Grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa willen samen online travel service openen
Londen, dinsdag 26 juni 2001 - Negen van Europa's grootste luchtvaartmaatschappijen hebben bekendgemaakt dat ze samen de online reismarkt willen betreden door later dit jaar een online travel service te openen. Via deze portal willen de deelnemende luchtvaartmaatschappijen rechtstreeks vluchten en andere reisproducten aan de consument verkopen.
De nieuwe travel service, Opodo genaamd, is een onafhankelijk bedrijf. Het is het resultaat van een joint-venture tussen Aer Lingus, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, KLM en Lufthansa. De negen luchtvaartmaatschappijen willlen van Opodo de leider maken op de Europese online reismarkt, een markt die nu 6,1 miljard euro waard is, en naar schatting 40,9 miljard waard zal zijn tegen 2005*.
Opodo zal een waaier aan reisproducten aanbieden tegen concurrentiële prijzen: vluchten van meer dan 480 luchtvaartmaatschappijen, hotelboekingen in meer dan 54500 hotels, wereldwijde verhuur van auto's op 23500 locaties, reisverzekering,... Het bedrijf wil zich onderscheiden van andere reis aanbieders door een persoonlijke 24/7-service te leveren.
*Forrester Research
Opodo heeft zijn hoofdzetel in Londen, waar vanuit het onafhankelijk van
zijn aandeelhouders (de 9 luchtvaartmaatschap-
pijen) zal functioneren volgens de bepalingen van de joint venture. Opodo
zal eerst gelanceerd worden in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en in
Frankrijk, nadien - tussen 2002 en 2003 - over heel Europa.
In februari 2001 benoemde het bedrijf de vroegere CEO van Alitalia, Giovanni
Bisignani, tot Chief Executive Officer. Opodo wil meer dan 100 mensen in
dienst hebben tegen het einde van het jaar.
"Opodo zal consumenten toegang verlenen tot enorme hoeveelheden lokale
inhoud. Deze ervaring willen wij benutten om van Opodo de nummer één te
maken in Europa voor het online boeken van reizen. Opodo wil een low cost
distributiekanaal zijn en heeft als doel de consumenten een ruime keuze en
lage tarieven te bieden," aldus CEO, Giovanni Bisignani.
"Europa hinkt nu al geruime tijd achterop ten opzichte van de VS wat betreft online travel bookings. We zijn ervan overtuigd dat er in Europa binnenkort een explosie zal zijn op het vlak van online travel services. In 2004 zal de vraag naar deze diensten in Europa zelfs die in de VS overtreffen."
"In deze drukke markt wil Opodo zich onderscheiden van zijn concurrenten als
een betrouwbaar merk dat op een persoonlijke en innovatieve manier
tegemoetkomt aan de individuele reisbehoeften van klanten. Onze site en onze
producten zullen dit illustreren," aldus Nicolas de Santis,
marketingdirecteur bij Opodo.
Giovanni Bisignani heeft een management team van wereldklasse aangetrokken:
Nicolas De Santis als Marketing Director; Simon Tucker als Chief Financial
Officer; Matthew Noghani als Director of Technology, Eifrion Evans als
Director of Business Development; Vincent Bourke als Operations Director en
Jill Brady als juridisch adviseur.
Bovendien doet Bisignani een beroep op tal van topleveranciers, waaronder
Sapient, Amadeus, TRX Inc, Energis² en Broadvision.
· Sapient is een toonaangevend Amerikaans technologiebedrijf dat
Opodo's netwerk van lokale sites integreert zodat klanten de sites in hun
eigen taal kunnen raadplegen.
· Amadeus, Europa's grootste leverancier van
computerreservatiesystemen zal zorgen voor een voor ieder land specifiek
reservatiesysteem.
· TRX Inc, dat in 2000 meer dan 6 miljoen online reservaties verwerkte
en goed is voor een vierde van alle online reistickets die via het web
worden gekocht, staat in voor het beheer van Opodo's 24/7 call centre en de
reservaties.
· Energis², een FTSE 100 provider van telecommunicatie en e-business
oplossingen, zal de portal hosten en het stijgende webverkeer in goede banen
leiden.
· Broadvision is een Amerikaans bedrijf, dat genoteerd staat op de
Nasdaq in New York en de Neuer Market in Duitsland, en heeft meer dan 1200
klanten wereldwijd. BroadVision heeft een geïntegreerde reeks
softwarepakketten ontwikkeld en geleverd voor e-commerce interacties en
transacties voor de Opodo portal.
Opodo gaat prat op de ervaring van de aangeworven reisdeskundigen en de
expertise van de negen deelnemende luchtvaartmaatschappijen en wil de
Europese klant een volledige service bieden (inclusief uitgebreide
reisinformatie: reisgidsen, interactieve kaarten en een ruime waaier aan
erkende merken uit de reiswereld, specifiek voor elk land.) Opodo zal voor
elke Europese markt lokale, onafhankele sites hebben.
De naam Opodo komt van "opportunity to do". Het bedrijf richt zich in eerste
instantie tot toeristen en zakenlui die zelf al via het web reisinformatie
zoeken, maar niet noodzakelijk boeken, maar ook tot doorgewinterde reizigers
die online boeken.
AAN DE REDACTIE
Over Opodo
Opodo is een nieuwe online travel service die werd opgericht door de negen
grootste luchtvaartmaarschappijen van Europa: Aer Lingus, Air France,
Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, KLM en
Lufthansa. Opodo wil tegemoetkomen aan de échte noden van de hedendaagse
reiziger. Daarom biedt het een onafhankelijke en voordelige online travel
service naar bestemmingen over de hele wereld via vluchten van meer dan 480
maatschappijen, 54500 hotels, autoverhuur vanuit meer dan 23500 lokaties
wereldwijd en reisverzekering. Opodo heeft zijn hoofdzetel in Londen. Het
wil een marktleider worden voor online travel services. Opodo functioneert
onafhankelijk van zijn aandeelhouders (de luchtvaartmaatschappijen). Meer
informatie vindt u op www.opodo.com.
Forrester research data
Forrester Research (april 2000) is de bron van de Europese online
reismarktinformatie. De Europese markt is momenteel 6,1 miljard euro waard,
en naar schatting 40,9 miljard waard zal zijn tegen 2005*.
Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Creative Strategies Band & Brown Communications
Frederik Schepens David Vindel / Paul Lucas
+32 2 267 41 60 +44 20 7 419 7000
fre@creative-strategies.be otp@bbpr.com