22-6-2001
Volkswagen Golf is Zakenauto van het Jaar 2001
De Volkswagen Golf is verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2001. Deze
prestigieuze prijs valt de Golf niet voor het eerst ten deel, want ook
in 1989 en 1996 ging Volkswagens compacte middenklasser al met deze
eretitel aan de haal.
Dat de Volkswagen Golf een klasse op zich is, verbaast niemand dan ook
meer. Reden genoeg dus om in zijn roemruchte verleden te duiken, want
al sinds 1974 is de Golf een auto die harten sneller doet slaan.
Maar laten we eerst eens kijken naar de jongste titel op de erelijst van de Golf. Je wordt tenslotte niet zomaar Zakenauto van het Jaar, al geeft de voorzitter van de jury, Peter Brouwer, toe dat de jury de verkiezing van de Golf wel een beetje had zien aankomen. Twee jaar geleden, toen de Passat winnaar werd van de verkiezing met de Volkswagen Polo op de tweede en de Golf op de derde plaats, werd het al duidelijk dat we als jury moeilijk om Volkswagen heen konden en dat gegeven is nu opnieuw bewaarheid. Met name waar het gaat om de prijs/productverhouding is Volkswagen onverslaanbaar gebleken. Daarnaast heeft de jury scherp gekeken naar de te verwachten onderhoudskosten en storingsgevoeligheid. Dat gebeurt dan aan de hand van gegevens uit de fleet- en leasemarkt, waarvan we vier vertegenwoordigers in de jury hebben zitten. Maar ook op dat gebied scoorde de Golf opvallend goed, vertelt Brouwer, volgens wie de Golf het in de verkiezing niet gemakkelijk heeft gehad. Er was een aantal geduchte concurrenten. Neem een Mercedes-Benz E-klasse, of bijvoorbeeld de Peugeot 206. Dat zijn behoorlijke tegenstanders.
Golf-klasse
Het juryrapport noemt het vooral opmerkelijk dat de Golf zijn eigen
klasse vormt. Het feit dat er om de zoveel jaar wel een autofabrikant
opstaat die aankondigt een Golf-killer op de markt te brengen, zegt
eigenlijk al genoeg. De Golf is dan ook niet zomaar een auto uit de
compacte middenklasse, eigenlijk kun je beter zeggen dat de compacte
middenklasse de Golf-klasse is, aldus het juryrapport, dat werd
samengesteld door deskundigen uit de leasewereld, enkele grote
fleetowners en een aantal autojournalisten. Zij werden het erover eens
dat de Volkswagen Golf in feite een allemansvriend is. De doelgroep
bestaat net zo makkelijk uit jonge IT-ers als uit particuliere
65-plussers en alles wat daar tussen zit. Iedereen wil en kan in een
Golf gezien worden. Vandaar die goede verkoopcijfers dus. Het
modellengamma is breed met diverse motoren waaronder een diesel met
automatische transmissie en na drie jaar lijkt de Golf nauwelijks aan
verandering onderhevig, zo stelt de jury onomwonden.
Revolutie
Het succesverhaal van de Golf begint in 1970, als Volkswagen besluit
om een opvolger voor de dan nog zeer succesvolle Kever te ontwikkelen.
De Italiaanse meesterontwerper Giugiaro zette de eerste lijnen op
papier en ontwierp zo de basisvormen van de Golf zoals wij hem al
jaren kennen. Vier jaar en véle miljoenen testkilometers later
verschijnt de eerste Golf op de weg. Er was sprake van een heuse ware
revolutie, want de auto was in alles anders dan de goeie, ouwe Kever.
De Golf had een watergekoelde motor voorin met bovenliggende
nokkenassen en was bovendien voorzien van voorwielaandrijving. Een
behoorlijk grote gok van Volkswagen, om zó sterk af te wijken van de
goedverkopende en charismatische Kever, waarvan er (tot op de dag
vandaag trouwens) niet minder dan bijna 25 miljoen gebouwd zijn. Maar
de Golf-aanpak bleek succesvol en pakte alleszins goed uit voor
Volkswagen. Zéér goed zelfs.
Het succes van de Golf kan eenvoudig worden verklaard: hij voldoet
simpelweg aan de eisen die hedendaagse automobilisten aan hun auto
stellen. In de jaren zeventig kreeg de consument langzamerhand meer
vrije tijd en kreeg hij dientengevolge behoefte aan een universeel
inzetbare auto. Met de motor in het vooronder, een heuse achterklep
voor de bagage en vijf ruime zitplaatsen. En dat was precies wat de
Golf zijn berijders te bieden had en nog steeds heeft.
GTI en Diesel
In de eerste twee jaar produceerde Volkswagen maar liefst een half
miljoen exemplaren van de Golf en in 1976 werd een belangrijk
hoofdstuk aan het succesverhaal toegevoegd. Dat was de Golf GTI, die
zich in opmerkelijk korte tijd tot een heuse cult-auto ontwikkelde. En
zoals dat gaat met alle goede vindingen, werd het concept van de Golf
GTI een heuse hot hatch - door bijna alle concurrenten gekopieerd.
Maar helaas voor hen: Volkswagens origineel met zn 1,6-liter motor en
110 pk was en bleef de absolute maatstaf. De autowereld was in
september van 1976 trouwens nog maar nauwelijks bekomen van de
introductie van de GTI, toen Volkswagen alweer de volgende
opzienbarende Golf-versie lanceerde. De Golf Diesel zag het daglicht;
de eerste compacte personenauto met een dieselmotor. Net als de Golf
Cabriolet, drie jaar later, baarde deze versie veel opzien. Niet in de
laatste plaats bij zakelijke gebruikers, voor wie letterlijk een
nieuwe dieselwereld openging.
Golf II: meer ruimte
In 1983 debuteerde de Golf II, met een ten opzichte van de eerste Golf
wat langere wielbasis en dientengevolge meer binnenruimte. Met name de
bagageruimte was fors gegroeid. Topmodel werd de snelle GTI en deze
sportieve Golf-versie werd in de loop der jaren verder opgewaardeerd.
Vanaf 1986 zorgde een nieuw ontwikkelde 1,8-liter 16-klepper voor een
aanzienlijk vermogen van 139 pk. Vierwielaandrijving was toen al
standaard op de leuke Golf Country (vanaf 1990). Een in het oog
springend model dat met name was geënt op het vrijetijdsgebruik. Deze
vijfdeurs Golf stond extra hoog op de wielen (voor een grote
bodemvrijheid) en grote bullbars en stoere velgen maakten hem helemaal
af. Ook nieuw in het leveringsprogramma was de Golf GTI G60 met
1,8-liter compressormotor en maar liefst 160 pk. Van de buitenkant
nauwelijks herkenbaar als scheurijzer dankzij zn beschaafde en
ingetogen wielen, spoilers en zijskirts.
Golf III: meer veiligheid
De Golf III, die in 1991 debuteerde, werd nog weer een stuk
volwassener. Er was met name veel aandacht besteed aan zowel de
actieve als passieve veiligheid. Uiterlijk was de Golf III duidelijk
te herkennen aan zijn ovale koplampen en vanaf 1992 was de III al
leverbaar met bestuurders- én passagiersairbag. Een indrukwekkend
veiligheidsaspect in die tijd, die normaliter alleen was weggelegd
voor het topsegment. Het programma van de derde Golf-generatie werd in
hoog tempo uitgebreid. In 1993 kwam de legendarische TDI-motor op de
markt. Een direct ingespoten (en geblazen) diesel met 90 pk, die met
gemak kon meekomen met zijn benzinegestookte broertjes en andermaal
een auto waarmee Volkswagen een voorsprong nam op de concurrentie.
En toen Volkswagen in datzelfde jaar ook nog eens de markt opging met
de Cabrio TDI, was de cirkel zo goed als rond. Ware het niet dat
Volkswagen met de Golf III nog één troef in handen had; de Golf
Variant. De fraaie stationwagen die het gemak en comfort in zich
verenigde. De Golf SDI - de ongeblazen direct ingespoten diesel - werd
in 1995 geïntroduceerd.
Golf IV: duurzaamheid
In de zomer van 1997 was het de beurt aan de Golf IV. Niemand minder
dan Ferdinand Piëch, de allerhoogste baas van het Volkswagen-concern,
kwam tijdens de perspresentatie persoonlijk voorrijden met de
nieuwkomer en iedereen zong de lof over de nieuwkomer, waarin
veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid samengingen. De carrosserie van
dit huidige model is volledig verzinkt, wat het mogelijk maakte een
garantie van 12 jaar te geven op doorroesten van binnenuit. Ook deze
Golf-generatie is leverbaar in een groot aantal versies. Naast de
viercilinder benzine- en dieselmotoren, zijn er verfijnde V5- en
V6-uitvoeringen. Relatief nieuw is de vierwielaangedreven Golf 4Motion
en Volkswagen pakte de Golf Cabrio III drastisch aan. Deze open is nu
geheel toegesneden op de hoogwaardige uitstraling van het huidige type
Golf.
Allemansvriend
De Golf is een auto voor iedereen. Een doelgroep is dan ook niet echt
aan te wijzen. Golf-rijders laten zich niet zo gemakkelijk in een
hokje stoppen. Ze hebben een eigen wil en weten precies waar dat toe
leidt; veilig, betrouwbaar en comfortabel autorijden. En niet alleen
normale burgers denken er zo over. De politie maakt bijvoorbeeld al
járen gebruik van de Golf. Al vanaf de Golf I worden zware jongens
eerst klemgereden en vervolgens meegenomen in een van blauw zwaailicht
voorziene Volkswagen. Ook is de keuze van de ANWB om met Golfs te
rijden niet zo maar uit de lucht komen vallen. Al jaren blijkt dat de
Golf een betrouwbare en stabiele partner is, ook wanneer er veel
(snelweg)kilometers mee wordt gereden. Voor lesautos geldt precies
hetzelfde. Betrouwbaarheid, gebruiksgemak en comfort. Stuk voor stuk
enorm belangrijke punten waaraan rijschoolhouders veel waarde hechten.
Want hoeveel mensen kunnen wel niet zeggen dat ze het autorijden
hebben geleerd in een Golf? Daarom dus.
De Golf is, in het zevenentwintigste jaar van zijn bestaan, een auto
waarop je als bezitter kunt bouwen. Een welhaast wereldwijd
geaccepteerde alleskunner en een allemansvriend, die hard op weg is om
het absolute productierecord van zijn voorganger, de legendarische
Kever, te achterhalen. De recente verkiezing van de Golf tot Zakenauto
van het Jaar 2001 kan dat succes alleen nog maar vergroten.