PERSBERICHT

Internet maakt Personal Finance toegankelijk voor de massa

Het aantal halfrijken, met een vermogen van 50.000 500.000 euro is de afgelopen jaren fors gegroeid in Nederland, zo bleek uit recentelijk onderzoek van Cambridge Technology Partners. De bank-verzekeraars en private banks zitten met de handen in het haar. Want hoe kun je zo n grote groep goedkoop en toch persoonlijk adviseren en vervolgens bedienen op het gebied van beleggen, sparen, lenen, verzekeren en wonen? Internet zal volgens Belegger.NL en Jungle Rating de oplossing bieden. Het ondersteunen van bank-verzekeraars en private banks bij het verbeteren van geïntegreerde online financiële dienstverlening krijgt topprioriteit bij Belegger.NL en Jungle Rating.

Grootbanken verkleinen kantorennet

De grootbanken zijn stuk voor stuk bezig met het verkleinen van het landelijk kantorennet. De kosten zijn te hoog en nieuwe manieren om de klant te bedienen, worden onderzocht. De kantoren worden self service stations waar de consument zelfstandig aan de slag moet gaan. Persoonlijk contact met een bankemployee zal meer en meer verdwijnen. Hoe kunnen deze banken de consument (Jan Modaal) en de halfrijken adequaat blijven bedienen? Internet kan hierbij een bijdrage leveren.

Private banks missen contact met half rijken

Voor de gemiddelde Private Bank is een klant pas interessant als hij of zij een vermogen heeft van minimaal 1 miljoen euro. Deze welgestelden legt de bankier vervolgens uitgebreid in de watten. De klant krijgt een persoonlijke Account Manager toegewezen en wordt regelmatig bezocht. De groep middelvermogenden (50.000 500.000 euro) kan niet op deze manier worden bediend. Dat is simpelweg niet rendabel. Hoe kan deze groep dan toch effectief worden benaderd? Een juiste inzet van internet, in relatie met bestaande kanalen, kan een persoonlijke relatie waarborgen, zonder dat de kosten hiervan te hoog worden.

De eerste initiatieven op internet

Hoe bedien je de grote massa zonder het contact en een persoonlijke benadering te verliezen? Effectieve inzet van het internetkanaal zal uitkomst bieden , aldus Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating.

De eerste initiatieven op dit gebied zijn al zichtbaar. Internetsparen en -bankieren begint in Nederland redelijk door te dringen. Gunstige rentepercentages en trendy reclamecampagnes moeten de gemiddelde Nederlander over de streep trekken. In het buitenland bestaan al initiatieven om de half rijken efficiënt te bedienen. Begin mei 2001 lanceerde Merrill Lynch HSBC een geïntegreerde online investment and banking service . Deze multichannel service biedt de zelfstandige consument toegang tot bankieren, sparen, beleggen en een uitgebreide database aan onderzoek en adviesmodules op het gebied van beleggen (zie www.mlhsbc.co.uk)

Geïntegreerde aanpak op internet ontbreekt nog

Gebruik van het internetkanaal kan de kosten van persoonlijke financiële dienstverlening verlagen, de consument effectief adviseren en de beschikbaarheid van diensten verhogen. Smits: Toch zijn er nog weinig partijen in Nederland die internet gebruiken om de consument op een geïntegreerde manier te ondersteunen op het gebied van personal finance . Tot op heden worden met name losse producten aangeboden (bankieren, beleggen en/of sparen). Financiële portals waarop de consument advies krijgt over zijn persoonlijke financiële situatie (financiële planning) en vervolgens alle wenselijke financiële producten kan afnemen, komen in de praktijk nog niet voor. Daarnaast blijkt uit een recentelijk onderzoek van Jungle Rating dat de online dienstverlening onder de maat is.

Belegger.NL en Jungle Rating springen in het gat

De verwachting is dat het verbeteren van de dienstverlening op internet prioriteit zal krijgen voor zowel de grootbanken als de private banks. De huidige dienstverlening is simpelweg niet toereikend om de klant intergraal en doeltreffend te ondersteunen. "De huidige internetinitiatieven missen tot op heden een persoonlijke benadering, effectieve online advisering en gebruiksvriendelijke websites", aldus Matthijs Kanis, directeur Belegger.NL. Jungle Rating en Belegger.NL wensen hierin verandering te brengen en bieden op de volgende gebieden diensten aan:


- Klantonderzoek (behoeften en ervaringenanalyse);
- Concurrentie-analyse (vaststellen van sterke en zwakke punten in de online dienstverlening)
- Workshops en trainingen op het gebied van online dienstverlening;
- Verhoging van de conversieratio met betrekking tot de online verkoop van financiële producten (hypotheken, consumptief krediet, spaarrekeningen, en verzekeringen);
- Verbetering van de adviesfunctie en dienstverlening op internet;
- Verbetering van de integratie tussen de internetactiviteiten en overige distributiekanalen.
Over Belegger.NL en Jungle Rating

De onderzoeks- en adviesbureaus Belegger.NL en Jungle Rating bundelden begin dit jaar hun krachten. Het doel van deze integratie was het realiseren van een toonaangevend consultancybedrijf binnen de financiële wereld op het gebied van internetgerelateerde activiteiten. De bureaus hebben de kennis en methodieken in huis om financiële partijen te adviseren bij het verhogen van het rendement op hun online activiteiten. Andere sectoren waarin Jungle Rating actief is, zijn 'shopping' en 'travel'.

Einde bericht

Voor meer informatie

Geert-jan Smits, 06-113 20 775, geertjan.smits@junglerating.nl Matthijs Kanis, 06-246 16 995, matthijs.kanis@belegger.nl

Belegger.NL

Belegger.NL B.V.
Hoogte Kadijk 143 F 20
1018 BH Amsterdam

(T) (020) 596 28 15
(F) (020) 596 28 13
(E) info@belegger.nl
(I) www.belegger.nl

Jungle Rating

Jungle Rating
Wibauthuis, 2e etage Noordzijde
Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam
(T) 020 - 596 28 15
(F) (020) 596 28 13
(E) info@junglerating.nl (W) www.junglerating.nl