Een computerspel tegen vooroordelen voor kinderen in Noord Ierland
Interactief spel gebaseerd op Nederlandse methodiek gepresenteerd in het Noord Ierse Parlement in Belfast
Op vrijdag 22 juni 2001 werd in het Noord Ierse parlement een bijzonder educatief project gepresenteerd. Het project is voortgekomen uit een Nederlandse methodiek om vooroordelen te ontmaskeren en het respect te ontwikkelen voor mensen die anders denken en anders leven. Het gaat om het project Seeing Sense , een interactief computerspel dat bedoeld is voor jongeren in het onderwijs en het jeugdwerk. De Noord - Ierse organisatie Holywell Trust heeft in samenwerking met het gemeentebestuur van Derry/Londonderry en financieel ondersteund door het Vredesprogramma van de Europese Unie, het initiatief voor dit project genomen.
Aanleiding voor het project, is de behoefte aan onderwijsmateriaal dat op een positieve manier ingaat op het Noord Ierse conflict. Het onderwijs is sterk verzuild en wordt bepaald door de gevolgen van de ongeregeldheden en het geweld in het recente verleden. Slechts mondjesmaat leren kinderen van protestantse of katholieke achtergrond, elkaar kennen. En over de oorzaken van het geweld en de alternatieven om nu en in de toekomst in duurzame vrede te leven, is nauwelijks lesmateriaal voorhanden. Het leren luisteren, het onderkennen en ontmaskeren van vooroordelen speelt in het nieuwe computerspel een belangrijke rol.
Seeing Sense , komt voort uit de interactieve tentoonstellingen over vooroordelen, discriminatie en het zondebokverschijnsel, die in Nederland zijn ontwikkeld door de Stichting Vredeseducatie in Utrecht. Het project is gebaseerd op het motto: Kinderen niet leren wat ze moeten denken maar stimuleren dat ze denken . In Nederland werden vanaf 1993 enkele tentoonstellingen ontwikkeld vanuit deze gedachte. Recentelijk werden de reizende tentoonstelling De Geweldig Express en de tentoonstelling in het Herinneringscentrum voor de Toekomst, Fort De Bilt ontwikkeld. Daarnaast werden in een vijftal andere Europese landen succesvolle educatieve projecten ontwikkeld, onder andere in Rusland in samenwerking met kindermusea. Centraal staat het gegeven van diversiteit, het anderszijn van mensen en het leren omgaan met conflicten zoals het zondebokverschijnsel. Voor deze innoverende onderwijsactiviteiten ontving de Stichting Vredeseducatie de Utrechtse Tolerantieprijs en de Europese Evens Prijs.
De interactieve methodiek is inhoudelijk aangepast aan de Noord Ierse situatie en speelt een sleutelrol in het onderwijsprogramma op het terrein van maatschappijleer en mensenrechten - educatie (Citizenship and Human Rights Education). Het project daagt jongeren uit tot genuanceerd denken, vanuit het perspectief dat respect voor de opvattingen en levenswijze van de ander, impliceert dat je zelf ook wordt gerespecteerd. Aan de hand van een paspoort reizen de jongeren in het computerspel door een spelencircuit. Via de thema s waar en niet waar, feit en mening, symbolen, pesten en gelijkwaardigheid ontwikkelen de spelers vaardigheden om vooroordelen te ontmaskeren. Voor docenten en jongerenwerkers is een handleiding gemaakt om het spel met jongeren voor te bereiden en naderhand te verwerken. Het spel is in de ontwikkelingsfase uitvoerig getest op enkele scholen.
Informatie:
Stichting Vredeseducatie, Contactpersoon: Jan Durk Tuinier
Biltsestraatweg 160 3573 PS Utrecht
Tel: 030 2723500 Fax: 030 2723563
E-mail: vrede@xs4all.nl
Internet : http://www.vredeseducatie.nl/
Bereikbaarheid van 21 24 juni 2001 :
06 27348292 of 06 - 21278191