PERSBERICHT

Internetter wil betalen voor bescherming privacy en veiligheid

Rotterdam, 25 juni 2001 - Privacy en veiligheid zijn 'big issues' voor de online Nederlander. In het algemeen is men niet bereid om te betalen voor diensten en informatie op het Web maar voor beveiliging of privacy heeft meer dan de helft van de internetters geld over. Ruim 60% van degene die bereid zijn te betalen zou hiervoor zelfs 5 gulden of meer per maand over hebben. Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek van Blauw Research te Rotterdam onder 975 internetters.

Dat de online Nederlanders privacy hoog in het vaandel hebben blijkt ook uit de bevinding dat bijna iedere internetter een privacyverklaring op een website belangrijk vindt en dat men een wettelijke regeling met betrekking tot bescherming van privacy noodzakelijk acht.

De verantwoordelijkheid voor het waarborgen van privacy en veiligheid ligt volgens het grootste deel van de internetpopulatie bij de internetprovider. Toch moet ook de overheid hierin een actievere (informatieverstrekkende) rol spelen.

Ondanks de huidige scepsis ziet de internetter de toekomst op het gebied van privacy- en veiligheidsbescherming toch overwegend positief. Bijna de helft van de internetpopulatie is zelfs bereid meer producten via internet aan te schaffen wanneer de veiligheid toeneemt.
Opvallend is daarnaast dat meer dan de helft van de internetters bereid is voor middelen te betalen die de privacy en/of veiligheid op internet beschermen. Het merendeel heeft hier vijf gulden per maand voor over.

Steekproef en respons
De resultaten van het onderzoek weerspiegelen de mening van de gehele Nederlandse internetpopulatie. Voor het trekken van de steekproef is gebruik gemaakt van de database van Opinieland (www.opinieland.nl). Opinieland is een door Blauw Research opgezette research community van mensen die gevraagd worden deel te nemen aan online marktonderzoek. In ruil voor deelname maakt men kans op prijzen en krijgt men inzage in de resultaten. In totaal hebben 975 online interviews plaatsgevonden.

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.