25 juni 2001
PERSBERICHT
Aanwinst 16de-eeuwse tekening voor Teylers Museum
Open
di-za 10-17 uur, zon- & feestdagen 12-17 uur.
Toegang
fl 10/ E 4,50; CJP fl 5 / E 2,25; 5-18 jr fl 2,50/ E 1; groepen fl 7,50 / E 3,40
MJK/Haarlem Pas/Leden Vereniging Rembrandt gratis
Adres
Spaarne 16, Haarlem, tel. 023-531 90 10 fax 023-5342004
Internet / email
www.teylersmuseum.nl / teyler@euronet.nl
Ter gelegenheid van het afscheid van Mr. E. Ebbinge als directeur heeft
Teylers Museum, met steun van de Vereniging Rembrandt, een bijzondere
zestiende-eeuwse tekening aan zijn tekeningenverzameling kunnen
toevoegen. Het gaat om een werk van de Amsterdamse kunstenaar Dirck
Barendsz (1534-1592). De tekening is een penseelschets in bruine, grijze
en ivoorkleurige olieverf op een blad papier van 240 x 198 mm en stelt
De verdrijving van de wisselaars uit de Tempel voor. Het werk dateert
uit omstreeks 1580.
Dirck Barendsz. geldt als een van de voornaamste Noord-Nederlandse
kunstenaars van de zestiende eeuw. Zijn opleiding ontving hij deels in
Italië, waar hij in het atelier van Titiaan werkzaam was. Werk van zijn
hand is zeldzaam, onder andere door de verwoestingen van de
Beeldenstorm. Barendsz. maakte De verdrijving van de wisselaars als
onderdeel van een reeks prentontwerpen met uitbeeldingen van het
Lijdensverhaal. Het blad is een prachtig voorbeeld van zijn gedreven en
dynamische tekenstijl. De Antwerpse graveur Jan Sadeler bracht de
tekening in prent. In de negentiende eeuw was de complete serie -
veertig bladen in totaal - nog in Frans particulier bezit. Vanaf 1975
zijn losse bladen opgedoken in de kunsthandel en verspreid geraakt over
museale verzamelingen en particuliere collecties over de hele wereld
(o.a. British Museum, Musée du Louvre, The Pierpont Morgan Library in
New York). Tot dusverre was echter slechts één ontwerp uit deze unieke
serie in Nederlands openbaar bezit, nl. in het Rijksprentenkabinet. Des
te verheugender is het dat nu een tweede blad voor Teylers Museum kon
worden verworven.
Voor het museum is de aanwinst van evident belang. Werk van Barendsz
ontbrak tot dusverre in de verzameling Nederlandse tekeningen, maar
bovendien vormt de kunstenaar een schakel tussen de Italiaanse
Renaissance - in Haarlem vertegenwoordigd met de fameuze tekeningen uit
het bezit van Christina van Zweden - en de Noordelijke Nederlanden.
De verdrijving van de wisselaars is vanaf 26 juni a.s. te zien in de
tentoonstelling Belangrijke aanwinsten tekenkunst 1983-2001, die ter
gelegenheid van het afscheid van directeur Eric Ebbinge in het
Prentenkabinet is samengesteld.
De tekening werd verworven met hulp van de Vereniging Rembrandt, mede
dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds. De Vereniging Rembrandt spant
zich sinds 1883 in om Nederlandse musea te steunen bij het aankopen van
bijzondere kunstwerken die van belang zijn voor ons cultureel erfgoed.
Voor meer inlichtingen kunt u contact opnemen met Teylers Museum,
afdeling Presentatie
(023 - 531 9010) of Vereniging Rembrandt (070 - 427 17 20 /
www.verenigingrembrandt.nl).