PERSBERICHT SP Statenfractie Utrecht
Utrecht, 8 juni 2001.
SP houdt interpellatie over Schipholherrie boven Utrecht
voorstel: houdt een praktijkdemonstratie boven de provincie!
De SP-fractie in provinciale staten Utrecht wil tijdens de eerstvolgende statenvergadering op 25 juni a.s. een interpellatie houden over de dreigende uitbreiding van vliegverkeer van en naar Schiphol en Lelystad boven grote delen van de provincie. De fractie is woedend over de in haar ogen slappe opstelling van Gedeputeerde Staten over het advies van de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit. Gedeputeerde Rombouts verklaarde in het UN van 7 juni "....dat hij denkt dat het gebruik van het Utrechtse luchtruim voor Schiphol niet is tegen te houden."
De SP zal bij de interpellatie een motie indienen om GS te dwingen zich tot het uiterste tegen de extra vliegtuigherrie te verzetten. Ook wil de fractie dat het College er alles aan doet om de bevolking in de gelegenheid te stellen bezwaar te maken tegen deze aanslag op de leefbaarheid in een gebied van zo'n duizend vierkante kilometer. In dit verband doet fractievoorzitter P.Jansen het voorstel om, voor de bezwaartermijn gaat lopen, één week bij wijze van demonstatie al volgens het toekomstige vliegschema boven de provincie te gaan vliegen, zodat iedereen aan den lijve kan ervaren hoeveel herrie een wide-body op 750 meter boven je huis maakt.
Inlichtingen:
Paulus Jansen, tel. (06) 51844755.
Bijlage, interpellatie-aanvraag
Hierbij verzoek ik U om tijdens de statenvergadering van 25 juni a.s. een interpellatie te mogen houden over de mogelijke verruiming van de openstelling van het luchtruim boven de provincie Utrecht ten behoeve van vliegverkeer van/naar Schiphol en Lelystad, in het bijzonder over de opstelling van GS inzake deze kwestie. Hiervoor verwijzen wij naar de berichtgeving in het Utrechts Nieuwsblad van 7 en 8 juni.
De SP-fractie wil bij -of zo mogelijk nog vóór- de interpellatie opheldering over de volgende vragen:
* wat is de status van het concept-advies van de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit inzake de uitbreiding van het luchtruim voor de burgerluchtvaart?
* Heeft de provincie Utrecht op enige wijze bemoeienis gehad met de totstandkoming van dit concept-advies?
* op grond waarvan concluderen GS dat het gebruik van het Utrechtse luchtruim voor Schiphol niet is tegen te houden?
* wat zou het "handhaven van de milieunormen" naar uw mening moeten inhouden?
* wat is de wettelijke procedure voor het wijzigen van de vliegroutes voor de burgerluchtvaart?
* Op welke momenten krijgen de inwoners van de provincie Utrecht de gelegenheid om hun mening te geven over de plannen?
* de SP stelt voor om, voordat de bevolking in de gelegenheid gesteld wordt om zich uit te spreken over de wijziging van de vliegroutes, gedurende één week bij wijze van demonstratie boven de provincie gevlogen wordt alsof de nieuwe vliegroutes al in gebruik genomen zijn; hierdoor krijgt iedereen een realistisch beeld van hetgeen ons letterlijk boven het hoofd hangt als de plannen doorgaan; bent u het met ons eens dat een dergelijke praktijkdemonstratie zeer verhelderend kan werken en een nuttige functie kan hebben ter voorbereiding van inspraak en bezwaarprocedures? Zo ja: op welke wijze denkt U te bevorderen dat dit plan doorgaat.
Uiteraard denken wij de interpellatie tevens te gebruiken voor het indienen van een motie, waarin de Staten gevraagd wordt om zich uit te spreken over de wenselijkheid van de verruiming van de vliegroutes.
In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groeten,
P.F.C. Jansen.