19-06-2001
Groot onderhoud aan Schiphol-Oostbaan
Van maandagochtend 25 juni tot vrijdagavond 13 juli wordt de Schiphol-Oostbaan
(baan 04-22) buiten gebruik gesteld. Dan krijgt de baan een grote onderhoudsbeurt. De
verharding van de baan en de lichtinstallatie worden geheel vernieuwd. Ook voert
Luchtverkeersleiding Nederland onderhoudswerkzaamheden uit aan de
naderingshulpmiddelen.
Elke start- en landingsbaan krijgt ieder jaar een kleine onderhoudsbeurt. Groot
onderhoud is eens in de zeven à tien jaar nodig, afhankelijk van de mate van gebruik van
de baan. Bij de Schiphol-Oostbaan heeft een gedeelte van het groot onderhoud reeds in
de afgelopen twee jaar plaatsgevonden.
In de periode van 25 juni tot en met 13 juli wordt de baan nu geheel gerenoveerd. De
verharding wordt over de gehele lengte van de baan tot een diepte van circa 5
centimeter verwijderd. Behalve het aanbrengen van een nieuwe asfalt- en
stroefheidslaag, worden ook alle kabels voor de lichtarmaturen vervangen.
De Schiphol-Oostbaan wordt op 13 juli om zes uur 's avonds weer in gebruik gesteld voor vliegverkeer. Luchtverkeersleiding Nederland zal, indien de weersomstandigheden dit toelaten, op woensdagavond 11 juli en donderdagavond 12 juli meetvluchten uitvoeren om de naderingshulpmiddelen te controleren.
Tijdelijk ander baangebruik
De Schiphol-Oostbaan wordt bij normale weersomstandigheden alleen gebruikt als
tweede landingsbaan wanneer de Buitenveldertbaan niet als tweede landingsbaan kan
worden gebruikt.
Uitsluitend bij harde wind uit het zuiden of zuidwesten of bij slecht zicht wordt de baan
als eerste landingsbaan gebruikt. Deze weersomstandigheden komen vooral voor in het
voorjaar en het najaar. Omdat de aanvliegroute naar de Schiphol-Oostbaan over het
centrum van Amsterdam voert, streven Amsterdam Airport Schiphol en
Luchtverkeersleiding Nederland ernaar om deze baan zo min mogelijk te gebruiken.
In het Gebruiksplan 2001 is met deze onderhoudsperiode rekening gehouden.
Gebruik Schiphol-Oostbaan na 2003
De Schiphol-Oostbaan blijft tot de volledige ingebruikname van de vijfde baan, eind
2003, op dezelfde manier in gebruik als nu. Daarna wordt de baan aanzienlijk minder
ingezet. Naar verwachting vindt dan tussen 0,4% en 0,9% van het totaal aantal
landingen van het handelsverkeer per jaar plaats op de Schiphol-Oostbaan. Dit is
minder dan de helft van het percentage van de landingen die op dit moment per jaar op
deze baan plaatsvinden.