Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Veiling voor verdeling frequenties commerciele radio
VEILING VOOR VERDELING FREQUENTIE COMMERCI.LE RADIO
Het kabinet heeft een besluit genomen over de verdeling van de etherfrequenties voor commerciële radio. Het wil tien landelijke FM-pakketten voor commerciële radio veilen. Zes vrije kavels worden geveild. Daarnaast komt er een nieuwskavel, een kavel voor klassieke muziek, een kavel voor overwegend Nederlandstalige muziek en een extra kavel voor één van deze categoriëen. Hiermee brengt het kabinet enkele belangrijke wijzigingen aan ten opzichte van haar oorspronkelijke voorstel. Nadrukkelijk is rekening gehouden met de voorstellen van de Commissie Bouw en de wensen van de Tweede Kamer zoals die zijn verwoord in de motie Wagenaar. In de vier grote steden komen FM-frequenties beschikbaar voor uitzending door minderheden.
De uitgebreide nadere analyses naar aanleiding van de motie Wagenaar c.s. en de voorstellen van de Commissie Bouw hebben geleid tot de conclusie dat de uitwerking op zulke onoverkomenlijke bezwaren stuit dat het niet mogelijk is deze voorstellen over te nemen. Derhalve keert het Kabinet terug op het eerste voorstel. Het kabinet wil daarbij nadrukkelijk het belang van de luisteraar in het oog houden en zowel zittende partijen als nieuwkomers kansen bieden.
Een partij mag maximaal één vrije kavel en één gecompartimenteerde
kavel verwerven. Daarmee wordt de motie Nicolai overgenomen. Voor de
zes vrije landelijke FM-pakketten wordt per pakket een éénmalig vast
drempelbedrag van 1,5 miljoen gulden per miljoen potentiële
luisteraars gevraagd. Voor de andere vier kavels wordt geen éénmalig
bedrag gevraagd. Voor de niet-landelijke FM en voor de AM zal het
kabinet nader bezien of de oorspronkelijke voorgestelde procedures nog
moeten worden bijgesteld. Voor deze kavels wordt in ieder geval geen
éénmalige bijdrage gevraagd.
Door het zero base onderzoek komt meer frequentieruimte beschikbaar
voor commerciële omroep. De vergroting van het bereik en het aantal
van de pakketten is in het belang van de luisteraar. Behalve het
creëren van evenwichtiger concurrentieverhoudingen liggen
mediapolitieke overwegingen, zoals een zekere mate van diversiteit,
ten grondslag aan het kabinetsvoorstel. Ook dit is in het belang van
de luisteraar. De wijzigingen ten opzichte van het eerdere voorstel
komen partijen tegemoet die programma.s uitzenden met lage inkomsten
en/of relatief hoge kosten. Door de beschikbaarheid van zes vrije
kavels krijgen zittende partijen reële kansen om opnieuw een
vergunning te verwerven.
De politieke besluitvorming rond zero base kan nu worden afgerond. Dit
is noodzakelijk omdat zero base zich in toenemende mate in een
tijdsklem bevindt. Deze hangt samen met de verplichtingen die zijn
aangegaan in het kader van de internationale frequentie-coördinatie.
Het is duidelijk dat er een aanzienlijke vertraging bij de
implementatie van zero base ten opzichte van het tijdschema is
opgetreden. Oorspronkelijk was de start van de veilingprocedure begin
april van dit jaar voorzien en de afronding van de veilingen medio
augustus van dit jaar. De technische implementatie zou in dat
tijdschema ongeveer in januari 2002 beëindigd worden, en impliceerde
toen al de noodzaak om met het buitenland afspraken te maken om de
datum van 1 september met enige souplesse te hanteren.
Na het debat in de Tweede Kamer kan de veilingprocedure na de zomer
van start gaan. Het einde van de veiling wordt voorzien aan het einde
van dit jaar. Daarna moet de daadwerkelijke technische implementatie
nog plaatsvinden. Hierdoor neemt de kans toe dat het steeds moeilijker
wordt om met andere landen overeen te komen dat de formele
ingangsdatum van 1 september 2001 gedurende een zekere periode 'met
souplesse gehanteerd' moet worden. Daarmee neemt ook de kans toe dat
er verzorgingsproblemen gaan ontstaan bij zowel de publieke als
commerciële netten.
Voor de publieke omroep komt er naast de vergoeding van de technische
omschakelkosten ook een regeling voor vergoeding van de
niet-technische omschakelkosten. De landelijke publieke omroepen
moeten volgens wettelijke afspraken een kwalitatief goede dekking
krijgen. Mocht na implementatie van zero base blijken dat deze
ontvangst niet het afgesproken niveau bereikt, dan zal dat bij
voorrang worden gerepareerd
Koen van Tankeren, 06-53379479
26 jun 01 14:54