MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

02-06-3901

Advies stuurgroep frustreert vernieuwingen in beroepsonderwijs

MKB-Nederland vindt dat de aanbevelingen van de stuurgroep evaluatie Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) de vernieuwingen in het middelbaar beroepsonderwijs eerder frustreren dan vooruit helpen. De stuurgroep concludeert dat het veel te vroeg is om te bepalen of het stelsel goed werkt. MKB-Nederland deelt deze conclusie, maar begrijpt niet waarom de stuurgroep vervolgens zulke ingrijpende structuurwijzigingen voorstelt. Dat brengt het vernieuwingsproces weer jaren achterop.

Volgens de stuurgroep zijn er geen adequate gegevens voor handen om de prestaties van het middelbaar beroepsonderwijs goed te evalueren. Daarmee valt in feite de wetenschappelijke onderbouwing onder de aanbevelingen weg. Daarnaast constateert MKB-Nederland met verbazing dat de stuurgroep eenzijdig haar oor te luister heeft gelegd bij het onderwijsveld. Andere actoren, zoals bijvoorbeeld de ruim 150.000 leerbedrijven en de deelnemers, zijn niet of nauwelijks gehoord. Dit verklaart waarom de aanbevelingen eenzijdig vanuit de onderwijsinstellingen geschreven zijn. Met het principe 'Wat goed is voor de onderwijsinstellingen, is ook goed voor Nederland,' wordt de wereld wel eenvoudiger, maar zeker niet evenwichtiger.

Verder legt de stuurgroep een te grote nadruk op ingrijpende structuurveranderingen. Zo moeten de 21 landelijke organen gedwongen fuseren tot vier nieuwe instellingen, analoog aan de vier sectoren in het beroepsonderwijs. MKB-Nederland vreest dat hierdoor de kloof tussen het onderwijs en het bedrijfsleven alleen maar zal toenemen. Ook het agrarisch onderwijs moet eraan geloven. Het 'groene' voorbereidend beroepsonderwijs moet worden afgesplitst van de agrarische opleidingscentra (AOC´s) en fuseren met scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs. MKB-Nederland wijst dergelijke ingrijpende structuurwijzigingen met kracht van de hand. Er is geen onderbouwing voor, het druist in tegen het beleid van autonomievergroting en plaats vernieuwingen weer jaren terug in de tijd.

Er zijn veel verschillende actoren bij het middelbaar beroepsonderwijs betrokken; onderwijsinstellingen, leerbedrijven, landelijke organen, deelnemers, etc. Samen-werking tussen deze actoren is één van de pijlers onder de vernieuwingen. Die samenwerking begint zo langzamerhand steeds beter vorm te krijgen. De stuurgroep pleit nu voor een nieuwe verantwoordelijkheidsverdeling tussen actoren. Daarmee speelt zij de partijen uit elkaar en frustreert de samenwerking die zo belangrijk is voor de vernieuwing van het beroepsonderwijs. In combinatie met de voorgestelde structuurwijzigingen creeërt zij hiermee een voedingsbodem voor toekomstige conflicten.

Verder constateert de stuurgroep 'dat het middelbaar beroepsonderwijs thans te zeer naar de pijpen van het bedrijfsleven moet dansen.' Deze constatering doet geen recht aan de huidige situatie. Het onderwijsveld en het bedrijfsleven hebben namelijk beide een even grote stem bij de vaststelling van het onderwijsprogramma. Het is dus evenzeer het programma van het onderwijsveld. In tegenstelling tot de stuurgroep constateert MKB-Nederland dat de samenwerking tussen de verschillende actoren steeds beter gestalte begint te krijgen. Dat blijkt onder andere uit de gezamenlijke voorstellen van de koepels van onderwijsinstellinen en landelijke organenen, voor de ontwikkeling van een nieuwe examensystematiek in het mbo. MKB-Nederland ondersteunt deze voorstellen van harte.