AutoRai

22-6-2001

Volkswagen Golf is Zakenauto van het Jaar 2001

De Volkswagen Golf is verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2001. Deze prestigieuze prijs valt de Golf niet voor het eerst ten deel, want ook in 1989 en 1996 ging Volkswagens compacte middenklasser al met deze eretitel aan de haal.

Dat de Volkswagen Golf een klasse op zich is, verbaast niemand dan ook meer. Reden genoeg dus om in zijn roemruchte verleden te duiken, want al sinds 1974 is de Golf een auto die harten sneller doet slaan.

Maar laten we eerst eens kijken naar de jongste titel op de erelijst van de Golf. Je wordt tenslotte niet zomaar Zakenauto van het Jaar, al geeft de voorzitter van de jury, Peter Brouwer, toe dat de jury de verkiezing van de Golf wel een beetje had zien aankomen. Twee jaar geleden, toen de Passat winnaar werd van de verkiezing met de Volkswagen Polo op de tweede en de Golf op de derde plaats, werd het al duidelijk dat we als jury moeilijk om Volkswagen heen konden en dat gegeven is nu opnieuw bewaarheid. Met name waar het gaat om de prijs/productverhouding is Volkswagen onverslaanbaar gebleken. Daarnaast heeft de jury scherp gekeken naar de te verwachten onderhoudskosten en storingsgevoeligheid. Dat gebeurt dan aan de hand van gegevens uit de fleet- en leasemarkt, waarvan we vier vertegenwoordigers in de jury hebben zitten. Maar ook op dat gebied scoorde de Golf opvallend goed, vertelt Brouwer, volgens wie de Golf het in de verkiezing niet gemakkelijk heeft gehad. Er was een aantal geduchte concurrenten. Neem een Mercedes-Benz E-klasse, of bijvoorbeeld de Peugeot 206. Dat zijn behoorlijke tegenstanders.

Golf-klasse
Het juryrapport noemt het vooral opmerkelijk dat de Golf zijn eigen klasse vormt. Het feit dat er om de zoveel jaar wel een autofabrikant opstaat die aankondigt een Golf-killer op de markt te brengen, zegt eigenlijk al genoeg. De Golf is dan ook niet zomaar een auto uit de compacte middenklasse, eigenlijk kun je beter zeggen dat de compacte middenklasse de Golf-klasse is, aldus het juryrapport, dat werd samengesteld door deskundigen uit de leasewereld, enkele grote fleetowners en een aantal autojournalisten. Zij werden het erover eens dat de Volkswagen Golf in feite een allemansvriend is. De doelgroep bestaat net zo makkelijk uit jonge IT-ers als uit particuliere 65-plussers en alles wat daar tussen zit. Iedereen wil en kan in een Golf gezien worden. Vandaar die goede verkoopcijfers dus. Het modellengamma is breed met diverse motoren waaronder een diesel met automatische transmissie en na drie jaar lijkt de Golf nauwelijks aan verandering onderhevig, zo stelt de jury onomwonden.

Revolutie
Het succesverhaal van de Golf begint in 1970, als Volkswagen besluit om een opvolger voor de dan nog zeer succesvolle Kever te ontwikkelen. De Italiaanse meesterontwerper Giugiaro zette de eerste lijnen op papier en ontwierp zo de basisvormen van de Golf zoals wij hem al jaren kennen. Vier jaar en véle miljoenen testkilometers later verschijnt de eerste Golf op de weg. Er was sprake van een heuse ware revolutie, want de auto was in alles anders dan de goeie, ouwe Kever. De Golf had een watergekoelde motor voorin met bovenliggende nokkenassen en was bovendien voorzien van voorwielaandrijving. Een behoorlijk grote gok van Volkswagen, om zó sterk af te wijken van de goedverkopende en charismatische Kever, waarvan er (tot op de dag vandaag trouwens) niet minder dan bijna 25 miljoen gebouwd zijn. Maar de Golf-aanpak bleek succesvol en pakte alleszins goed uit voor Volkswagen. Zéér goed zelfs.
Het succes van de Golf kan eenvoudig worden verklaard: hij voldoet simpelweg aan de eisen die hedendaagse automobilisten aan hun auto stellen. In de jaren zeventig kreeg de consument langzamerhand meer vrije tijd en kreeg hij dientengevolge behoefte aan een universeel inzetbare auto. Met de motor in het vooronder, een heuse achterklep voor de bagage en vijf ruime zitplaatsen. En dat was precies wat de Golf zijn berijders te bieden had en nog steeds heeft.

GTI en Diesel
In de eerste twee jaar produceerde Volkswagen maar liefst een half miljoen exemplaren van de Golf en in 1976 werd een belangrijk hoofdstuk aan het succesverhaal toegevoegd. Dat was de Golf GTI, die zich in opmerkelijk korte tijd tot een heuse cult-auto ontwikkelde. En zoals dat gaat met alle goede vindingen, werd het concept van de Golf GTI een heuse hot hatch - door bijna alle concurrenten gekopieerd. Maar helaas voor hen: Volkswagens origineel met zn 1,6-liter motor en 110 pk was en bleef de absolute maatstaf. De autowereld was in september van 1976 trouwens nog maar nauwelijks bekomen van de introductie van de GTI, toen Volkswagen alweer de volgende opzienbarende Golf-versie lanceerde. De Golf Diesel zag het daglicht; de eerste compacte personenauto met een dieselmotor. Net als de Golf Cabriolet, drie jaar later, baarde deze versie veel opzien. Niet in de laatste plaats bij zakelijke gebruikers, voor wie letterlijk een nieuwe dieselwereld openging.

Golf II: meer ruimte
In 1983 debuteerde de Golf II, met een ten opzichte van de eerste Golf wat langere wielbasis en dientengevolge meer binnenruimte. Met name de bagageruimte was fors gegroeid. Topmodel werd de snelle GTI en deze sportieve Golf-versie werd in de loop der jaren verder opgewaardeerd. Vanaf 1986 zorgde een nieuw ontwikkelde 1,8-liter 16-klepper voor een aanzienlijk vermogen van 139 pk. Vierwielaandrijving was toen al standaard op de leuke Golf Country (vanaf 1990). Een in het oog springend model dat met name was geënt op het vrijetijdsgebruik. Deze vijfdeurs Golf stond extra hoog op de wielen (voor een grote bodemvrijheid) en grote bullbars en stoere velgen maakten hem helemaal af. Ook nieuw in het leveringsprogramma was de Golf GTI G60 met
1,8-liter compressormotor en maar liefst 160 pk. Van de buitenkant nauwelijks herkenbaar als scheurijzer dankzij zn beschaafde en ingetogen wielen, spoilers en zijskirts.

Golf III: meer veiligheid
De Golf III, die in 1991 debuteerde, werd nog weer een stuk volwassener. Er was met name veel aandacht besteed aan zowel de actieve als passieve veiligheid. Uiterlijk was de Golf III duidelijk te herkennen aan zijn ovale koplampen en vanaf 1992 was de III al leverbaar met bestuurders- én passagiersairbag. Een indrukwekkend veiligheidsaspect in die tijd, die normaliter alleen was weggelegd voor het topsegment. Het programma van de derde Golf-generatie werd in hoog tempo uitgebreid. In 1993 kwam de legendarische TDI-motor op de markt. Een direct ingespoten (en geblazen) diesel met 90 pk, die met gemak kon meekomen met zijn benzinegestookte broertjes en andermaal een auto waarmee Volkswagen een voorsprong nam op de concurrentie. En toen Volkswagen in datzelfde jaar ook nog eens de markt opging met de Cabrio TDI, was de cirkel zo goed als rond. Ware het niet dat Volkswagen met de Golf III nog één troef in handen had; de Golf Variant. De fraaie stationwagen die het gemak en comfort in zich verenigde. De Golf SDI - de ongeblazen direct ingespoten diesel - werd in 1995 geïntroduceerd.

Golf IV: duurzaamheid
In de zomer van 1997 was het de beurt aan de Golf IV. Niemand minder dan Ferdinand Piëch, de allerhoogste baas van het Volkswagen-concern, kwam tijdens de perspresentatie persoonlijk voorrijden met de nieuwkomer en iedereen zong de lof over de nieuwkomer, waarin veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid samengingen. De carrosserie van dit huidige model is volledig verzinkt, wat het mogelijk maakte een garantie van 12 jaar te geven op doorroesten van binnenuit. Ook deze Golf-generatie is leverbaar in een groot aantal versies. Naast de viercilinder benzine- en dieselmotoren, zijn er verfijnde V5- en V6-uitvoeringen. Relatief nieuw is de vierwielaangedreven Golf 4Motion en Volkswagen pakte de Golf Cabrio III drastisch aan. Deze open is nu geheel toegesneden op de hoogwaardige uitstraling van het huidige type Golf.

Allemansvriend
De Golf is een auto voor iedereen. Een doelgroep is dan ook niet echt aan te wijzen. Golf-rijders laten zich niet zo gemakkelijk in een hokje stoppen. Ze hebben een eigen wil en weten precies waar dat toe leidt; veilig, betrouwbaar en comfortabel autorijden. En niet alleen normale burgers denken er zo over. De politie maakt bijvoorbeeld al járen gebruik van de Golf. Al vanaf de Golf I worden zware jongens eerst klemgereden en vervolgens meegenomen in een van blauw zwaailicht voorziene Volkswagen. Ook is de keuze van de ANWB om met Golfs te rijden niet zo maar uit de lucht komen vallen. Al jaren blijkt dat de Golf een betrouwbare en stabiele partner is, ook wanneer er veel (snelweg)kilometers mee wordt gereden. Voor lesautos geldt precies hetzelfde. Betrouwbaarheid, gebruiksgemak en comfort. Stuk voor stuk enorm belangrijke punten waaraan rijschoolhouders veel waarde hechten. Want hoeveel mensen kunnen wel niet zeggen dat ze het autorijden hebben geleerd in een Golf? Daarom dus.

De Golf is, in het zevenentwintigste jaar van zijn bestaan, een auto waarop je als bezitter kunt bouwen. Een welhaast wereldwijd geaccepteerde alleskunner en een allemansvriend, die hard op weg is om het absolute productierecord van zijn voorganger, de legendarische Kever, te achterhalen. De recente verkiezing van de Golf tot Zakenauto van het Jaar 2001 kan dat succes alleen nog maar vergroten.