Mazda Tribute leverbaar in Nederland
(25 juni 2001)
Nadat vorig jaar in Amerika de Mazda Tribute zeer succesvol werd
gejntroduceerd met verkoopaantallen die twee maal hoger uitkwamen dan
werd verwacht, is Mazdas SUV nu ook vanaf juli in Nederland leverbaar.
De ontwerp-afdelingen van Mazda in Japan, in Amerika en in Europa
hebben gezamenlijk de Tribute gestalte gegeven. De specifieke
vijfpunts grille en het grote Mazda-logo maken deze nieuwe SUV
duidelijk herkenbaar als nieuw lid van de Mazda-familie.
Met een lengte van 4.40 meter, een breedte van 1.80 meter en een
hoogte van 1.76 meter is de Mazda Tribute forser dan zijn
belangrijkste concurrenten maar wordt desondanks in vaktermen een
medium SUV genoemd.
De ontwerpers van Mazda zijn erin geslaagd de Tribute een strak
stuurgevoel mee te geven. Verder garandeert de lange wielbasis, die
2.62 meter bedraagt, een prima rijgedrag op minder begaanbare wegen.
Gekozen kan worden uit twee benzinemotorvarianten t.w.: een 2.0 liter 16V vier-cilinder die goed is voor 124 pk / 91 kW. (max. koppel 175 Nm / 4.500 tpm) en de 3.0 liter V6 24-klepper, die 197 pk / 145 kW ( max. koppel: 265 Nm / 4.750 tpm) onder de motorkap heeft. De laatstgenoemde versie is alleen verkrijgbaar in een 4WD-uitvoering met een viertraps automaat. In lijn met de overige Mazda-producten is de Tribute leverbaar als Exclusive- en als Touring-uitvoering.
Naast een uitvoering die alleen via de voorwielen wordt aangedreven is
de Tribute leverbaar in drie 4WD-versies, die voorzien zijn van het
Rotary Blade Coupling-systeem. Deze nieuw ontwikkelde koppeling zorgt
ervoor dat bij doorslippende voorwielen in het terrein of op moeilijk
begaanbare wegen de achterwielen op een geavanceerde wijze automatisch
voor extra aandrijving zorgen.
De functies die bij een traditionele visco-koppeling samengaan zijn in
het Mazda-ontwerp gescheiden. De koppelingsplaten kunnen nu op twee
manieren worden aangedrukt. Dit gebeurt automatisch bij doorslippende
voorwielen door een schoepenrad dat zich in de siliconen vloeistof
bevindt en dat voor drukverhoging zorgt óf handmatig via een
elektrische bekrachtiging. In beide gevallen blijven bij het
inschakelen van de 4WD-functie schokken achterwege.
Alle Tribute-versies zijn standaard voorzien van ABS met EBD
(Electronic Brake force Distribution), een bestuurdersairbag, een
passagiersairbag en twee zij-airbags, gordelspanners,
verstevigingsbalken in de portieren en een toerental afhankelijke
stuurbekrachtiging.
Standaard voorzieningen zijn o.a. airconditioning, elektrisch
bedienbare ramen en dito buitenspiegels, centrale deurvergrendeling,
automatische uitschakeling van de verlichting en een 12-volts
aansluiting in de bagageruimte. Ook een in ongelijke delen (60:40)
neerklapbare- en verwijderbare achterbank, een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een
Isofix-bevestiging voor kinderzitjes, kaartentassen aan de voorstoelen
en vier bevestigingshaken in de vloer van de bagageruimte zijn
standaard.