Persbericht t.a.v. de (auto)sportredactie
Van der Kolk en Van der Zwaan zegevieren in vijfde race Dutch Supercar Challenge
Zandvoort, 24 juni 2001. De vijfde race van de Dutch Supercar Challenge, verreden op Circuit Park Zandvoort, is gewonnen door Peter van der Kolk en Rob van der Zwaan en hun Marcos Mantis. De 65 minuten durende wedstrijd stond in het teken van een fel duel om de zege tussen de latere winnaars en Toon van de Haterd, die uiteindelijk tweede werd. Het grote startveld van de Dutch Supercar Challenge groeit nog altijd. Tijdens de NAV-races kwamen maar liefst 53 auto's in actie!
De equipes die vertrouwen op een Marcos Mantis stelden tijdens de tijdtrainingen de beste startposities veilig. Peter van der Kolk en Rob van der Zwaan reden de snelste tijd, gevolgd door Leon Bastiaens/Cor Euser. Toon van de Haterd liet met eveneens een Marcos Mantis de derde tijd noteren. De equipe Van der Kolk/Van der Zwaan en Van de Haterd namen gedurende een groot deel van de race de eerste twee plaatsen in. Van de Haterd leek te winnen, maar hij ging in de slotfase even van de baan. "De remdruk viel weg", verklaarde hij. Peter van der Kolk, die vlak achter Van de Haterd reed, profiteerde en nam de leiding definitief over. "Ik zag toen ik achter Toon reed dat hij met problemen kampte", vertelde Van der Kolk na afloop. "Opeens spinde hij, waardoor ik de eerste plaats over kon nemen."
De Dutch Supercar Challenge telt vijf klassen, waarvan de klasse Supersport tot de spectaculairste klassen gerekend mag worden. In deze klasse rijden onder meer enkele Porsches, diverse BMW's Z3 en M3 en een Mercedes 190. In de training was Ruud Olij veruit de snelste met zijn BMW M3, gevolgd door Rudolf van Soelen (eveneens BMW M3) en klassementsaanvoerder Henry Wallaard (Porsche 911). De drie coureurs kwamen ook in deze volgorde over de finish. Ruud Olij reed een sterke race, die hem op de vijfde plaats algemeen deed belanden achter vier equipes met een Marcos Mantis.
Klassecoördinator Dick van Elk toonde zich een zeer tevreden man. "We hadden voor deze race 58 inschrijvingen, door technische problemen moesten enkele rijders voortijdig afhaken. Er verschenen nu 53 auto's op de baan tijdens de trainingen, maximaal mogen we met 54 auto's starten. Als we nog meer aanloop krijgen van nieuwe rijders, en het ziet er zeker naar uit dat dat gaat gebeuren, dan gaan we de klasse waarschijnlijk vanaf volgend jaar in tweeën splitsen. Er komt dan een race met auto's uit de klassen GTII, Supersport en Marcos Mantis en een race voor de klassen Sport I en Sport II."
De Dutch Supercar Challenge wordt ondersteund door de klassesponsors Dunlop,
Ooperon (telecommunicatie) en Cee-Kay TV.
Dutch Supercar Challenge op internet: www.dutchsupercar.nl.
Voor de redactie,