ACTUEEL NIEUWS
De koers verlegd: Grootegast op weg naar een nieuwe identiteit: Alle inwoners van de gemeente hebben (of krijgen) een brochure in de bus met als titel De koers verlegd: Grootegast op weg naar een nieuwe identiteit. In de pers hebt u kunnen lezen, dat de gemeente sturing wil geven aan een proces, dat min of meer al in gang is gezet namelijk dat de gemeente Grootegast -van oudsher een agrarische gemeente- naar een nieuwe identiteit gaat namelijk een gemeente waar het goed wonen en recreëren is. Bij het verder ontwikkelen van dat proces is de mening van de inwoners van de gemeente erg belangrijk. Wij willen namelijk graag weten wat u van deze vernieuwing vindt. U kunt uw mening op een drietal discussie-bijeenkomsten naar voren brengen. Deze bijeenkomsten zullen op de volgende data en plaatsen worden gehouden: maandag 25 juni: herberg "in de groote gast" te Grootegast dinsdag 26 juni: dorpshuis "De Rotonde" te Niekerk woensdag 27 juni: "De Taveerne" bij Strandheem te Opende De bijeenkomsten beginnen steeds om 20.00 uur. Wij nodigen u van harte uit een van de bijeenkomsten te bezoeken en aan de discussie deel te nemen.
De gemeentelijke kantoren zijn op 4 juni (2e Pinksterdag) gesloten. De bibliotheken in de gemeente Grootegast zijn op 4 juni a.s. gesloten.
Collectenrooster 2001:
Deze week wordt er gecollecteerd voor het Prins Bernhard Fonds (Anjerfondsen) en de volgende week voor het Nationaal Epilepsie Fonds/De Macht van het Kleine.
Verhuizing gemeentelijke diensten
Zoals u wellicht weet wordt het gemeentekantoor op dit moment ingrijpend verbouwd en uitgebreid. Tijdens deze werkzaamheden zal het Oproep van de Stichting Cultuur Grootegast
Cultuur is een van de terreinen waarop de gemeente Grootegast een actief en vernieuwend beleid voert. De Cultuurnota 1998 leidde onder meer tot de oprichting van de Stichting Cultuur Grootegast. De stichting adviseert het gemeentebestuur, stimuleert een veelzijdig cultuuraanbod, en ontwikkelt zelf nieuwe culturele activiteiten. De stichting heeft daarbij de beschikking over een eigen budget. In het bestuur van de stichting zijn de verschillende deelaspecten van het culturele leven vertegenwoordigd.
Ter versterking van het bestuur is de stichting op zoek naar één of meer nieuwe bestuursleden, die:
- geïnteresseerd zijn in één of meer deelterreinen van het cultuurbeleid, zonder daarin zelf rechtstreekse belangen te hebben
- affiniteit voelen voor, en ervaring hebben in bestuurlijk en/of adviserend werk
- bereid zijn om op vrijwillige basis enkele uren per maand te investeren in de verdere ontwikkeling van het cultuurbeleid van de gemeente Grootegast.
Leden van het bestuur ontvangen een onkostenvergoeding die in redelijke verhouding staat tot de omvang en aard van de taken. Lijkt dit u wat ? Dan kunt u uw belangstelling kenbaar maken bij de secretaris, mevrouw E.A. Hoekstra, telefoon 0594-659284
Branden paasbulten
In verband met de dreiging van mond- en klauwzeer heeft de gemeente
moeten besluiten verleende vergunningen voor het verbranden van
snoeihout in te trekken. Daarbij is aangegeven, dat de gemeente op een
later tijdstip zou bekijken, of de vergunningen alsnog zouden kunnen
worden afgegeven. Nu er in ieder geval op dit moment geen dreiging
meer is zal op 2e Pinksterdag (maandag 4 juni a.s.) mogen worden
gebrand. Dit geldt alleen als u een vergunning hebt aangevraagd of
gekregen. U krijgt (of hebt reeds) schriftelijk bericht van de
gemeente (ontvangen).
Mestplaat Staatsbosbeheer Peebos
De mestplaat van Staatsbosbeheer bij de werkschuur in de Peebos is
weer geopend en er kan dus weer mest worden gebracht. Voor het
aanleveren mag u gebruik maken van een auto met aanhanger.
Openstelling wandelpaden
Staatsbosbeheer heeft het Pettenpad, Melle'spad en het wandelpad
rondom de Jilt Dijksheide weer open gesteld voor het publiek.
Wandelaars kunnen dus weer volop genieten van het fraais dat onze
gemeente te bieden heeft.
Afsluiting fietspad Caspar Roblesdijk
Door de dijk, waarover het recreatieve fietspad vanaf de Caspar
Roblesdijk naar Lutjegast is aangelegd, moet een sleuf worden gegraven
om het leggen van een leiding mogelijk te maken. Dit heeft tot gevolg,
dat het fietspad in de weken 23 en 24 (5 - tot en met 15 juni a.s.)
gesloten zal zijn.
Afsluiting wegen
Op zaterdag 2 juni 2001 zullen ter gelegenheid van een te houden
solexrace de Hornhuusstraat, de Kerkweide en de Curringestraat in
Kornhorn can 13.00- tot 17.00 uur voor het doorgaande verkeer in beide
richtingen worden afgesloten. Het deel van de Provincialeweg tussen de
Kerkweide en de Curringestraat, dat ook onderdeel uitmaakt van het
circuit, zal door verkeersmaatregelen voor de helft worden afgesloten,
zodat verkeer op deze weg mogelijk blijft.
20 juni: Veilig buitenspelen op de Nationale Straatspeeldag:
Op woensdag 20 juni 2001 is het weer feest op straat. Dan wordt de
jaarlijkse Nationale Straatspeeldag gehouden. Op de Straatspeeldag
sluiten ouders in het hele land straten af voor het verkeer, zodat hun
kinderen tenminste een keer per jaar veilig buiten kunnen spelen. De
Nationale Straatspeeldag is een initiatief van de Verenigde Verkeers
Veiligheids Organisatie 3VO. 3VO zet zich in voor veiligheid,
kindvriendelijk verkeer en wil de bewegingsvrijheid van kinderen in de
woonomgeving vergroten.
In veel buurten is het al lang niet meer vanzelfsprekend dat kinderen
zelfstandig buiten spelen of alleen naar school of bibliotheek gaan,
hoewel dit in de gemeente Grootegast nog heel erg meevalt. Veel ouders
in het land vinden het verkeer zo'n bedreiging dat zij hun kinderen
niet zonder toezicht naar buiten laten gaan. Zo missen kinderen
belangrijke ervaringen. Op den duur kan dit leiden tot achterstanden
in hun ontwikkeling. Gelukkig kan het ook anders. Straten en buurten
kunnen veiliger worden door snelheidsremmers en goede oversteekvoor-
zieningen. En het parkeren kan zo worden geregeld dat er meer
speelmogelijkheden ontstaan. Kinderen krijgen dan weer de ruimte om
lekker buiten te spelen. In de gemeente Grootegast zijn er voldoende
en veilige speel- mogelijkheden voor kinderen, maar omdat de gemeente
de landelijke actie van 3VO ondersteunt wil de gemeente toch aandacht
aan de Nationale Straatspeeldag besteden.
Op de Nationale Straatspeeldag van 3VO gaan meer dan 2.000 straten een
ochtend of middag dicht voor het verkeer. Voor veel kinderen is dat
een unieke ervaring: voor een keer krijgen zij alle ruimte om midden
op straat te spelen. Maar behalve een grandioos feest is de
Straatspeeldag vooral ook een actiedag voor veilig, kindvriende-
lijk verkeer. Op de Straatspeeldag nodigen de deelnemende groepen een
vertegenwoordiger van de gemeente uit om zich persoonlijk van de
problemen op de hoogte te stellen. Uiteindelijk doel is dat de buurt
zo veilig wordt dat kinderen er elke dag veilig buiten kunnen spelen.
Uit onderzoek blijkt dat de Straatspeeldag helpt om overleg tussen
bewoners en gemeente op gang te brengen.
Ouders, scholen en buurtgroepen die vinden dat het verkeer in hun
buurt kindvriendelijker moet worden en daar op een leuke manier mee
aan de slag willen, kunnen meedoen aan de Nationale Straatspeeldag van
3VO. Deelnemers ontvangen een uitgebreid Straatspeeldagpakket met een
duidelijke handleiding en suggesties voor straatspelletjes en andere
activiteiten. Speciaal voor groepen die voor het eerst aan de
Straatspeeldag deelnemen, organiseert 3VO in april
informatiebijeenkomsten. Deelnemers kunnen zich aanmelden of
informatie aanvragen door even te bellen naar het secretariaat van de
Nationale Straatspeeldag (tel. 020-682 63 22). Faxen kan ook: (020-682
06 19). Informatie is ook te vinden op internet: www.3vo.nl of
www.straatspeeldag.nl
Sirenes gaan loeien
Op verschillende gebouwen in de gemeente staat een sirene, die bij
rampen en dergelijke wordt gebruikt als waarschuwingssysteem voor de
bevolking. Het is de bedoeling dat wanneer u de sirene hoort, u direct
naar binnen gaat, ramen en deuren sluit en de radio of de TV aanzet om
te horen of te zien, wat er is gebeurd.
Op woensdag 6 juni a.s. gaan de sirenes loeien, maar dat is geen reden
tot paniek. Iedere maand worden de sirenes namelijk "stil" getest op
het functioneren, maar één keer per jaar, dit jaar op 7 juni a.s., zal
dit testen voor iedereen hoorbaar zijn. De test zal om 12.00 uur
plaatsvinden. De sirene zal dan 1 minuut en 26 seconden loeien. Deze
test wordt om 12.05- en 12.10 uur herhaald. Dus nogmaals: geen paniek
het is slechts een test.
Wijziging huisvuilroute
De route, die normaal op maandag 4 juni (2e Pinksterdag) zou worden
verreden is vervroegd naar zaterdag 2 juni a.s.
Tariefsverhoging Milieustraat
Door toenemende verwerkingskosten is besloten het tarief voor het
brengen van grof-, groen- en bouw- en sloopafval naar de Milieustraat
aan De Tweemat te Grootegast te verhogen tot f. 20,- per vracht. Een
vracht bestaat uit maximaal een volle kofferbak of een 1-assig
karretje. Landbouw- en vrachtwagens worden niet toegelaten.
Op verzoek van de beheerder van de Milieustraat moet u kunnen
aantonen, dat u een inwoner bent van de gemeente Grootegast, Leek of
Marum. Dat kan bijvoorbeeld door het laten zien van een geldig
paspoort, rijbewijs of kentekenbewijs.
MINDER ACTUEEL NIEUWS
Verplaatsing publicatiebord
In verband met de verbouw van het gemeentekantoor is het
publicatiebord bij de centrale ingang verplaatst naar de ingang van de
bibliotheek.
GEMEENTEGIDS 2001 - 2002
De voorbereidingen voor de nieuwe gemeentegids zijn weer gestart. Net
als vorige jaren zal deze gids worden gemaakt en uitgegeven door
drukkerij Roede te Grootegast. Het is de bedoeling, dat zo ongeveer in
de periode april/mei de nieuwe gids klaar is. Deze wordt huis-aan-huis
verspreid in de hele gemeente, maar ook landelijk wordt veel gebruik
van de gids gemaakt. De gemeente stuurt jaarlijks tal van exemplaren
naar allerlei instanties en personen. Ook nieuwe inwoners krijgen de
gids uitgereikt om hen wegwijs te maken in hun nieuwe gemeente. Een
gids met de meest recente gegevens is dan ook van groot belang. Wilt u
even kijken of u, uw vereniging of bedrijf goed in de gids 2000 - 2001
is opgenomen? Als dat niet het geval is kunt u gebruik maken van de
bon op blz. 112 van de gids. Daar gaat onze voorkeur naar uit, maar u
mag ook bellen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan
Westerhof. Zijn rechtstreeks nummer is 695722. De wijzigingen, die u
in de loop van het vorig of dit jaar hebt doorgegeven hoeft u
natuurlijk niet weer te melden. Graag rekenen wij op uw medewerking
zodat wij weer over een puike gemeentegids kunnen beschikken.
Gratis afhalen compost Milieustraat
Het aangeleverde groenafval op de Milieustraat wordt daar tot compost
verwerkt. Dit compost is een goed middel om de kwaliteit van uw tuin
te verhogen. Hoewel het woord gratis bijna niet meer bestaat vormt de
Milieustraat daarop een uitzondering. Het compost mag namelijk gratis
worden afgehaald. Toch nog een meevaller.
Een eigen woning?
Met ingang van 1 januari 2001 is de Wet bevordering eigenwoningbezit
(BEW) in werking getreden. Deze wet maakt het voor mensen in de lagere
inkomensgroepen gemakkelijker om een bestaande huurwoning te kopen.
Het kopen van een huis wordt bevorderd door het toekennen van een
tegemoetkoming in de maandelijkse hypotheeklasten aan de
eigenaar/bewoner van maximaal f. 328,- . Uiteraard moet de toekomstige
eigenaar aan een aantal voorwaarden voldoen. Als voorwaarden gelden
ondermeer:
- het inkomen
- het vermogen
- de hoogte van de hypotheek
- de kosten van het huis
- de staat van onderhoud van de woning
- de samenstelling van het huishouden
- en enkele persoonsgebonden voorwaarden
Als u interesse heeft voor het kopen van een huurwoning of meer
informatie wilt hebben over uw mogelijkheden dan kunt u contact
opnemen met de heer D. Huizinga van de woningstichting Wold en Waard
bereikbaar onder tel. 512161.
Samenstelling/kosten huishoudelijk afval
Een aantal keren per jaar wordt gekeken naar wat er zoal in de grijze
containers wordt gestopt.
Positief is, dat het percentage papier van 12% in het begin van 2000
is teruggelopen naar ongeveer 4% aan het eind van dat jaar. Heel
negatief is de toename van groenafval in de grijze container. In het
begin van 2000 lag dat percentage op 7% en aan het eind van dat jaar
was dat percentage opgelopen tot 45%. Als u nu weet, dat de verwerking
van de inhoud van de grijze container behoorlijk meer kost dan de
verwerking van groenafval dan moet de conclusie worden getrokken, dat
we met elkaar niet goed bezig zijn. De verwerking van afval is zo
langzamerhand een vrij kostbare zaak geworden en deze kosten worden op
ons als burgers van de gemeente verhaald. Dat is op zich terecht en de
gemeente hanteert daarbij een kostendekkend tarief; de kosten die de
gemeente maakt moeten de burgers samen opbrengen. Maar waarom wordt
dan groenafval in de grijze container gedaan? Daardoor worden de
kosten van verwerking alleen maar hoger en dat willen wij toch niet?
Dus een dringend beroep: doe alstublieft groenafval in de groene
container en de rest van het huisvuil -zonder uiteraard schadelijke
stoffen- in de grijze container. Op die manier doen wij in ieder geval
onze uiterste best om de kosten nog wat binnen de perken houden.
Wijzigingen inzameling afvalstoffen.
Met ingang van 1 januari 2001 is een aantal wijzigingen van kracht die
betrekking hebben op de inzameling van afvalstoffen.
Grof groen afval:
De gebruikelijke mogelijkheid om grof groen afval op te laten halen
door Novatec is komen te vervallen. Grof groen afval kunt u brengen
naar de Milieustraat of u kunt dit door gespecialiseerde bedrijven
laten afhalen c.q. verwerken (een van die bedrijven kan Novatec zijn).
Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en na een schriftelijk verzoek
kan de gemeente dit afval laten afvoeren tegen betaling van de -vooraf
overeengekomen- kosten.
(N.B.) Een route voor het afhalen van kerstbomen wordt nog wel
gereden.
Grof huishoudelijk afval:
De mogelijkheid om grof huishoudelijk afval één keer per maand aan te
bieden is komen te vervallen maar in plaats daarvan één keer per
kwartaal. Ook is het tarief verhoogd namelijk tot
f. 30,- per m3. Melding blijft lopen via het centrale meldpunt
Novatec/Kringloop tel. 514141.
Restafval van rommelmarkten:
De mogelijkheid, om gratis restafval van rommelmarkten naar de
Milieustraat te brengen is vervallen. Voor dit afval worden op de
Milieustraat de normale stortingskosten in rekening gebracht.
Inzameling grof huishoudelijk afval
Zoals u uit voorgaande publicaties kunt weten is de mogelijkheid, om
een keer per maand grof huishoudelijk afval aan te bieden, komen te
vervallen. In plaats daarvan wordt dit afval een keer per kwartaal
opgehaald tegen een tarief van f. 30,- per m2. Melding dat afval moet
worden afgehaald loopt via het centrale meldpunt Novatec/Kringloop
tel. 514141.
Dit jaar zal op de volgende data nog een grofvuil-route worden
gereden:
27 juni, 22 augustus en 14 november.
Overzicht chemokar 2001
Op onderstaande dagen zal de chemokar de gemeente Grootegast aandoen:
maandag 18 juni en 8 oktober 2001
Grootegast 08.00 - 08.30 uur De Gast ( Gereformeerde kerk)
08.35 - 09.05 uur De Schalck (bejaardenwoningen)
09.10 - 09.40 uur Hazelaarstraat (parkeerterrein)
09.45 - 10.15 uur Hoek Grutto/Leeuwerik
10.20 - 10.50 uur De Zwaan (pleintje)
10.55 - 11.25 uur G.P. Beukemalaan (Albert Hein)
11.30 - 12.00 uur Weegbree/ Ereprijs
Doezum 12.30 - 13.00 uur Terpstrastraat (B.B.S. Remmelt Booij)
13.05 - 13.35 uur Provincialeweg (N.H. kerk)
dinsdag 19 juni en 9 oktober 2001
Kornhorn 08.00 - 08.30 uur Hornhuusstraat (Dorpshuis)
08.35 - 09.05 uur Provincialeweg (Chr.Geref. kerk)
Opende 09.15 - 09.45 uur Openderweg (N.H. kerk )
09.55 - 10.25 uur Drachsterweg (Openbare school)
10.35 - 10.05 uur Bossingel (Marvo )
11.15 - 11.45 uur Westerkluft/De Dobbe
Lutjegast 12.30 - 13.00 uur Zeehaanstraat (B.B.S. ´t Fundament)
13.05 - 13.35 uur Abel Tasmanweg ( N.H. kerk )
woensdag 20 juni en 10 oktober 2001
Sebaldeburen 08.00 - 08.30 uur Kerkweg ( ´t Spectrum )
Niekerk 08.45 - 09.15 uur Dr. K.L. van der Veenlaan
09.20 - 09.50 uur Het Moor (bejaardenwoningen)
09.55 - 10.25 uur Ommegang (speelplein )
10.30 - 11.00 uur Elzenhof
Oldekerk 11.05 - 11.35 uur Zanster/Meyemaheerd
11.40 - 12.10 uur Eekebuursterweg (B.B.S. Rehoboth)
Containers te vroeg/te lang bij de weg
Regelmatig komt het voor, dat de groene- en grijze containers te vroeg
en te lang bij de weg staan. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg
hebben vooral als de containers omvallen. Daarbij komt nog, dat het te
vroeg of te lang bij de weg laten staan van de containers strafbaar is
op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening. Nu moet u niet
verwachten, dat u binnenkort een wielklem op uw container zult
aantreffen. Wij vragen alleen maar uw aandacht voor het plaatsen en
weer weghalen van de container. Ga daar zorgvuldig mee om.
Vaststelling verordeningen Burgemeester en wethouders delen mee dat de
gemeenteraad op 24 april 2001 heeft
vastgesteld:
1. een wijziging van de Verordening leerlingenvervoer gemeente
Grootegast
2. de Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer
De verordeningen treden in werking met ingang van de dag na deze
bekendmaking.
De wijzigingen van de verordeningen zijn opgenomen in het Gemeenteblad
2001 nummer 4.
Het Gemeenteblad ligt ter inzage in de openbare bibliotheken en is
verkrijgbaar aan de balie van het gemeentehuis in de Rabobank.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Helmus
van het
bureau Facilitaire Dienstverlening (locatie De Schalck, Grootegast).
VERGOEDING LEERLINGENVERVOER SCHOOLJAAR 2001/2002 Ouders van kinderen
die een school bezoeken hebben in een aantal gevallen recht op
vergoeding van de vervoerskosten, een abonnement voor het openbaar
vervoer of het vervoer van het kind per taxi.
De verordening is op het gemeentehuis te raadplegen of op te vragen.
In de volgende gevallen bestaat er recht op een vergoeding: _ Kinderen
die naar de basisschool gaan:
Ouders kunnen, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking komen voor
een vergoeding van de kosten van het vervoer, als het kind een
basisschool bezoekt en de afstand van de woning naar de
dichtstbijzijnde toegankelijke school meer dan 6 kilometer bedraagt.
_ Speciaal basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
Ouders van een leerling die een school voor (voortgezet) speciaal
onderwijs bezoeken, komen in aanmerking voor een vergoeding van de
vervoerskosten, als de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde
toegankelijke school meer dan 2 kilometer bedraagt. Dit kan zijn een
abonnement voor het openbaar vervoer of taxi vervoer van en naar
school.
Zij die in het schooljaar 2000/2001 van deze regeling gebruik maakten
hebben inmiddels een aanvraagformulier ontvangen. Als u nog geen
formulier hebt ontvangen of in het komende schooljaar voor de eerste
keer een beroep wilt doen op deze regeling, dan kunt u een
aanvraagformulier opvragen bij het bureau OCSW.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr.
R.J.Solle-Wiekema van het bureau OCSW, telefoon 695793.
SUBSIDIE 2002
Evenals voorgaande jaren worden instellingen, werkzaam op het gebied
van welzijn, muziek-en sportverenigingen in de gelegenheid gesteld een
subsidie aan te vragen, deze keer voor het jaar 2002.
Muziek-en sportverenigingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie
als men jeugdleden heeft.
De subsidie bestaat dan uit een bijdrage per jeugdlid en een gedeelte
van de accommodatiekosten
Het verzoek van instellingen die activiteiten ontplooien op het gebied
van welzijn moet vergezeld gaan van een begroting en
activiteitenprogramma voor het komende jaar.
Sport-en muziekverenigingen kunnen volstaan met het indienen van enkel
het aanvraagformulier.
De aanvraag kan tot uiterlijk 1 juli 2001 worden ingediend.
Aanvraagformulieren kunt u krijgen op het gemeentehuis. Voor eventuele
aanvullende informatie en exacte voorwaarden kunt u desgewenst contact
opnemen met de heer H. Peursum van het bureau OCSW, tel. nr. 695796
FINANCIEN
Informatie over de Wet Waardering Onroerende Zaken
U heeft onlangs van de gemeente Grootegast een beschikking ontvangen,
waarop de nieuwe WOZ-waarde van de onroerende zaak, die u in
eigendom heeft en/of gebruik, per 1 januari 1999 staat vermeld.
(In een enkel geval kan deze beschikking nog niet worden
afgegeven, maar dan volgt deze binnenkort.)
Hieronder geven wij u een uiteenzetting waarom wij deze
beschikking afgeven en wat dit voor u betekent.
Algemeen
De wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is in werking
getreden op
1 januari 1995. Op grond van deze wet moeten de gemeenten iedere
vier jaar alle onroerende zaken zoals woningen, bedrijfspanden etc
binnen hun grondgebied taxeren. De waarde hiervan wordt bij
beschikking vastgesteld en die waarde zal in principe voor vier
jaar gelden. Met ingang van 1 januari 2001 geldt deze waarde als
uitgangspunt voor de onroerende-zaakbelastingen van de gemeenten,
voor de omslag gebouwd van de waterschappen en voor de controle
door de Belastingdienst van het huurwaardeforfait in de
inkomstenbelasting en voor de waarde van de eigen woning in de
vermogensrendementsheffing.
De waarde die op de beschikking staat vermeld komt dus de komende
jaren (2001 t/m 2004) terug op de verschillende aanslagbiljetten.
U heeft dan niet meer de mogelijkheid om nog bezwaar te maken
tegen de waarde. Dit kunt u alleen maar doen tegen de
WOZ-beschikking.
Als de marktwaarde in de loop van het tijdvak stijgt of daalt
heeft dat dus geen invloed op de WOZ-waarde. Alleen als u het pand
aanzienlijk verbouwt of verbetert komt er een nieuwe beschikking
(met een hogere waarde) die dan voor de rest van het tijdvak
geldt. En wanneer er bijzondere omstandigheden zijn, die specifiek
uw pand betreffen, en die een bijstelling van de waarde
rechtvaardigen (bijvoorbeeld gedeeltelijke afbraak van uw pand)
dan ontvangt u ook een nieuwe beschikking.
Beschikking
U ontvangt een WOZ-beschikking voor de waarde van het pand, omdat
u daarvan belanghebbende bent. Het kan zijn dat u alleen maar in
dat pand woont of er een bedrijf uitoefent, het kan ook zijn dat u
het pand in eigendom heeft.
Op de WOZ beschikking staat niet welk bedrag u aan belasting moet
betalen, er staat alleen op wat de waarde van uw pand is op de
waardepeildatum.
Het kan voorkomen dat voor één pand twee beschikkingen worden
verstuurd. Dit komt omdat bijvoorbeeld de eigenaar en de gebruiker
niet gelijk zijn (huurwoning). Bij een eigen woning zijn de
eigenaar en de gebruiker vaak dezelfde persoon en kan er worden
volstaan met één beschikkin
Vaststellen waarde
Bij de taxatie van de onroerende zaak is het wettelijk
uitgangspunt, dat wordt gewaardeerd alsof het pand leeg is, zonder
hypotheek en zonder andere zakelijke rechten zou kunnen worden
verkocht en alsof het pand onmiddellijk in gebruik te nemen zou
zijn. Dit is de waarde in het economisch verkeer.
Voor de taxatie van woningen wordt gekeken naar de prijs van
woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Dit geldt ook
voor huurwoningen die worden getaxeerd alsof ze kunnen worden
verkocht als waren zij eigen-woningen.
Voor bedrijven geldt de waarde in het economisch verkeer of, als
die hoger is, de gecorrigeerde vervangingswaarde. De
vervangingswaarde is het bedrag dat nodig zou zijn als het pand
opnieuw gebouwd zou worden. Dit bedrag moet worden gecorrigeerd
voor technische veroudering (afschrijving wegens leeftijd) en
functionele veroudering (economische afschrijving). De aldus
berekende waarde van het pand vormt samen met de waarde van de
grond de gecorrigeerde vervangingswaarde van de onroerende zaak.
Taxatieverslag
Indien u een onderbouwing van de waarde wenst dan kunt u een
zogenaamd taxatieverslag opvragen. U dient dan de kaart (die bij
de beschikking zit) in te vullen en op te sturen naar de gemeente.
Let wel een taxatieverslag is geen taxatierapport.
Bezwaar
Wanneer u van mening bent dat de waarde van uw pand op de
waardepeildatum te hoog is getaxeerd kunt u binnen zes weken na
dagtekening van de WOZ-beschikking daartegen schriftelijk bezwaar
maken. Uw bezwaarschrift moet u motiveren, u moet dus aangeven
waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Verder
moet uw bezwaarschrift ondertekend zijn.
U kunt ook bezwaar maken als u meent dat de beschikking niet voor
u is bestemd.
Beroep
Bent u het niet eens met de uitspraak van de heffingsambtenaar op
het bezwaarschrift dan kunt u daartegen beroep instellen bij de
belastingkamer van het Gerechtshof. Bij het instellen van beroep
moeten griffierechten worden betaald.
Euro
Omdat in 2002 de euro wordt ingevoerd vermeldt de beschikking ook
alvast het bedrag in hele euro's. Vanaf 2002 zal dit bedrag tot
uitgangspunt worden genomen bij de berekening van de aanslagen.
Hoewel deze tekst zorgvuldig is samengesteld kunt u er geen
rechten aan ontlenen.
Informatie Wet Waardering Onroerende Zaken
Met als dagtekening 28 februari 2001 zijn voor de meeste objecten in
onze gemeente WOZ-beschikkingen verstuurd met daarop vermeld de
herziene economische waarde met de peildatum 1 januari 1999. Voor die
objecten, waarvoor nog geen beschikking kon worden afgegeven zal dit
binnenkort gebeuren.
Op verzoek van velen hebben wij inmiddels taxatieverslagen
toegezonden. Hierin staan summier de gegevens, die zijn gebruikt om de
waarde van het betreffend object vast te stellen. Het gaat onder
andere om objectgegevens (adres, soort woning, bouwjaar,
grondoppervlakte), kadastrale gegevens en relevante marktgegevens,
zoals een recente verkoopprijs van het object of van vergelijkbare
objecten. Voor alle duidelijkheid: zo'n taxatieverslag is géén
taxatierapport !
Wij maken u er nogmaals op attent dat de waarde, zoals deze op de
beschikking staat vermeld, zal gelden voor vier belastingjaren 2001
tot en met 2004. De Belastingdienst, de Waterschappen en de Gemeente
zullen voor het berekenen van belastingen of heffingen van deze waarde
uitgaan.
Als u van mening bent, dat de herziene economische waarde niet correct
is, heeft u tot 6 weken na dagtekening van de WOZ-beschikking de
gelegenheid om een bezwaarschrift in te dienen.
Een bezwaarschrift moet in ieder geval voldoende onderbouwd zijn en
van uw handtekening zijn voorzien (zie ook de bijsluiter bij de
WOZ-beschikking).
Na het verstrijken van deze termijn kunt u in de genoemde jaren in de
regel geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-waarde.
Wijziging legestarieven
Door de gemeenteraad zijn de volgende gewijzigde tarieven voor
producten van de gemeente vastgesteld
(met ingang van 1 januari 2001)
uittreksel bevolkingsregister f. 8,75
uittreksel burgerlijke stand -. 18,--
eigen verklaring -. 36,90
rijbewijs -. 69,--
Europese identiteitskaart -. 39,60
paspoort 16 jaar en ouder -. 85,50
paspoort tot 16 jaar -. 42,75
zakenpaspoort -. 101,85
wijziging reisdocument -. 12,--
vermissing reisdocument -. 27,80
pas 65 -. 14,40
kapvergunning -. 34,40
kansspelvergunning -. 8,90
algemene vergunning -. 6,90
aanvraagformulieren bouwvergunning -. 9,20
invalidenparkeerkaart -. 11,80
bewijs van Nederlanderschap -. 10,--
verklaring omtrent gedrag -. 12,10
attestatie de vita -. 8,75
inlichtingen bevolking -. 9,55
legalisatie handtekening -. 8,75
huwelijksboekje -. 18,75
huwelijksvoltrekking (dagelijks 09.00 - 16.30 uur) -. 307,50
huwelijksvoltrekking (elk ander tijdstip) -. 587,50
verklaring van huwelijksbevoegdheid -. 34,75
kopie normaal/groot/karton -. 0,30/0,50/0,45
kopie kleur -. 0,75
RUIMTELIJKE ORDENING
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (30-05-01)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
J. van Esch te Grootegast, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Langeweg 42 te Grootegast;
J. Horenga te Sebaldeburen, voor het bouwen (vervangen) van een woning
met schuur op het perceel Kuzumerweg 4 te Sebaldeburen;
S. Piersma te Opende, voor het bouwen van een woning met garage
(vervangen) op het perceel Kaleweg 18 te Opende;
F.A.J.Nolle te Aduard, voor het bouwen van een woning op het perceel
Zwaan 29 te Grootegast
AANVRAGEN SLOOPVERGUNNING
J. Horenga te Sebaldeburen, voor het slopen van de woning en de schuur
op het perceel Kuzumerweg 4 te Sebaldeburen;
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
Afwijking bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Grootegast maakt bekend dat
burgemeester en
wethouders van plan zijn om in afwijking van de van toepassing zijnde
bestemmingsplannen medewerking/vergunning te verlenen aan:
- S.P. Bolt, Hoofdstraat 59, Grootegast voor het vergroten van het
restaurant en het maken van een sanitaire ruimte;
- H.T. van der Hoek, Hoflaan 44, Grootegast voor het vervangen en
vergroten van de garage/
berging.
De plannen liggen met ingang van 31 mei 2001 gedurende 4 weken voor
iedereen in het gemeentehuis ter inzage. Iedereen kan binnen genoemde
termijn schriftelijk zijn/haar bedenkingen tegen het verlenen van
vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en
wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Voor nadere informatie en
voor het inzien van de aanvraag kunt u contact opnemen met de
voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722.
Vergunning Algemene Plaatselijke Verordening
Ventvergunning
Aan badmintonclub "Phenix" p/a dhr. P. Wolda, Hondsdraf 25, Grootegast
is vergunning verleend om op donderdag 31 mei a.s. in het dorp
Grootegast te venten met puddingbroodjes.
Diverse vergunningen:
AANVRAAG OM EEN KAPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast maken bekend dat
een aanvraag voor een kapvergunning is ontvangen van:
- Gemeente Grootegast voor het rooien van 1 berkenboom ter hoogte van
het perceel Kolonieweg 13 te Opende.
Voordat een besluit wordt genomen op deze aanvraag, kunnen
belanghebbenden vanaf 10 mei gedurende 2 weken hun gemotiveerde
zienswijze op deze aanvraag schriftelijk kenbaar maken.
Deze zienswijze dient gestuurd te worden naar het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast, Postbus 46,
9860 AA Grootegast.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 2 weken ligt deze aanvraag ter
inzage op het bureau Openbare Werken aan de Rondweg 15 te Grootegast
(gemeentewerf). Voor nadere informatie over kapaanvragen kunt u
contact opnemen met de heer R.A. Brouwer van het bureau Openbare
Werken (tel. 695769).
ALGEMEEN
Een loket voor werk en uitkeringen!
Als u een baan zoekt of een uitkering wilt aanvragen, dan kunt u
terecht bij het
CWI Noorderkwartier
Centrum voor werk en Inkomen
Heerestraat 121
9301 AE Roden
tel. 050 - 5016 450
Openingstijden: ma. tot en met vr. 09.00 - 17.00 uur
Inschrijving of aanvraag uitkering na telefonische afspraak