22/06/01
Vooruitgang in de aanleg van het hogesnelheidsnet
De Raad van Bestuur van de NMBS vergaderde op vrijdag 22 juni onder
voorzitterschap van de heer Michel Damar.
De capaciteit van het station Antwerpen-Centraal zal aanzienlijk
worden uitgebreid in functie van de aanleg van de hogesnelheidslijn
tussen Brussel en Amsterdam. Het station wordt uitgebouwd op drie
niveaus. Hierdoor zal het station over de troeven beschikken om de
verschillende types bestaand en toekomstig treinverkeer optimaal te
verwerken.
De Raad is akkoord met de gunning van de bouw van een spoorwegtunnel
die het laagste niveau van het station doortrekt naar het noorden van
Antwerpen. Het gaat om de eigenlijke noord-zuidverbinding. Naast de
voorbereidende werkzaamheden (opstellen van de planning,
werfinrichting, grondwaterverlaging,...) en de bouw van de tunnel
tussen de Lange Kievitstraat en het Astridplein, behelst de
aanbesteding ook de heraanleg van het Astridplein zelf, volgens het
ontwerp van de Spaanse architect Jordi Fernando, met inbegrip van een
ondergrondse parking.
Voor de bouw van de oosttak van de hogesnelheidslijn Brussel - Duitse
grens moest nog een keuze worden gemaakt voor het tracé tussen het bos
van Grünhaut en de viaduct van Hammerbrücke. De Raad zet een
belangrijke stap in dit dossier met haar beslissing om zich uit te
spreken voor een tracé in eigen bedding via Walhom lang de E 40
autosnelweg, die zal worden gekruist door middel van een overdekte
sleuf in Walhorn. In vergelijking met het alternatief, nl. via de
bestaande lijn 37, biedt de optie van een eigen bedding via Walhorn
tal van voordelen:
* het is de minst dure keuze;
* ze scoort het best op het vlak van reistijden; Luik-Guillemins is
dan nog slechts 20 minuten verwijderd van Aken (nu nog 37
minuten);
* de uitvoeringstermijn is het kortst, zodat de doelstelling om de
lijn Luik - Duitse grens eind 2006 commercieel in dienst te nemen
nog kan worden gehaald, voor zover alle administratieve procedures
volledig en zo vlug mogelijk worden uitgevoerd;
* ze zorgt voor de minste hinder voor het bestaande treinverkeer,
evenals de minste nadelen op gebied van milieu.
De aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning voor dit tracé zal
worden ingediend begin september 2001.
De Raad heeft beslist dat op 1 januari 2002 enkel de strikte omzetting
van de tarieven van frank naar euro zal worden doorgevoerd. Een
voorstel van tarifaire aanpassing in 2002 zal later worden onderzocht.
© 2001 NMBS