpsgezicht, actieplan Veenkoloniën : in dit
actieplan wordt voor de langere toekomst een cruciale rol toebedacht
aan de ontwikkeling van de "wateras" Zuidlaardermeer-Emmen, waar
bovengenoemd traject onderdeel van uitmaakt, advies Commissie
Hoekstra: toekomstperspectief Veenkoloniën.
Belang van de vaarverbinding
In de vorige Toeristische nota (Toeristisch Groningen op weg naar
2000") werd het realiseren van een vaarverbinding tussen het
Zuidlaardermeer en Oost-Groningen, door o.a. heropening van het
Kieldiep, al genoemd als een van de prioriteiten van de Provincie
Groningen. Ook in de nieuwe nota Toeristisch Groningen: Een
karaktervol perspectief en in het Provinciaal Omgevingsplan wordt de
vaarverbinding als een van de prioriteiten genoemd. Met een mogelijke
heropening van het Kieldiep wordt de samenhang tussen meren en kanalen
in de provincie Groningen sterk verbeterd. Via het Zuidlaardermeer
ontstaan een of meerdere aantrekkelijke routes voor de toervaart. Het
traject is, als beeldbepaler van het karakteristieke veenlandschap,
cultuurhistorisch van groot belang en zowel op het Kieldiep als het
Grevelingskanaal bevinden zich een aantal zeer waardevolle
cultuurhistorische elementen, die het vaartraject een aantrekkelijke
dimensie geven. Een verbinding naar het zeilmeer bij Veendam
(Langebosch) betekent een (extra) directe dwarsverbinding met het
Oost-Groninger vaarcircuit. De realisatie van de vaarverbinding
betekent tevens een aantrekkelijk alternatief voor het Winschoterdiep,
dat duidelijk het karakter van een beroepsvaartkanaal uitstraalt.
Scheiding van beroepsvaart en (met name de kleinere) pleziervaart
vergroot bovendien de veiligheid op het water. Voor de grotere boten
blijft uiteraard de (snellere) verbinding via het Winschoterdiep en
A.G. Wildervanckkanaal beschikbaar.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met
Agnes Delstra, afdeling Bestuurscontacten, 050 - 3164324.