25 juni 2001

PERSBERICHT

Aanwinst 16de-eeuwse tekening voor Teylers Museum

Open
di-za 10-17 uur, zon- & feestdagen 12-17 uur.

Toegang
fl 10/ E 4,50; CJP fl 5 / E 2,25; 5-18 jr fl 2,50/ E 1; groepen fl 7,50 / E 3,40
MJK/Haarlem Pas/Leden Vereniging Rembrandt gratis

Adres
Spaarne 16, Haarlem, tel. 023-531 90 10 fax 023-5342004

Internet / email
www.teylersmuseum.nl / teyler@euronet.nl

Ter gelegenheid van het afscheid van Mr. E. Ebbinge als directeur heeft Teylers Museum, met steun van de Vereniging Rembrandt, een bijzondere zestiende-eeuwse tekening aan zijn tekeningenverzameling kunnen toevoegen. Het gaat om een werk van de Amsterdamse kunstenaar Dirck Barendsz (1534-1592). De tekening is een penseelschets in bruine, grijze en ivoorkleurige olieverf op een blad papier van 240 x 198 mm en stelt De verdrijving van de wisselaars uit de Tempel voor. Het werk dateert uit omstreeks 1580.

Dirck Barendsz. geldt als een van de voornaamste Noord-Nederlandse kunstenaars van de zestiende eeuw. Zijn opleiding ontving hij deels in Italië, waar hij in het atelier van Titiaan werkzaam was. Werk van zijn hand is zeldzaam, onder andere door de verwoestingen van de Beeldenstorm. Barendsz. maakte De verdrijving van de wisselaars als onderdeel van een reeks prentontwerpen met uitbeeldingen van het Lijdensverhaal. Het blad is een prachtig voorbeeld van zijn gedreven en dynamische tekenstijl. De Antwerpse graveur Jan Sadeler bracht de tekening in prent. In de negentiende eeuw was de complete serie - veertig bladen in totaal - nog in Frans particulier bezit. Vanaf 1975 zijn losse bladen opgedoken in de kunsthandel en verspreid geraakt over museale verzamelingen en particuliere collecties over de hele wereld (o.a. British Museum, Musée du Louvre, The Pierpont Morgan Library in New York). Tot dusverre was echter slechts één ontwerp uit deze unieke serie in Nederlands openbaar bezit, nl. in het Rijksprentenkabinet. Des te verheugender is het dat nu een tweede blad voor Teylers Museum kon worden verworven.

Voor het museum is de aanwinst van evident belang. Werk van Barendsz ontbrak tot dusverre in de verzameling Nederlandse tekeningen, maar bovendien vormt de kunstenaar een schakel tussen de Italiaanse Renaissance - in Haarlem vertegenwoordigd met de fameuze tekeningen uit het bezit van Christina van Zweden - en de Noordelijke Nederlanden.

De verdrijving van de wisselaars is vanaf 26 juni a.s. te zien in de tentoonstelling Belangrijke aanwinsten tekenkunst 1983-2001, die ter gelegenheid van het afscheid van directeur Eric Ebbinge in het Prentenkabinet is samengesteld.

De tekening werd verworven met hulp van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds. De Vereniging Rembrandt spant zich sinds 1883 in om Nederlandse musea te steunen bij het aankopen van bijzondere kunstwerken die van belang zijn voor ons cultureel erfgoed.

Voor meer inlichtingen kunt u contact opnemen met Teylers Museum, afdeling Presentatie
(023 - 531 9010) of Vereniging Rembrandt (070 - 427 17 20 / www.verenigingrembrandt.nl).