Consumentenbond

Digitale Consument

Web Trader

Internet

Telefonie

Nieuws uit de digitale consument voor week 25
22 juni 2001

De Consumentenbond houdt bij wat er in de diverse media over internet bericht wordt. Alles waarvan we denken dat het voor u als consument belangrijk of interessant is, verzamelen we in korte berichten.

XS4ALL tegen spam
20 juni, Planet Multimedia
Abonnees van XS4ALL kunnen spam e-mail aangeven bij Spamcop, een dienst die probeert om spam te filteren. Dit kunnen zij doen via Secure Webmail; een e-maildienst die gebruikers veilig laat e-mailen via een browser. De communicatie tussen e-mail server en browser wordt gecodeerd. XS4ALL is een van de weinige providers die deze dienst aanbiedt.

Veel mensen schakelen voicemail uit
20 juni, De Telegraaf
Sinds KPN zijn klanten laat betalen voor het gebruik van voicemail, hebben honderdduizenden mensen hun voicemail uitgeschakeld. Sinds begin mei betalen klanten 2 cent per minuut voor het afluisteren van de voicemail, met een starttarief van 10 cent. KPN heeft daarvoor veel kritiek over zich heen gekregen, onder andere van Telecomwaakhond Opta. KPN had veel eerder bekend moeten maken dat gratis voicemail zou verdwijnen.

Symbolen voor privacybeleid websites
19 juni, Planet Multimedia
Het privacybeleid van een website zal gevisualiseerd worden met symbolen. Een aantal technologiebedrijven heeft deze symbolen ontwikkeld. De technologie P3P zal gebruikt worden om het privacybeleid van een website te 'lezen', om te bepalen welk symbool erbij hoort. Zo kunnen internetters zien wat voor privacybeleid een website hanteert.

Naar boven naar boven
Overige berichten:



archief berichten



15 juni 2001
Nieuws voor de digitale consument uit week 24
Deze week: MP3com met nieuwe betaalde dienst; Stralingsgevaar mobieltjes al langer bekend bij fabrikanten; Nederlander actiefst op internet; Compuserve verhoogt tarieven.
Lees de berichten



14 juni 2001
Consumentenbond wil opt-in systeem SMS-reclame
Consumenten moeten niet lastig gevallen worden met ongevraagde reclame via SMS. Daarom pleit de Consumentenbond, in tegenstelling tot de DMSA, voor een opt-in systeem bij SMS-reclame.
Volledig bericht



13 juni 2001
Consumentenvertrouwen m-commerce zeer laag
Consumenten hebben erg weinig vertrouwen in m-commerce. Dat blijkt uit de resultaten van onze stelling.
Volledig bericht



8 juni 2001
Nieuws voor de digitale consument uit week 23
Deze week: Flat-rate internet bij Wanadoo; Europese voorlichting over veiligheid op internet; Tiental websites domineert internetgebruik. Lees de berichten