CDA: ontslagrecht geldt alleen voor onwillige werknemers
In de afgelopen week is er veel ophef ontstaan over een aantal amendementen
die door CDA, VVD en D66 zijn ingediend bij de behandeling van de wet
Poortwachter, die te maken heeft met de Ziektewet en de WAO.
De betreffende amendementen vloeien echter rechtstreeks voort uit het
WAO-plan zoals het CDA dat in 1999 heeft gepresenteerd. Kern van dat plan
was om de verantwoordelijkheid voor reïntegratie van zieke werknemers neer
te leggen op de plek waar die thuis hoort, namelijk bij werkgevers en
werknemers. Via een verplicht reïntegratieplan als onderdeel van de
arbeidsovereenkomst moet alles in het werk worden gesteld om te voorkomen
dat de werknemer uiteindelijk in de WAO belandt. Inmiddels wordt deze
opvatting breed gedeeld en is ook in het rapport van de commissie Donner
opgenomen.
Om deze aanpak daadwerkelijk succesvol te laten zijn, moet er naar de mening
van de CDA-fractie sprake zijn van een goed evenwicht tussen rechten en
plichten van werknemer en werkgever. Voor de werkgever zijn dat een langere
doorbetalingsverplichting (de ziektewetperiode kan worden uitgebreid van 1
naar 2 jaar) en de plicht tot het aanbieden van passende arbeid. Voor de
werknemer die zonder deugdelijke reden blijft weigeren om mee te werken aan
herstel en reïntegratie, door bijvoorbeeld geen passende arbeid te
aanvaarden, staat daar inderdaad de uiterste consequentie van ontslag
tegenover. Het betreft dus alleen die onwillige werknemers en niet alle
zieke werknemers!
In het debat dat daar deze week in de Kamer over is gevoerd, hebben CDA, VVD
en D66 duidelijk gemaakt dat er geen sprake van is dat ontbinding 'buiten de
rechter om zou kunnen geschieden' zoals van sommige kanten wordt
gesuggereerd. Toetsing vindt plaats door de Regionale Directeur
Arbeidsvoorziening (RDA), waarna er ook altijd nog een gang naar de
kantonrechter openstaat. Er wordt dan ook advies gevraagd of de aangeboden
arbeid echt passend is.
PvdA op zich ook geen tegenstander van opheffen ontslagverbod
In het debat is ook duidelijk geworden dat ook de PvdA opzich geen
tegenstander is van het opheffen van het ontslagverbod voor onwillige zieke
werknemers. Echter, het debat gaat inmiddels niet meer over de inhoud maar
veel meer over de machtsstrijd tussen de coalitiepartners.
De vakbonden hebben gewezen op het feit dat het indienen van deze
amendementen de behandeling van het advies van de commissie Donner in de SER
doorkruist. Vanuit de CDA-fractie is in de afgelopen jaren echter regelmatig
gewezen op de eigen verantwoordelijkheid van de politiek voor het WAO
probleem. Wij hebben altijd gesteld dat het instellen van de commissie
Donner er niet toe mag leiden dat de aanpak van het probleem op de lange
baan wordt geschoven. Dat het wetsvoorstel Verbetering Poortwachter in de
Kamer aan de orde zou komen is overigens al geruime tijd bekend. De
vakbonden hebben daar ook zelf reacties op gegeven en hebben suggesties voor
wijzigingen gedaan. Het wetsvoorstel is er wel een voorbeeld van hoeveel
tijd een wetgevingstraject in beslag neemt. Als Kamer nu geen
verantwoordelijkheid neemt, betekent dat dat wetgeving ten aanzien van
ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zeker weer een aantal jaren op zich
zal laten wachten. In een situatie waarin het aantal arbeidsongeschikten
naar 1 miljoen toegroeit, is dat onverantwoord.
Woordvoerder Cees van der Knaap 070-3182563