CENTRAAL PLANBUREAU

Onderwerp :
persbericht
Nummer
: 21
Datum
: 26 juni
2001
Inlichtingen bij: Marcel Canoy (tel: 070-3383379), of bij Dick Morks (tel: 070-3383410)

Telecombedrijven prikkelen tot investeren

Ontwikkelingen op telecomgebied plaatsen beleidsmakers voor tal van uitdagingen. Hoe kunnen beleidsmakers problemen tijdig herkennen? Welk beleid kan zowel ondernemers investeringsprikkels geven als consumenten beschermen?

In de vandaag verschenen studie 'Future policy in telecommunications, an analytical framework', schetst het Centraal Planbureau (CPB) de volgende drie beleidsuitdagingen:


1. Veilingen
Het is vaak goed om licenties waarbij bijvoorbeeld frequenties of kanalen verdeeld moeten worden (zoals bij UMTS), te vergeven via een veiling. Het belang van een goed veilingontwerp is daarbij groot. Goed ontworpen veilingen bieden ruimte voor toetreding en zorgen daarmee voor een snelle introductie van nieuwe diensten. De toetreders zijn er immers bij gebaat snel een plaats te veroveren op de markt. Slecht ontworpen veilingen kunnen toetreders daarentegen afschrikken en daarmee investeringen ontmoedigen, hetgeen dan weer achteraf door regulering gerepareerd moet worden. Zo dienen toezichthouders, zoals nu bij UMTS, ingewikkelde afwegingen te maken bij het delen van netwerken door marktpartijen en bij het toelaten van bedrijven zonder netwerk. Een goede marktopzet vergemakkelijkt de taak van de toezichthouder en stelt hem in staat meer op de mededingingswet te vertrouwen.


2. Huidige versus
toekomstige consumenten
Het beleid moet soms kiezen tussen de belangen van huidige en toekomstige consumenten. Bij toegang tot het netwerk leiden lage toegangstarieven tot intensieve concurrentie in diensten (goed voor huidige consumenten), maar kan het investeringen ontmoedigen (slecht voor toekomstige consumenten). Een oplossing hiervoor bestaat in het hanteren van flexibele toegangstarieven: lage toegangstarieven nu, maar met de garantie van hogere toegangstarieven in de toekomst. Zo houden bedrijven een prikkel om zelf in netwerken te investeren. In het algemeen geeft beleid dat de nadruk legt op investeringsprikkels van marktpartijen, de beste kans op goede concurrentie op langere termijn.


3. Speciale
mededingingsproblemen
Telecommunicatiemarkten behoeven speciale mededingingsaandacht op een aantal terreinen. Ten eerste geven relaties tussen bedrijven in de productieketen (bijvoorbeeld een fusie of alliantie tussen een bedrijf met een netwerk en een distributiebedrijf) meer mogelijkheden tot misbruik van marktmacht dan in andere bedrijfstakken. Ten tweede zijn veel telecom-markten zogeheten 'gesloten oligopolies'. Dit betekent dat er maar een beperkt aantal bedrijven op de markt is en dat er geen uitzicht is op gezonde concurrentie door toetreders. In een dergelijke markt dreigt een aantal gevaren. Zo verslapt de concurrentie door een financiële deelneming van een telecom-bedrijf in een concurrerend bedrijf. Ook kunnen bedrijven mèt een eigen netwerk met behulp van een nieuwe technologie hun eigen klanten bevoordelen (bijvoorbeeld in snelheid van de verbinding). Dat belemmert een eerlijke concurrentie.

CPB Document 5, Future policy in telecommunications, an analytical framework, is te bestellen bij:

Bibliotheek Centraal Planbureau
Postbus 80510
2508 GM Den Haag
Telefoon: 070-3383425
Telefax: 070-3383350
E-mail: bibliotheek@cpb.nl

Prijs: NLG 20,

De volledige publicatie is (gratis) beschikbaar als PDFfile op de website van het Centraal Planbureau
(www.cpb.nl).