Internetter wil betalen voor bescherming privacy en veiligheid
Rotterdam, 25 juni 2001 - Privacy en veiligheid zijn 'big issues' voor de
online Nederlander. In het algemeen is men niet bereid om te betalen voor
diensten en informatie op het Web maar voor beveiliging of privacy heeft
meer dan de helft van de internetters geld over. Ruim 60% van degene die
bereid zijn te betalen zou hiervoor zelfs 5 gulden of meer per maand over
hebben. Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek van Blauw Research te
Rotterdam onder 975 internetters.
Dat de online Nederlanders privacy hoog in het vaandel hebben blijkt ook uit
de bevinding dat bijna iedere internetter een privacyverklaring op een
website belangrijk vindt en dat men een wettelijke regeling met betrekking
tot bescherming van privacy noodzakelijk acht.
De verantwoordelijkheid voor het waarborgen van privacy en veiligheid ligt
volgens het grootste deel van de internetpopulatie bij de internetprovider.
Toch moet ook de overheid hierin een actievere (informatieverstrekkende) rol
spelen.
Ondanks de huidige scepsis ziet de internetter de toekomst op het gebied van
privacy- en veiligheidsbescherming toch overwegend positief. Bijna de helft
van de internetpopulatie is zelfs bereid meer producten via internet aan te
schaffen wanneer de veiligheid toeneemt.
Opvallend is daarnaast dat meer dan de helft van de internetters bereid is
voor middelen te betalen die de privacy en/of veiligheid op internet
beschermen. Het merendeel heeft hier vijf gulden per maand voor over.
Steekproef en respons
De resultaten van het onderzoek weerspiegelen de mening van de gehele
Nederlandse internetpopulatie. Voor het trekken van de steekproef is gebruik
gemaakt van de database van Opinieland (www.opinieland.nl). Opinieland is
een door Blauw Research opgezette research community van mensen die gevraagd
worden deel te nemen aan online marktonderzoek. In ruil voor deelname maakt
men kans op prijzen en krijgt men inzage in de resultaten. In totaal hebben
975 online interviews plaatsgevonden.
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90
medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de
strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van
klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en
communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de
IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.